Sabiedriskais transports, kas tālu no sabiedrības. Neziņa par mežā ieaugušās Inčupes stacijas likteni

Dzelzceļa stacija "Inčupe" ir viena no sešām pieturām, ko gandrīz pirms gada Sabiedriskā transporta padome nolēma slēgt līdz pagājušā gada beigām. Iemesls – pieturas izmantoja ļoti maz pasažieru. Lēmumam gan nepiekrita iedzīvotāji, eksperti un toreiz jaunievēlētais satiksmes ministrs, norādot, ka vilcieniem pieturās jāpiestāj arī turpmāk. Padome lēmumu atcēla un nolēma pusgadu – līdz šī gada jūnijam – pieturās novērot pasažieru plūsmu. Vietējie jau kopš pērnā gada vairākkārt aicinājuši pieturu pārcelt tuvāk Baltajai kāpai, kur izmantot vilcienu, viņuprāt, būtu krietni ērtāk.

Sabiedriskais transports, kas tālu no sabiedriskā. Neziņa par mežā ieaugušās Inčupes stacijas likteni
00:00 / 10:13
Lejuplādēt

Lai nokļūtu līdz dzelzceļa stacijai, Inčupes iedzīvotājiem vajag mērot vismaz dažus simtus metru pa dzelzceļa sliedēm vai gar tām. Te nav ne apgaismojuma, ne izbūvēta ceļa.

Latvijas Radio aicinājumam pastāstīt, kā ikdienā sadzīvo ar dzelzceļa pieturu, atsaucās aptuveni 20 vietējie. Pieturā, kas atrodas mežā, darbdienas vidū piestāj jaunie "Škoda" elektrovilcieni. Darba dienas pusdienlaikā novērojams, ka no vilciena "Inčupes" stacijā izkāpj seši cilvēki, tomēr, kā norādīja vietējie, vakaros esot daudz vairāk.

Vietējie Inčupes stacijā
Vietējie Inčupes stacijā

Vilcienu pasažieri dodas jūras virzienā caur mežu, kur pa platu taku var nonākt uz šosejas Saulkrastu pievārtē. Arī ceļš mežā nav labiekārtots un tumšā laikā nav apgaismots.

Pasažieriem jāstaigā gar sliedēm

Mārtiņš Graudums, kurš Saulkrastos dzīvojot jau kopš pagājušā gadsimta 70. gadiem, norādīja, ka ziemā nepiemērotās infrastruktūras dēļ pat riskējot ar dzīvību:

"It sevišķi ziemā man praktiski atliek iet tikai pa sliedēm. Cita varianta nav. Tas [sniegs] ir virs ceļiem, [ejot] pa sliedēm, tad kādā brīdī jālec nost. Ja tu ej šeit uz šoseju, tad es varu pateikt, ka tur pie gājēju pārejas divi cilvēki ir gājuši bojā. Gājēju pāreja ir tieši pie Saulkrastu sākuma. Tur lielā ātrumā nāk mašīnas, un ir pagrieziens no kalna."

Daudzi cilvēki iet gar sliedēm pa uzbērumu. Tiesa, tas ir gandrīz neiespējami, norādīja bērnu māte Anna Zirne-Blumberga:

"Nekas nav nopļauts. Ja vēl pirms kādiem 5–6 gadiem tur tiešām vēl izpļāva un kaut kā rūpējās, lai cilvēki nokļūtu, tad šobrīd monitoringa darbi ir pilnīgi lieki, jo cilvēki vienkārši ir apgrūtināti, cik vien maksimāli var apgrūtināt vispār iespēju atnākt līdz stacijai. Man, piemēram, ir bērni.

Es noteikti ar bērniem nenāku uz staciju, jo es negribu viņiem īsti mācīt, ka ir jānāk pa sliedēm, kas nav pareizi. Pa šoseju, kur brauc automašīnas ar ātrumu 70–80 kilometriem stundā, gar ceļa malu arī nav pārāk prātīgi,

kur nu vēl bērnu rati vai kaut kas. Tā ka arī jaunie vilcieni šobrīd šai stacijai īsti nekādu labumu nedod, jo mēs nevaram līdz tai atnākt. Kaut ko vērot un skaitīt, kā cilvēki klumburē un apdraud savas dzīvības, ir muļķīgi."

