ĪSUMĀ:
- Minimālo ienākumu sliekšņus turpmāk noteiks, balstoties uz ienākumu mediānu.
- Zemākais minimālo ienākumu slieksnis būs 20% apmērā no ienākumu mediānas.
- Tuvākās izmaiņas būs no 2021. gada un balstīsies uz 2018. gada ienākumu mediānu.
- Tādējādi minimālais ienākumu slieksnis, tostarp GMI būs 109 eiro.
- Ienākumu mediānas aprēķinā mājsaimniecībā dzīvojošajiem piemēros atšķirīgus koeficientus.
- Tādējādi vienai personai mājsaimniecībā GMI būs 109 eiro, pārējām – 76 eiro.
- Minimālo ienākumu sliekšņus pārskatīs ne retāk kā reizi trīs gados.
- Izmaiņām papildu budžetā nepieciešami aptuveni 70 miljoni eiro gadā.
Piesaista ienākumu mediānai, ko pārskatīs
Trešdien, 30. septembrī, valdībā akceptētajos likumprojektos paredzēts likumdošanā nostiprināt mājsaimniecību rīcībā esošo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju kā atskaites punktu minimālo ienākumu sliekšņu noteikšanā sociālās aizsardzības jomā. Tas nozīmē, ka minimālo ienākumu sliekšņus turpmāk noteiks procentuālā apmērā no ienākumu mediānas.
Zemāko iespējamo minimālo ienākumu sliekšņa vērtību paredzēts noteikt 20% apmērā no pārskata gadā publicētās ienākumu mediānas.
Attiecīgi no 2021. gada 1. janvāra minimālo ienākumu slieksnis būs 109 eiro, pamatojoties uz mediānas vērtību par 2018.gada mājsaimniecību ienākumiem – 544,41 eiro.
Tāpat likumdošanā paredzēts nostiprināt, ka ienākumu mediānas aprēķinā tiks izmantota šāda ekvivalences skala: pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā vērtība "1" un pārējām personām – "0,7". Tas nozīmē, ka mājsaimniecību locekļiem tiek piešķirts atšķirīgs svars atkarībā no to sastāva, jo daļa ikmēneša izdevumu mājsaimniecības locekļiem ir kopīgi un nepieaug proporcionāli cilvēku skaitam mājsaimniecībā.
Iecerēts, ka
minimālo ienākumu sliekšņus pārskatīs ne retāk kā reizi trīs gados.
Galvenās izmaiņas
Galvenie minimālo ienākumu sliekšņi, kurus ietekmēs sagatavotie grozījumi:
- GMI slieksnis – 109 eiro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 76 eiro katrai nākamajai personai mājsaimniecībā;
- trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksnis – 272 eiro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 190 eiro katrai nākamajai personai mājsaimniecībā.;
- vienotus mājokļa pabalsta piešķiršanas nosacījumus;
- valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta bāzes apmērs
- personām, kuras sasniegušas valsts noteikto pensionēšanās vecumu, bet kurām nav tiesību uz vecuma pensiju – 109 eiro;
- personām ar invaliditāti vispārējā gadījumā – 109 eiro, personām ar invaliditāti kopš bērnības – 136 eiro. Savukārt I un II invaliditātes grupai tiek piemēroti papildu koeficienti un nestrādājošām personām piemaksa;
- valsts minimālā vecuma un invaliditātes pensijas bāze – 136 eiro, pensijas saņēmējiem ar invaliditāti kopš bērnības – 163 eiro. Vecuma pensijas aprēķinā tiks piemērots papildu koeficients par katru darba stāža gadu. Savukārt invaliditātes pensijas aprēķinā tiek piemēroti koeficienti – II invaliditātes grupai 1,4, I invaliditātes grupai 1,6;
- apgādnieka zaudējuma gadījumā gan valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta, gan pensijas minimālais apmērs līdz bērna septiņu gadu vecuma sasniegšanai – 136 eiro, bet no septiņu gadu vecuma – 163 eiro;
- apdrošinātās personas apgādībā bijuša ģimenes locekļa nāves gadījumā vai bezdarbnieka pabalsta saņēmēja nāves gadījumā apbedīšanas pabalsta apmērs – 327 eiro apmērā (109 eiro x 3).
