Panorāma

Ķīnas ekonomika pamazām atveseļojas

Panorāma

Mika stāsts: ar humoru pret Covid

Cik "Rīgas satiksmei" izmaksās e-talona sistēma?

«Rīgas satiksme»: «Rīgas kartes» pārņemšana ļaušot ietaupīt 12 miljonus eiro gadā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Līguma beigas ar “Rīgas karti” par biļešu sistēmas uzturēšanu ļaus “Rīgas satiksmei” ietaupīt aptuveni 12 miljonus eiro gadā, aprēķinājusi “Rīgas satiksme”. Priekšnosacījums gan ir otra “Rīgas kartes” akcionāra daļu nopirkšana, kuru cena pagaidām nav zināma. Tikmēr Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis (“Jaunā Vienotība”) uzskata, ka no e-talonu sistēmas vajadzētu atteikties pilnībā.  

31. decembrī noslēgsies “Rīgas satiksmes” 13 gadu līgums ar uzņēmumam daļēji piederošo meitaskompāniju “Rīgas karte” par e-talonu sistēmas uzturēšanu, un sistēma kļūs par “Rīgas satiksmes” īpašumu.

Uzņēmums uzskata, ka tas krietni samazinās izmaksas, jo līdzšinējais līgums ļāva “Rīgas kartei” strādāt ar lielu peļņu un iepirkt dārgus ārpakalpojumus.

“Esošais līgums paredzēja diezgan ievērojamu maksā iekļautu garantēto peļņas daļu. Mēs neredzam pamatu šādu pozīciju turpināt. Ja es esmu īpašnieks, es varu noteikt arī izmaksu pozīciju veidojošās komponentes,” skaidroja SIA “Rīgas satiksme” valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa.

“Rīgas satiksme” aprēķinājusi, ka biļešu un autostāvvietu sistēmu pārņemšana ļaus gadā ietaupīt gandrīz 12 miljonus eiro.

Tomēr priekšnosacījums esot 49% “Rīgas kartes” daļu iegāde no franču uzņēmuma “Conduent”.

“Sistēma diemžēl ir "apkarināta" vai sistēmai ir pievienotas citu sistēmu sastāvdaļas, kas, piemēram, ir autostāvvietas, kur saslēgtie līgumi beidzas nevis šī gada beigās, kā ir pašai sistēmai, bet 2024. gadā. Nepārvaldot šīs komponentes, es vispār nevaru atbildēt uz jautājumu, kas notiks ar autostāvvietu samaksas sistēmu,” atzina Innusa.

Cik “Conduent” daļas varētu izmaksāt, Innusa nemin un uzsver, ka novērtēšana vēl notiks.

Par transportu atbildīgais Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis daļu iegādi vērtē piesardzīgi, jo tas nozīmētu turpināt lietot e-talonu sistēmu.

“Es uzskatu, ka no šīs sistēmas ir jāatsakās. Mēs varam skaidri un gaiši redzēt izmaksas citās pilsētās, kur ir citas sistēmas, un Rīgā, kur ir šī sistēma, ir ļoti dārgi,'' norādīja Ķirsis.

“Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāja Innusa piekrita, ka sistēmu vajadzētu nomainīt, taču tas būšot laikietilpīgs process.

Turklāt “norakstīt” e-talonu sistēmu brīdī, kad par tās īpašnieku kļūs “Rīgas satiksme”, viņasprāt, būtu nesaimnieciski. Vienlaikus “Rīgas satiksme” drīzumā noslēgs līgumu par esošās sistēmas uzlabošanu, lai transporta biļeti varētu iegādāties jebkurš ar mobilo telefonu.

Pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme" vairākus gadus nespēja noslēgt bez papildu finansējuma, taču šo gadu pēc dažādu izdevumu pozīciju un iepirkumu procedūru pārskatīšanas varētu izdoties noslēgt ar peļņu. Tuvākajos gados lielākie izaicinājumi būs biļešu iegādes sistēmas modernizācija, maršrutu paplašināšana uz Pierīgas pašvaldībām un ilgtermiņā – bezizmešu transporta līdzekļu iepirkumi.

Pirmdien, 19. oktobrī, Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas sēde bija veltīta aktuālajai situācijai uzņēmumā "Rīgas satiksme", kā arī problēmām Rīgas tiltu uzturēšanā. To kā neapmierinošu vērtējis arī jaunais Rīgas mērs Mārtiņš Staķis (“Attīstībai/Par!”).

