Raidījumam "4. studija" rakstīja mamma, kura norādīja uz bīstamu krustojumu līdzās VEF Kultūras pilij, kur galīgi nav padomāts par gājēju – īpaši bērnu – drošību, kā arī – luksofors liek ilgāku laiku gaidīt zaļo gaismu, atrodoties uz drošības saliņas, kas nebūt neliekas droša.
Bīstamajam krustojumam uzmanību pievērš divu bērnu mamma Ineta Rozentāle. Viņas lielākā meita – septiņus gadus vecā Marta VEF Kultūras pilī apmeklē deju nodarbības, un katra reize, kad no pilsētas puses jāšķērso gājēju pāreja, ir zināms pārbaudījums. Vienā gājienā nav iespējams šķērsot visu ar četriem luksoforiem regulēto krustojumu.
"Tu esi spiests palikt pa vidu starp tām mašīnām vai skriet pāri pie sarkanā, kamēr neviena nav," skaidro Ineta.
Gājēji patiešām skrien un pārkāpj Ceļu satiksmes noteikumus, par to pārliecinājās raidījums "4. studija". Līdz transporta kustībai ir vismaz desmit sekunžu laika, lai nonāktu gājēju pārejas otrā galā.
No VEF Kultūras pils puses gājējiem pāriešana ir ērta. Laika pietiek, lai šķērsotu brauktuvi visā tās garumā, bet, nākot atpakaļ, zaļā gaisma gājēju luksoforā deg vien tik ilgi, lai būtu iespējams tikt līdz saliņai ceļa vidū. Tālāk jāgaida aptuveni pusotra minūte, un tikmēr gājējiem jāstāv pa vidu aktīvai transportlīdzekļu plūsmai.
"Te ļoti daudz bērnu nāk. Tur ir veikals, tātad viņi kursēs arī uz veikalu. Arī tad, ja kādi lieli pasākumi un viņiem ir koncerti, tad ir starplaiks, tajā viņiem arī nav ko darīt. Tad viņi tikai tā dragās te pāri. Par to jau Rīgas dome laikam nav padomājusi," stāsta Ineta.
Rīgas pašvaldības Ārējās komunikācijas nodaļas projektu koordinatore Lelde Rudzika skaidro, ka krustojums ir sarežģīts.
"Šeit krustojas divas maģistrāles. Gājēju pārejā ierīkotais luksofora signāls ir vienai ielai ir pietiekami garš, ja tas gājējs sāk kustību līdz ar to brīdi, kad iedegas atļaujošais signāls. Tomēr departaments apzinās, ka ne visiem cilvēkiem ir iespējas tik ātri pārvietoties, ne vienmēr sanāk kustību uzsākt, tiklīdz iedegas zaļais signāls, tādēļ ir pa vidu šī drošības saliņa, uz kuras gājējs var apstāties un sagaidīt atļauto signālu, lai šķērsotu atlikušo ielas daļu," uzsver Rudzika.
Tomēr šķiet, ka departaments savos krustojuma šķērsošanas aprēķinos ir kļūdījies, jo laika, lai tiktu no vienas ielas malas līdz otrai, it īpaši no Rīgas centra puses, nepietiek nevienam – ārī ātram gājējam. Turklāt uz "saliņas" ir diezgan ilgi jāstāv, bet tajā laikā no abām pusēm traucas automašīnas.
"Nākotnē, izbūvējot nākamās Austrumu maģistrāles kārtas, arī šajā posmā varētu tikt ieviesti risinājumi, lai tomēr uzlabotos arī gājējiem pārvietošanās iespējas,
bet jārēķinās, ka darbs pie šīs kārtas realizācijas varētu būt vismaz pēc diviem gadiem," pauž Rudzika.
Rīgas domes Ārtelpas un mobilitātes departaments aicina sūtīt ierosinājums situācijas uzlabošanai šajā krustojumā uz epastu – [email protected].