LM sagatavotie grozījumi attiecas arī uz minimālajiem valsts pensiju apmēriem, kur ierosinātā lieta vēl gaida izskatīšanu, kā arī uz citām mērķa grupām, kuras saņem ar sociālā nodrošinājuma pabalstu saistītu atbalstu.
Ministrija aprēķinājusi, ka minimālo ienākumu sliekšņu pārskatīšana pozitīvi ietekmēs vairāk nekā 140 tūkstošus Latvijas iedzīvotājus ar zemiem un ļoti zemiem ienākumiem.
Minimālo ienākumu sliekšņu pārskatīšanai nepieciešamais papildu valsts budžeta finansējums: 70,6 miljoni eiro 2020. gadā, bet 2021. un 2022. gadā – aptuveni 71 miljons eiro.
Skar vairākus atbalsta veidus
Lai nodrošinātu minimālo ienākumu sliekšņu pārskatīšanu, nepieciešams veikt informācijas sistēmu pielāgošanu jauno apmēru ieviešanai, piešķiršanai un izmaksai gan valsts pusē, gan pašvaldību pusē, norādīja LM.
Arī valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs no 2021. gada 1. janvāra tiks noteikts procentuālā apmērā no ienākumu mediānas. Savukārt šis pabalsts personām ar I un II invaliditātes grupu tiks diferencēts pēc nodarbinātības fakta.
Bet no 2021. gada 1. maija nodrošinājuma pabalsts tiks izmaksāts par iepriekšējo mēnesi, nevis par esošo kā līdz šim. Maijā tiks veikts pārrēķins un starpību par periodu no 1. janvāra līdz 30. aprīlim Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) izmaksās līdz 1. jūnijam. Lai neveidotos situācija, ka maijā, saņemot tikai pārrēķināto nodrošinājuma pabalsta starpību par gada pirmajiem mēnešiem, daļai no nodrošinājuma pabalsta saņēmējiem ienākumi ir zemāki nekā jaunā piešķirtā nodrošinājuma pabalsta apmērs, valsts nodrošinās vienreizēju piemaksu pie starpības līdz jaunpiešķirtajam apmēram. Nodrošinājuma pabalsta paaugstināšana ietekmēs vairāk nekā 20 tūkstošus cilvēku, norāda LM.
Likumprojekts arī paredz citas izmaiņas. Tā, piemēram, no 2021. gada 1. janvāra ģimenes valsts pabalstu izmaksās par bērnu ar invaliditāti līdz 20 gadu vecumam neatkarīgi no tā, vai viņš mācās vai ne. Būs arī piedzimšanas pabalsta izmaksas nosacījumu maiņa – bērna piedzimšanas pabalstu varēs saņemt par jebkuru reģistrētu bērnu (šobrīd no astotās bērna dzīvības dienas).
Savukārt no 2021. gada 1. jūlija cilvēkiem ar invaliditāti un viņu ģimenēm plānots samazināt administratīvo slogu. Gadījumā, ja persona jau ir kāda VSAA pakalpojuma saņēmējs (piemēram, saņem pensijas maksājumu, piemaksu par bērnu ar invaliditāti), VSAA, īpašas kopšanas pabalstu un pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai turpmāk piešķirs bez personas iesnieguma. VSAA veiks maksājumu uz tās rīcībā esošo personas norēķinu kontu.
Valdības akceptētos likumprojektus vēl jāpieņem Saeimā.
KONTEKSTS:
Šovasar bijuši trīs Satversmes tiesas spriedumi, kuros pēc tiesībsarga pieteikuma par Latvijas Satversmei neatbilstošu atzīsta kāda sociālā nodrošinājuma norma – GMI līmenis, trūcīgas personas ienākumu līmenis un valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs.
Vēl ir gaidāmi divi spriedumi - par minimālās vecuma un minimālās invaliditātes pensijas adekvātumu.