Atlaides ir efektīvs mārketinga instruments, ar ko piesaistīt pircējus, norāda Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Tāpēc svarīgi, ka veikali un citi komersanti tās izmanto godprātīgi. Ekonomikas ministrijā tapuši grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas no nākamā gada noteiktu stingrākas prasības, kā atlaides drīkst norādīt.
"Patērētājam tas dos to, ka, piemēram, komersants īsu brīdi pirms tam mākslīgi nevar paaugstināt un nedrīkst paaugstināt cenu, lai pēc tam norādītu, piemēram, 70% atlaidi, kas, protams, patērētājam ir ļoti pievilcīga. Protams, ka šīs atlaides uz mums kā patērētājiem un mūsu uzvedību strādā un ļoti ietekmē," stāstīja PTAC pārstāve Sanita Gertmane.
Galvenā izmaiņu būtība – kā preces sākumcenu jānorāda zemākā cena, kas precei vai pakalpojumam bijusi pēdējo 30 dienu laikā. Izņēmums būs preces, kas ātri bojājas vai kurām tuvojas derīguma termiņa beigas. Pārkāpuma gadījumā PTAC komersantus varēs sodīt par negodīgu komercpraksi, kas ļauj piemērot sodus līdz 100 000 eiro. Centrā norāda, ka nereti komersanti paši vēršas pēc padoma, kā atlaides pareizi norādīt, taču ienākot arī patērētāju sūdzības par iespējamu maldināšanu.
"Piemēram, ieraugot kādu preci veikalā, dažkārt tiešām patērētāji uzskata, ka tā prece ir bijusi mākslīgi sadārdzināta, un tagad ir piemērota šī lielā atlaide, un tas izskatās vilinoši. Vai arī, ka šī atlaide vispār ir piemērota visu laiku, kaut gan izpārdošana vai cenu atlaides ir terminēti piedāvājumi," stāstīja Gertmane.
Vēl noteikumos arī paredzēts iekļaut normu, ka pēc depozīta sistēmas ieviešanas uz cenas būs atsevišķi jānorāda gan dzēriena, gan iepakojuma depozīta cena, kas paredzēta 10 centu apmērā. Līdz ar to pircējam pašam depozīta cena būs jāpieskaita preces cenai, lai saprastu, cik pie kases par dzērienu būs jāmaksā.