Sēdē vairāk nekā divas stundas saruna notika ar "Rīgas satiksmes" vadītāju Džinetu Innusu, kamēr ar Rīgas domes Satiksmes departamenta vadītāju Vitāliju Reinbahu diskusija bija īsa. Innusa atzina, ka aizvien itin bieži uzzina par kādiem mantojumā atstātiem „Rīgas satiksmes” iepriekšējās vadības pārsteigumiem, taču kopējā bilance šobrīd uzlabojusies.

“2020. gada budžets tika apstiprināts pagājušajā gadā, vēl iepriekšējās valdes sastāvā. Veicot visus ekonomiskos uzlabojumus, iepirkumu procesa izmaiņas un visu kontroli, mēs esam apstiprinājuši 2020. gada budžeta izmaiņas. Ja vien atkal nebūs ārkārtējā situācija, kas liks pasažieriem palikt mājās, un mēs varētu turpināt strādāt, tad domājams, ka šo gadu mēs varētu noslēgt ar peļņu, tātad noturēt uzņēmumu stabilā finanšu situācijā un stāvoklī,” pauda Innusa.

Nākamajā gadā plānots noslēgt līgumu par jaunu 20 zemās grīdas tramvaju iegādi, ar ko saista arī sliežu ceļu atjaunošanu. Plašākais plānotais projekts ir 7. tramvaja sliežu ceļa un pieturvietu pielāgošanu jaunajiem tramvajiem Ķengaragā. Apzināta nepieciešamība atjaunot tramvaju un trolejbusu depo.

Sabiedriskā transporta saimniecības attīstības pamatā vadošajā lomā galvaspilsētā izvirzīts tramvajs, bet citu transporta veidu attīstībā valde plāno ilgtermiņa investīcijas, ko paģērē vides mērķi un atteikšanās no dīzeļdzinējiem, uzsvēra „Rīgas satiksmes” valdes loceklis Ingus Rūtiņš.

„Nav īsti, ko braukšanas komforta un ātruma ziņā salīdzināt ar tramvaju. Tas nozīmē, ka viss, kas brauc pa sliedēm, kļūtu par sava veida virszemes metro. Autobusam šādā modelī jābūt kā servisa instrumentam, vedot kādā pārsēšanās punktā klāt pasažierus. Runājot par autobusiem, ir trīs izvēles. Ar biodegvielu darbināmi autobusi, gan autobusi ar bateriju jeb elektroautobusi, gan ūdeņraža autobusi. Šīs tehnoloģijas ir par kārtu dārgākas un saistās ar infrastruktūras izbūvi, kas ir dārga un jāplāno ilgtermiņā,” klāstīja Rūtiņš.

Pašlaik jau „Rīgas satiksmes” vadība ar Autotransporta direkciju runā ar Rīgas autobusu maršrutu pagarināšanu Pierīgā, konkrēti plāni saistās ar tālākiem maršrutiem Mārupē, Upeslejā un Baložos. Tālākā nākotnē apskatītas iespējas pagarināt maršrutus Ķekavas un Ādažu virzienā.

Tikmēr Rīgas domes Satiksmes departaments plāno pretendēt uz līdzekļiem no Eiropas Savienības programmas Covid-19 krīzes pārvarēšanai, lai līdz 2026. gadam atjaunotu vairākus Rīgas tiltus, tostarp Vanšu tiltu, Gaisa tiltu Brīvības ielā, Zemitāna tiltu un pārvadus Gustava Zemgala gatvē un pār Kārļa Ulmaņa gatvi.

Pašlaik darbi turpinās uz Brasas un Deglava pārvadiem.  

„Saskaņā ar speciālas inspekcijas rezultātiem mums ir vēl daži gadi, lai šīs problēmas atrisinātu. Mēs jau rīkojamies, jo apzināmies, ka tiltu un pārvadu stāvoklis var pasliktināties. Prakse to liecina,” sacīja Rīgas domes Satiksmes departamenta direktors Vitālijs Reinbahs.

KONTEKSTS:

"Jaunā Vienotība" jau pirms vēlēšanām norādīja, ka jāaizvieto esošā e-talonu sistēma tādējādi varētu ietaupīt vairāk nekā 20 miljonus eiro. Izdevumu vēriens, kas atklājies citu Rīgas uzņēmumu auditos, pat pie ļoti konservatīvām prognozēm ļaujot plānot izdevumu samazinājumu par vēl vismaz 10 miljoniem eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti