Latvijas pusē pie Reņģes stacijas sliežu ceļš, kas ved Mažeiķu virzienā, aizvien ir labā tehniskā stāvoklī. Vismaz tā apgalvo Latvijas Dzelzceļa pārstāvji. Tikmēr Lietuvas pusē sliežu nav. Te tās pazuda 2008. gadā pēc Lietuvas delzceļa kompānijas strīda ar Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcas īpašniekiem – "PKN Orlen", kas šo sliežu ceļu izmantoja naftas produktu eksportam caur Rīgas ostu.
Toreiz ''Lietuvas dzelzceļš'' apgalvoja, ka sliedes jānojauc, jo sliežu ceļš esot sliktā tehniskā stāvoklī, solot remontdarbus. Tiesa, remontdarbi bija jāgaida ļoti ilgi un pēc būtības tā arī nenotika. Vēlāk Latvija un "PKN Orlen" vērsās Eiropas Komisijā, norādot, ka šādi Lietuvas puse izmantojusi savu dominējošo stāvokli. 2017. gadā Eiropas Komisija pieņēma lēmumu, piespriežot Lietuvai teju 28 miljonu eiro lielu soda naudu.
Tā paša gada beigās Lietuvas valdība nolēma atjaunot dzelzceļa līniju. Šodien tiks liktas pirmās sliedes, lai atjaunotu ceļu.
Kamēr Latvijas pusē pie Reņģes stacijas Latvijas dzelzceļa darbinieki var nesteidzīgi pielabot sliežu ceļu, Lietuvas pusē pie Mažeiķiem rosība ir daudz lielāka. Te tiek liktas gan sliedes, gan bērtas uz tām šķembas. Kad viens posms salikts, tiek pievestas jaunas sliedes. Uz dzelzceļa līnijas atjaunošanai veltīto pasākumu ieradušies visi kādreizējie strīdnieki, kas nu publiski izrāda draudzību.
"Vienkārši runājot, tas nebija pats gudrākais lēmums. Es to labprāt aizmirstu pēc tam, kad mēs būsim atjaunojuši sliežu ceļu. Tās nav patīkamas atmiņas," teica Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masiulis.
Gan "Latvijas dzelzceļš", gan tā meitas uzņēmums "Ldz Cargo" aprēķinājis, ka līdz ar sliežu ceļa nojaukšanu gan abiem nepilnu desmit gadu laikā nodarīta skāde vairāk nekā 82 miljonu eiro apmērā. Šī kompensācija prasīta Lietuvas dzelzceļa kompānijai. Tā gan cer, ka soda nauda nebūs jāmaksā.
"Kad mēs sākām savu darbu, mēs solījām šo līniju atjaunot līdz 2018. gadam. Mēs darām savu darbu un izpildām savu apņemšanos. Es tiešām ceru, ka, līdz ko mēs būsim atjaunojuši sliedes, mēs pārvarēsim strīdus un mums nebūs jāmaksā nekādas kompensācijas. Mēs drīzāk skatāmies partnerības virzienā, jo ir daudz kopēju projektu, un tā vietā, lai cīnītos savā starpā, kas bija pagātnē, mums jākoncentrējas nākotnes biznesam," teicis “Lietuvas dzelzceļa” ģenerāldirektors Mants Bartuška.
Tikmēr Mažeiķu naftas pārstrādes kompānija, kurai dzelzceļa līnija bija svarīga, lai ar degvielu apgādātu Latviju un Igauniju, nu prognozē kravu pieaugumu šajā virzienā.
Vai par 10 gadus seno strīdu prasīt kompensācijas, netiek atklāts.
"Pagaidām akcionāram tādu plānu nav. Paskatīsimies, kādas būs tālākās attiecības starp akcionāriem un Lietuvas dzelzceļu," tā "Orlen Lietuva” ģenerāldirektors Mihals Rudnickis.
Tikmēr Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits pozitīvi vērtē Lietuvas soli, mudinot domāt ne tikai par kravu pārvadājumu atjaunošanu.
"Vēsturiski šeit ir bijusi līnija Mažeiķi-Rīga, ko lietuvieši izmantojuši braucieniem uz Rīgu un Jelgavu. Es domāju, ka ir iespējas atjaunot šos pasažieru pārvadājumus ne tikai Mažeiķu, bet arī visa Žemaitijas reģiona cilvēkiem – savienojums ar Rīgu un Jelgavu un tad caur Rīgas lidostu uz visu pārējo Eiropu. Es domāju, ka tas ir pievilcīgs piedāvājums," norādīja Linkaits.
Lietuvas dzelzceļš apņēmies visus līnijas "Mažeiķi-Reņģe" dzelzceļa atjaunošanas darbus pabeigt līdz šā gada beigām.