Panorāma

Saeimas komisija pabeidz darbu pie alkohola ierobežojumiem

Panorāma

Panorāma

Populārāka kļūst aģitācija sociālajos medijos

Eksperti: Daļa politisko reklāmu soctīklos ir virspusējos jokos balstīta un nepārdomāta

Tuvojoties Eiropas Parlamenta vēlēšanu dienai, pieaug politisko reklāmu skaits. Īpaši sociālajos medijos, kur daļa partiju jaunus video publicē katru dienu. Ekspertu vērtējumi gan ir kritiski – daļa reklāmu ir virspusējos jokos balstītas un nepārdomātas.

Kā ierasts, vēlēšanu laikā politiskās reklāmas arī šoreiz ir ik uz stūra. Bet uzmanību piesaistošākās – sociālajos tīklos.

Politisko reklāmu piemēri redzami rakstam pievienotajā video.

"Facebook", "Instagram", "TikTok" platformās, šķiet, atrodami teju visi iedomājamie veidi, kā mēģināt uzrunāt vēlētāju. Vieni aicina nebalsot par citiem, citi sarunājas ar kaķiem. Ir arī uzrunas no pludmales, vēl kādam ir dziesma par viņa kandidatūru. Un ne latviešu valodā. Ir arī vēlētāju izaicinājumi un aicinājumi savākt parakstus, citi stāsta par Zaļo kursu dažādās valodās.

Daļa partiju pārsvarā publicē jau ierastākus aicinājumus piedalīties vēlēšanās un argumentē, kāpēc jābalso tieši par viņiem.

Ir divi pārliecināšanas viedi. Viens ir virspusējs, neiedziļinoties, mēģinot parādīt vēlētājam kaut ko, kas viņam patīk, un otrs – analītiskais, kad deputāts ar argumentiem pārliecina, norādīja sociālās psiholoģijas profesors Ivars Austers.

Viņa vērtējumā, liela daļa deputātu vai nu paši neapdomā, ko publicē, vai arī uzskata vēlētāju par naivu.

"Ne īpaši kreatīvi, ne īpaši asprātīgi, ļoti virspusēji vēstījumi, kurus skatoties tu īpaši nesaproti, kas tur bija domāts," partiju aģitācijas materiālus vērtēja Austers. "Dārgie draugi, ko jūs domājat par savu vēlētāju? Jūs gribat tādu vēlētāju? Viņi gribēs, lai jūs tādi būtu. Bet vai jūs gribat kā politiķi šādā līmenī strādāt? Tur abpusēji šī lieta var strādāt. Tas daudziem vēlētājiem var šķist aizvainojoši, ka ar viņiem šādā veidā runā. Ja tavi politiskie oponenti uztaisa šādu reklāmu, tad šķiet forši – redz, kādi viņi pajoliņi."

Tikmēr Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa skaidroja, ka politiķi mēģina reaģēt uz notikumiem, un šis ir ātrākais veids, kā sasniegt auditoriju. Bet izpildījums gan – kā nu kuram.

"Mēģināšana atdarināt jauniešu stilu, piesaistīt jauniešus.

Bet jāsaka, ka jaunākās auditorijas ir gana kritiski domājošas un par šo vairāk iesmej, nevis pavilksies iet vēlēt," pauda Liepiņa.

Bet kopumā, vērtējot arī vides reklāmas – nekā īpaša, sacīja domnīcas "Providus" vadošā pētniece Iveta Kažoka:

"Mēs neredzam kampaņā neko tādu ļoti, ļoti radošu. Vien izņēmumi "Instagram" un vēl daži video. Ne arī kaut ko ļoti kaitīgu. Tā kampaņa pagaidām notiek tādā parastā gultnē." Arī sociālajos tīklos tomēr pagaidām vēstījumi esot lielā mērā līdzīgi kā citās vēlēšanās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti