Krivandas robežapsardzības nodaļas pārziņā ir 34 kilometrus garš robežas posms. Žoga te nav nekur. Ceturtdien, 1. februārī, te viesojās "Latvijas Valsts mežu" pārstāvji. Tas robežsargiem viesis cerību, ka darbi sāksies drīz.
Valsts robežsardzes (VRS) Krivandas robežsapsardzības nodaļas priekšnieka vietnieks Sergejs Krilovs norādīja, ka šobrīd jau ir iezīmēts konkrēts posms, līdz kurienei jāveic atmežošana. Cik raiti tā ritēs, būs atkarīgs arī no laikapstākļiem. Apvidus ir slapjš un purvains. Ja pavasaris būs pēkšņs, ar smago meža vai būvnieku tehniku te būs grūti pārvietoties.
Krivandai kaimiņos, Opuļu nodaļā, žogs ir, bet tikai sešus kilometrus garš – nelielā daļā no visa šeit apsargājamā posma.
VRS Opuļu robežapsardzības pārvaldes priekšnieks Uldis Pīrāgs atklāja, ka bijušas situācijas, kad no Krievijas Federācijas puses nākusi grupa, kas klīdusi gar žogu un tad neatļauti šķērsojusi robežu žoga beigās. Tas gan neesot bijis pēdējā laika notikums, bet gan pāris gadu vecs, kad no Krievijas nelegāli ieceļot centās vjetnamieši.
Lai gan žogu bojā dzīvnieki un krītoši koki, robežsargs vērtēja, ka tas ir vajadzīgs. Zemes reljefa dēļ to arī te nebūs viegli uzbūvēt.
Jaunais žogs atšķirsies no tā, kādu šeit pārtrauca būvēt pirms sešiem gadiem. Tas būs nedaudz augstāks un līdzināsies tam, kādu tikko pabeidza būvēt gar Baltkrieviju.
Uz Latvijas–Krievijas robežas žogs vēl jāuzbūvē kopumā apmēram 180 kilometru garumā. Tas ir vairāk nekā gar Baltkrieviju, kur būvdarbi ilga divus gadus.
VNĪ plāno, ka pirmos darbus sāks martā, bet visam jābūt pabeigtam līdz gada beigām. "Laika ietaupījums un arī risku diversifikācija ir tāda, ka būvēt žogu septiņi astoņi būvnieki var uzsākt vienlaicīgi, lai kaut kur varētu satikties," skaidroja VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.
Žogu gar Baltkrieviju celt uzticēja vienam ģenerāluzņēmumam "Citrus Solutions". Arī žoga izbūvei gar Krieviju atsevišķam posmam jau noslēgts līgums ar šo pašu uzņēmumu, bet vēl arī ar "Hagberg Construction". Darbiem vēl citos posmos iepirkumos uzvarējuši "Nordes Būve" un "Latvijas Autoceļu uzturētājs". Žogu šoreiz apmēram 20 kilometru garumā palīdzēs būvēt arī NBS.
Darbus karavīriem uzticētajā posmā vadīs VNĪ, un tie sāksies pavasarī.
KONTEKSTS:
2021. gada vasarā ievērojami palielinājās migrantu skaits, kas no Baltkrievijas cenšas nelikumīgi iekļūt Latvijas, Lietuvas un Polijas teritorijā. Baltijas valstu un Polijas amatpersonas norādīja, ka Baltkrievijas varas iestādes apzināti neliek šķēršļus robežas šķērsošanai, lai tādējādi sodītu šīs valstis par atbalstu Baltkrievijas opozīcijai un sankcijām pret Aleksandra Lukašenko režīmu. Eiropas Savienība šādu rīcību raksturo kā hibrīdkara izvēršanu. Drošības riskus vēl vairāk pastiprināja Krievijas sāktais karš pret Ukrainu, kuru atbalsta arī Baltkrievijas varas iestādes.
Visu austrumu robežas joslas žogu ar Krieviju un Baltkrieviju paredzēts pabeigt līdz 2025. gada sākumam. Pēc tam turpināsies citu robežu aizsargājošās infrastruktūras elementu uzstādīšana, lai uz visas austrumu robežas būtu izveidota moderna, efektīva un inovatīva robežapsardzības infrastruktūra.
Optiskā kabeļa ievilkšanu un kameru uzstādīšanu gar žogu plānots paveikt līdz 2026. gada beigām.