Inčupes stacija
Inčupes stacija

Sabiedriskais transports atradināts no sabiedriskā

Par valsts attieksmi sašutusi ir pensionāre Guna Lūre, kura pie Inčupes pa vasarām dzīvojot jau vairāk nekā 50 gadu:

"Gadiem runā, gadiem stāsta: "Lūdzu, iedzīvotāji, izmantosim sabiedrisko transportu." Tas ir labāk, ekoloģiskāk un tā tālāk. Bet mūsu gadījumā tas sabiedriskais transports paliek sliktāks un sliktāks. Tauta gadu garumā ir pieradināta. Šogad ir normāls vilcienu saraksts, ka ik pa stundai pietur. Pagājušogad, aizpagājušogad, iepriekš vēl – [vilciens piestāja] ik pa trim stundām. Un visu tautu pieradināja kaut kā savādāk organizēt.

Līdz ar to mani tiešām sarūgtina, sarūgtina šī liekulība, ka, no vienas puses saka, "sabiedriskais", no otras puses – tas "sabiedriskais" tiek atradināts no sabiedriskā."

Gar sliedēm dodoties uz tuvākajām mājām, Latvijas Radio novēroja, ka ceļš vietumis ir bīstams – jābrien pat biezoknī, pa dubļiem un purvu.

Iedzīvotāji pieturu lūdz pārcelt

Iedzīvotāji lūdz, lai pieturu pārceļ puskilometru tuvāk stacijai "Pabaži". Ieguvumi – Saulkrastu un Veselības ciema iedzīvotājiem būšot ērtāk. Turklāt pietura atrastos tuvu Baltajai kāpai – vienam no Saulkrastu galvenajiem apskates objektiem.

Pieturu pārcelt vietnē "Manabalss.lv" pērn atbalstīja vairāk nekā 770 iedzīvotāju.

Lielās aktivitātes dēļ Sabiedriskā transporta padome pieturas nolēma tomēr neslēgt, bet pusgadu taisījās novērot pasažieru plūsmu. Monitorings noslēdzās jūnijā. Rezultātus Autotransporta direkcija (ATD) un "Pasažieru vilciens" atteicās komentēt, sakot, ka secinājumi būs pēc mēneša Sabiedriskā transporta padomes sēdē. ATD nevēlējās arī atklāt, vai, piemēram, Inčupes pieturu izmantojuši vairāk pasažieru nekā 2022. gadā, kad viens pasažieris darbdienās iekāpa vai izkāpa tikai vidēji katrā trešajā vilcienā. Savukārt brīvdienās vilcienu lietoja vēl mazāk. ATD nenosauca arī potenciālās izmaksas.

"Izmaksas tomēr attiecas uz tiem, kas ir infrastruktūras uzturētāji, šajā gadījumā "Latvijas dzelzceļš". Atjaunošana un pārcelšana ir divas dažādas lietas, kur būtiski tomēr atšķiras arī finansējums, un tas ir jautājums par to, vai šāds finansējums ir pieejams," pastāstīja ATD pārstāve Sanita Heinsberga, norādot, ka finansējuma piešķiršana nav ATD pārziņā.

Zināms, ka Satiksmes ministrija biedrībai "Inčupe/Veselība" atbildējusi, ka ATD ir rezervējusi iespēju veikt dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizāciju stacijās un pieturas punktos Inčupe, Rumbula, Dārziņi, Kaibala, Cena un Kūdra. Tomēr šis formulējums neatainojot būtību, pauda Heinsberga:

"Rezervēšana nenozīmē, ka mēs rezervējam finansējumu. Tas ir saistīts ar to, ka ir aicinājums iekļaut varbūtējos scenārijos, bet mēs neesam tiesīgi ne finanses piešķirt, ne, teiksim, rezervēt."

