Terehovas robežkontrolpunktā, kas izbūvēts pirms 20 gadiem, darbadienas rītā automašīnu rindas braukšanai uz Krieviju nav. Pašreiz kravas un vieglo automašīnu kustība ir intensīvāka no Krievijas puses, tāpēc pie muitas padziļinātās kontroles ēkas pārbaudi gaida vairākas kravas automašīnas.
Valsts robežsardzes (VR) Ludzas pārvaldes Terehovas robežkontroles punktu pērn šķērsoja ap 480 tūkstoši transporta līdzekļu un ap 600 tūkstoši personu. Punkta priekšnieks Valdis Probuks atklāj, ka punkta pastāvēšanas laikā te nav notikuši nopietni pārbūves darbi un laika zobs papostījis gan joslu un laukumu ceļa segumu, gan ēkas. Tāpat nepieciešama ir arī kontrolpunkta modernizācija.
“Tieši šīs darbavietas, kur strādā amatpersonas, ir nepieciešams modernizēt un atjaunot, jo šajā laika periodā tās jau ir nolietojušās.
Arī vietās, kur notiek robežu šķērsojošo personu pārbaude, ir nepieciešami uzlabojumi un modernizācija. Arī kontroles zona ir nepietiekoša izmēra. Tā tiks paplašināta, un kontroles zonas nojume būs plašāka. Līdz ar to būs mazāka laika apstākļu ietekme uz robežšķērsojošajām personām. Izmaiņas ir paredzētas arī transportlīdzekļu kustības organizācijā zem nojumes kontroles zonā,” stāsta Probuks.
Robežšķērsošanas vietā “Terehova” savus dienesta pienākumus pilda arī muitas darbinieki. Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes Latgales Muitas kontroles punkta muitas virsuzrauga vietnieks Gunārs Zambars pārliecināts - lai paātrinātu un arī uzlabotu transporta pārbaužu efektivitāti un ātrumu - tātad arī padarītu efektīvāku cīņu ar kontrabandas preču un narkotisko vielu iekļūšanu valstī - jāpaplašina un jāmodernizē padziļinātās kontroles ēka.
“Muitai pirmais, kas ir nepieciešams, ir jaunā padziļinātās kontrole ēka, jo vecā ēka nav ne rekonstruēta, ne pārbūvēta. Ir veikti tikai nelieli remontdarbi. Aprīlī tiks uzsākts būvēt jauno padziļinātās kontroles ēku, kas būs modernāka. Tur uzreiz kontroli varēs veikt divām kravas automašīnām vienlaicīgi, bet pagaidām vecajā ēkā mums tikai viens bokss priekš automašīnu kontroles.
Lielas problēmas, it īpaši lietus laikā, mums rada asfalta segums. Notekūdeņu sistēma ir nolietojusies. Līdz ar to gan muitas darbiniekiem, gan robežšķērsotājiem ir jāstaigā pa ūdeni,” klāsta Zambars.
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" attīstības projektu daļas vadītājs Armands Rabovičs norāda - Terehovas kontroles punkta pārbūve sāksies jau pēc mēneša. Būvdarbus veiks būvfirma "Monum".
Projekta pirmās kārtas gaitā tiks attīsta robežkontrolei un muitas kontrolei nepieciešamā pamata infrastruktūra. Otrajā posmā plānoti uzlabojumi klientu ērtībai – tiks atjaunota administratīvā kontroles ēka, kur klientus apkalpo Valsts ieņēmumu dienests un Valsts robežsardze.
“Mēs pirmām kārtām plānojam izbūvēt jaunu muitas kontroles ēku padziļinātai kontrolei. Tiek arī plānots veikt ieguldījumus ārējos inženiertīklos, kā arī tiks pārbūvēti esošie seši kontroles paviljoni, tos paplašinot, aprīkojot ar modernām kontroles tehnoloģijām. Plānots paplašināt kontroles joslu transporta līdzekļiem, mainīsim arī asfalta segumu. Tāpat pārbūvēs un paplašinās nojumes, uz kurām tiks izvietotas elektroniskās informācijas zīmes, kas ļaus efektīvāk organizēt satiksmi,” skaidro Rabovičs.
Robežšķērsošanas vietas "Terehova" infrastruktūras uzlabošanai plānots ieguldīt vairāk nekā 6 miljonus eiro, bet būvdarbus pabeigt līdz 2020. gada septembrim. Šogad aprīlī “Valsts nekustamie īpašumi” plāno uzsākt un šogad pabeigt arī Silenes un Pāternieku robežšķērsošanas vietu pārbūvi.