Latvijā ceļu satiksmē vairāk nekā divas trešdaļas autovadītāju ārpus apdzīvotām vietām pārsniedz atļauto ātrumu. Eiropas valstu vidū Latvija izceļas kā īpaši nedroša vieta satiksmes dalībniekiem, tā likuma grozījumus pamatojuši to autori.
Bargāki sodi
Grozījumi ceļu satiksmes likumā nosaka, ka par ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 kilometriem stundā (km/h) ar mopēdiem, motocikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas auto, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, transportlīdzekļa vadītājam varēs piemērot naudas sodu no 720 līdz 960 eiro (šobrīd – no 360 līdz 480 eiro) un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz deviņiem mēnešiem (šobrīd – sešiem).
Savukārt, ja ātrums tiks pārsniegts par 60–70 km/h apdzīvotā vietā, varēs piemērot naudas sodu no 1040 līdz 1400 eiro (šobrīd – no 540 līdz 680 eiro) un atņemt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības no deviņiem līdz 12 mēnešiem (šobrīd uz 12 mēnešiem piemēro tiesību izmantošanas aizliegumu).
Gadījumā, ja atļautais ātrums ārpus apdzīvotām vietām tiks pārsniegts par 61 līdz 70 km/h ar automobili, kas velk piekabi vai kravas automobili, kura pilna masa pārsniedz 7,5 tonnas, vadītājam varēs atņemt transportlīdzekļa vadīšanas tiesības no 12 līdz 18 mēnešiem (šobrīd piemēro tiesību izmantošanas aizliegumu uz 12 mēnešiem). Savukārt par šādu ātruma pārkāpumu apdzīvotā vietā vadītājiem varēs atņemt transportlīdzekļa vadīšanas tiesības no 12 līdz 24 mēnešiem (šobrīd – atņem tiesības uz 24 mēnešiem).
Gadījumos, kad atļautais braukšanas ātrums būs pārsniegts vairāk nekā par 70 kilometriem stundā, varēs piemērot naudas sodu no 1400 līdz 2000 eiro un atņemt transportlīdzekļa vadīšanas tiesības no 12 līdz 36 mēnešiem. Tas attieksies uz visiem transportlīdzekļiem neatkarīgi no to pilnas masas.
Palielināts arī sods par traucējumu radīšanu apdzenošā transportlīdzekļa vadītājam, palielinot braukšanas ātrumu vai mainot braukšanas trajektoriju. Paredzēts, ka par to piemēros naudas sodu 55 eiro apmērā (šobrīd – 40 eiro). Tāpat iecerēts palielināt naudas sodu par apdzīšanu regulējamos krustojumos vai neregulējamos krustojumos, izņemot gadījumus, kad apdzen uz galvenā ceļa attiecībā pret šķērsojamo ceļu. Plānots, ka par to piemēros 55 eiro naudas sodu 40 eiro vietā.
Tāpat grozījumi nosaka, ka transportlīdzekļa vadītāja dokumentiem līdzi būs jābūt ne vien mehānisko transportlīdzekļu vadītājiem, bet arī velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem.
Paziņos par braukšanu bez OCTA
Deputāti arī lēmuši par atšķirīgu kārtību, kā informēs par sodu, kas pienākas par braukšanu bez tehniskās apskates un OCTA.
Kā zināms, daļu Latvijā esošo fotoradaru izmanto, lai piefiksētu arī transportlīdzekļu pārvietošanos bez noteiktajā termiņā veiktas auto tehniskās apskates vai civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas vai OCTA. Pašlaik ir iespējamas situācijas, ka dienas laikā vairākkārt fiksē transporta līdzekli bez kāda no šiem obligātajiem pasākumiem un sods jāmaksā par katru reizi, kad vienas dienas laikā piefiksēts šis trūkums. Tas nav samērīgi, Saeimas Juridiskās komisijas izstrādātos priekšlikumus pamatoja komisijas vadītājs Andrejs Judins no "Jaunās Vienotības".
Tāpēc likumā paredzēs, ka sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā un pārkāpējs par to būs jāinformē uzreiz.
"Mums stāstīja komisijā par gadījumiem, kad sešas septiņas reizes dienā fiksē pārkāpumus. Būtībā tas nozīmē, ka par katru pārkāpumu persona var saņemt sodu, teiksim, 350 eiro, nu diezgan lielas summas. Mēs aicinājām veidot tādu cilvēkam draudzīgu sistēmu, proti, ja radars fiksēja pārkāpumu, lai informācija par to būtu nosūtīta tai personai – īsziņā. Jo mūsu juristi mums visu laiku stāsta, ka būs lēmums un persona uzzinās, bet to lēmumu persona saņem pēc nedēļas, pusotras, divām, un tad viņš turpina braukt un pārkāpt," sacīja Judins.
Šādas informēšanas sistēmas ieviešana tehniski nav iespējama uzreiz pēc likuma grozījumu spēkā stāšanās, tāpēc paredzēts, ka to ieviesīs no 2025. gada. Kā to organizēs, vēl būs jālemj arī valdībai.
Vēl arī likumā būs mērenāks naudas sods, konstatējot mopēdu pārvietošanos bez OCTA polises. Pašlaik naudas sods par to ir līdz 650 eiro, bet līdz ar likuma izmaiņām tas nepārsniegs 200 eiro.
Deputātu viedokļi atšķīrās par citu likumā paredzētu normu, ka sodu par braukšanu bez tehniskās apskates un OCTA saņem gan auto īpašnieks / valdītājs, gan auto vadītājs, ja tas pārkāpuma brīdī bijis kāds cits cilvēks.
Deputāts Gunārs Kūtris no Zaļo un Zemnieku savienības rosināja, ka sods šādā situācijā piemērojams tikai auto īpašniekam. Lūk, viņa argumenti: "Tiek apdrošināta nevis vadītāja civiltiesiskā apdrošināšana, bet īpašnieka civiltiesiskā apdrošināšana. Otrkārt, vadītājam nav vienkāršas iespējas pārliecināties par to, vai automašīnas īpašnieks ir veicis civiltiesisko apdrošināšanu. Paņemiet taustiņu telefonu un pamēģiniet ieiet tur un tur, un atrast skaidrojumu, vai tur ir vai nav apdrošināšana. Ja ir šis vadītājs bez īpašnieka atļaujas aizbraucis un pienāk īpašniekam lēmums par sodu, īpašniekam ir tiesības paziņot par to, ka viņa mašīna ir bijusi ārpus viņa valdījuma, un tādā gadījumā viņš norāda, kurš ir braucis ar viņa mašīnu, vai viņš saka: nē, viņš tur nav bijis."
Deputāta Kūtra priekšlikums netika atbalstīts, savukārt pārējās Ceļu satiksmes likuma izmaiņas kopumā atbalstītas ar 88 deputātu balsīm "par". Grozījumi stāsies spēkā pēc to izsludināšanas.