Pieļauj iespēju staciju modernizēt

Lai gan rudenī Satiksmes ministrijā Latvijas Radio teica, ka stacijai labāku izvietojumu meklēs paralēli monitoringam, tagad noskaidrojies, ka tuvākajās dienās vēl tikai sāks apsekošanu. To izdevies noskaidrot no "Latvijas dzelzceļa", kur atklāja, ka Inčupes pieturu, iespējams, varētu modernizēt.

"Latvijas dzelzceļa" pārstāve Agnese Līcīte pastāstīja, ka apsekos aptuveni 40 stacijas:

"Šāds apsekojums tiek veikts visās stacijās, kuras ir iekļautas potenciāli modernizējamo pieturas punktu sarakstā jau nākamajam plānošanas periodam, un šādi pieturas punkti ir aptuveni 40, taču šis skaits var mainīties un ir atkarīgs gan no Sabiedriskā transporta padomes lēmumiem, gan arī jau no pieejamā finansējuma. Taču šobrīd vēl šis finansējums nav piešķirts.

Tad, ja šī pietura tiek ietverta minētajā Eiropas Savienības finansējuma periodā, tad projekta īstenošana notiek jau līdz 2029. gada beigām."

Gala lēmums gan vēl būs jāpieņem Sabiedriskā transporta padomei. Līcīte gan nevarēja atbildēt, vai gadījumā, ja "Inčupes" staciju lems modernizēt vai pārvietot, tas notiks tikai 2029. gadā.

Inčupes stacija
Inčupes stacija

Sabiedriskā transporta padomē par stacijas likteni izsakās piesardzīgi

Par "Inčupes" pieturas likteni piesardzīgi izteicās arī Sabiedriskā transporta padomes jaunā priekšsēdētāja, Satiksmes ministrijas pārstāve Annija Novikova, kura monitoringa rezultātus vēl neesot saņēmusi. Ja padome pieturu nolems pārcelt, pašvaldībai teritoriju vajadzēs labiekārtot, norādīja Novikova:

"Jo tur tad ir jāizbūvē gājēju un velosipēdu ceļš cauri neapbūvētām teritorijām. Un sanāk ļoti tuvu tad Pabažiem. Tas ir aptuveni viens kilometrs.

Tā parasti cenšamies nedarīt, lai saudzētu dzelzceļa infrastruktūru un arī pašu ritošo sastāvu, proti, vilcienus. Vidēji pieturas ir 1,8 līdz 2,4 kilometru attālumā.

Nu, Jūrmalas virziens varbūt ir viens no tiem, kur viņas ir stipri tuvāk. Bet nu šīs būtu ļoti tuvu."

Vienlaikus Novikova norādīja, ka šobrīd netiek izskatīta iespēja pieturu slēgt: "Pagaidām tādas opcijas nav piedāvātas. Skatīsimies, kas būs tālāk. Nē, es noteikti negribu apgalvot ne jā, ne nē. Es domāju, – drīzāk pagaidām mēs virzāmies uz to, ka mēs neslēdzam, lai šī iespēja joprojām ir nodrošināta. Bet jāskatās kopumā, kas notiks ar visu maršruta tīklu."

Ja pieturu pārvietos tuvāk Baltajai kāpai, apkārtējos ceļus varētu labiekārtot pašvaldība, sacīja Saulkrastu novada domes vadītājs Normunds Līcis (Latvijas Reģionu apvienība). Tiesa – ja pietura paliek tagadējā vietā, pašvaldība pirmo soli gaidīšot no Satiksmes ministrijas, kura blakus sliedēm esot iezīmējusi potenciālo veloceļu no Lilastes līdz Saulkrastiem.

Augusta sākumā plānotajā Sabiedriskā transporta padomes sēdē lems arī par Rumbulas, Dārziņu, Kaibalas, Cenas un Kūdras dzelzceļa stacijām, kur līdzīgi kā "Inčupē" sekoja pasažieru daudzumam.

Inčupes un vēl piecu minēto pieturu likteni plānots noskaidrot 2. augustā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti