"Piemēram, mēs esam konstatējuši, ka tirdzniecības vietā atrodas transportlīdzekļi, kas nav reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijas tirdzniecības reģistrā.
Tāpat tirdzniecības vietas neatbilst noteikumiem – tās ir vienkārši neierobežotas teritorijas bez jebkādas identifikācijas. Transportlīdzekļi tiek tirgoti, un šajos plačos informācija par to, kas tiek tirgots, automašīnā redzamā vietā nav izvietota.
Protams, būtisks pārkāpums arī ir tāds, ka kases čekos vai attaisnojuma dokumentos netiek uzrādīta paredzētā informācija - ne transportlīdzekļa cena, ne izsniegtās īpašuma apliecības numurs, bet tikai tiek norādīts kaut kāds starpniecības maksājums un arī maksa par apliecības noformējumu, kas, protams, ir pretrunā normatīvajiem aktiem," teica VID pārstāve.
Tāpat šajās tirdzniecības vietās neatrodas auto izcelsmi apliecinoši dokumenti, piebilda Kārkliņa-Ādmine.
Visizplatītākā shēma, kā Latvijā, nemaksājot nodokļus šobrīd tiek tirgotas nereģistrētas mašīnas, ir sekojoša – pircējs noskata lietotu, nereģistrētu auto kādā no vietējām tirdzniecības vietām vai interneta sludinājumos. Tad, kad auto tiek reģistrēts Latvijā, pārdevējs pierunā pircēju norādīt, ka pircējs pats tam braucis pakaļ, piemēram uz Vāciju. Vajadzības gadījumā tiek sagatavoti arī viltoti dokumenti.
Par to VID pārliecinājies kārtējā pārbaudē – pārdevējs piedāvājis nokārtot visus dokumentus, ja pērk auto Vācijā. Dokumentu pakete nokārtota un atvesta desmit minūšu laikā. VID šai personai piemērojis sodu par nereģistrētu tirdzniecību un auto konfiscējis, atzina dienesta pārstāve Sandra Kārkliņa-Ādmine.
Šādas shēmas kropļojot legālo auto tirgotāju darbību.
"Ja jūs šodien vēlētos uzsākt uzņēmējdarbību un tirgot mašīnas Latvijā, tad es jums varu apgalvot, ka 2-3 mēnešu laikā jūs sapratīsiet, ka šo naudu ir gudrāk ieguldīt kur citur un praktiski jūs nonāksiet pie secinājuma, ka jums ir jābankrotē,
jo piedalīties lietoto auto tirgū, neiesaistoties shēmās, ir nereāli," pārliecināts ir Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
"Patērētājiem, kas iegādājas transportlīdzekli, ir būtiski pārbaudīt – ja mēs pērkam no īpašnieka transportlīdzekli, ir būtiski pārbaudīt, ka šo transportlīdzekli man pārdod īpašnieks, nevis kāds starpnieks, kas šo darījumu mēģina noformēt ne tā, kā to paredz normatīvie akti," sacīja CSDD valdes loceklis Jānis Golubevs.
Jau šobrīd CSDD sola savā mājaslapā iekļaut plašāku informāciju ne tikai par legālajām auto tirdzniecības vietām Latvijā, bet arī īpašā – patērētājiem pieejamā datu bāzē apkopot legāli tirgotos spēkratus.
"(..) Mēs esam izstrādājuši reģistru, kurā no visiem 690 tirdzniecības laukumiem ir savākta informācija par Latvijā legāli tirgotajām automašīnām. Un mēs aicinām vienkārši izmantot šo iespēju - informāciju izmantot un pirkt drošu preci drošā veidā," piebilda Golubevs.
Tikmēr VID sola aktīvākas pārbaudes.
Jau šobrīd CSDD sadarbībā ar VID, detalizēti pārbaudot auto pirkšanas darījumus, konstatējis neatbilstības vismaz piecos gadījumos. Šobrīd tie visi ir iesaldēti. Tiesa, iestādes turpinās daudz lielāku vērību pievērst nākotnē arī pašiem auto pircējiem. Proti, ja tie sniegs nepatiesas ziņas, viņiem draudēs kriminālatbildība.
Vienlaikus nozares eksperti atzīst – ja nodokļu nemaksāšanu lietotu auto tirdzniecībā izdosies izskaust, pašu auto cenas nedaudz varētu kāpt.