Latvija cer būt viena no pirmajām valstīm, kas atsāk lidojumus uz Ukrainas lidostām

Ukrainas gaisa telpa civilajai aviācijai ir slēgta jau vairāk kā divus gadus un piecus mēnešus. Neskatoties uz to, ka lidojumi no un uz Ukrainas nenotiek, Ukrainas aviācijas administrācijas (UAA) pārstāvji turpina aktīvi strādāt pie tā, lai ne tikai pēc iespējas ātrāk atsāktu lidojumus, bet arī pielāgotu sistēmas Eiropas prasībām. 

Jūlija beigās Latvijā vizītē uzturējās četri UAA pārstāvji, kuri šeit bija ieradušies ar mērķi stiprināt savas zināšanas lidlauku un aviodrošības uzraudzības jomā.

"Civilās aviācijas sistēma Ukrainā turpina funkcionēt, neskatoties uz to, ka nenotiek komerciālie lidojumi. Mēs turpinām strādāt, lai ne tikai uzturētu savu kvalifikāciju, bet arī sekmīgi sadarbotos ar starptautiskajiem partneriem. Es gribētu teikt, ka tas ir mūsu kopējais panākums,"

sarunā ar portālu LSM.lv sacīja Ukrainas lidlauku un lidostu departamenta vadītāja Lesja Grigorjeva.

Situācija ir dažāda ne tikai dažādos kara frontes rajonos, bet arī komerciālajā aviācijā. Ir lidostas un lidlauki, kuri tiek uzturēti darba kārtībā, bet ir tādi, uz kuriem bez to pilnīgas atjaunošanas lidot nebūs iespējams. Jau kara pirmajās stundās okupanti raidīja triecienus pa lidostām, lai aizkavētu Ukrainas pretuzbrukumu. Valsts rietumos un Kijivas apkārtnē lidostu infrastruktūra cieta mazāk, jo Krievijas spēki tās vēlējās izmantot, lai desantētu savus karavīrus, kuriem būtu jāveic uzbrukums Kijivai. 

Kad varētu atsākties lidojumi?

Publiskajā telpā ik pa laikam izskan kādas aviokompānijas paziņojums par to, ka tā ir gatava atsākt lidojumus uz Ukrainu tiklīdz tas būs iespējams no drošības aspekta. Ukrainā uz šīm ziņām raugās pozitīvi, jo tas liecina par aviokompāniju vēlmi atgriezties tirgū, bet vienlaikus tiek uzsvērts, ka vēl nav zināms, kad tas varētu notikt.

"Pašlaik, skatoties uz to, kas notiek Ukrainā, mēs nevaram konkrēti pateikt, ka tajā un tajā datumā mēs atvērsim debesis komerciālajiem lidojumiem. Domāju, ka neviens to nevar pateikt, jo tas ir atkarīgs ne tikai no situācijas frontē, bet vēl citiem aspektiem, piemēram, kādā stāvoklī ir konkrētās lidostas, vai ir pienācīgs daudzums personāla, lai apkalpotu šīs lidmašīnas. Visi šie jautājumi ietekmē to, kad varētu atsākties lidojumi.

 

 

 

Protams, šeit vēlos uzsvērt, ka mēs strādājam ar lidostām, lai tās būtu savā labākajā gatavībā. Tāpēc arī esam šeit, lai iegūtu pieredzi, kā jūs strādājat," uzsver Grigorjeva. 

Ukrainas pārstāvji uzsver, ka pirmā komerciālā lidmašīna, pēc gaisa telpas atvēršanas, Ukrainā varētu nosēsties trīs mēnešu laikā. Arī šeit jāuzsver, ka trīs mēneši ir aptuvenais laika rāmis, jo, ja situācija vienā vietā ir labāka, kā cerēts, tad reisi var atsākties arī ātrāk. 

"Lielu lomu šajā jautājumā, es pat vēlētos teikt, ka visa pamatā ir situācija frontē. Jā, Borispiļas lidosta pie Kijivas tiek uzturēta ļoti labā darba kārtībā, bet mēs redzam, ka okupanti turpina uzbrukt Kijivai ar droniem un raķetēm. Infrastruktūra šeit spēlē mazāko lomu,"

saka UAA pārstāve. 

Atverot gaisa telpu, lidostas plānots atvērt pakāpeniski

Ne tikai Rietumvalstīs, bet arī Ukrainā ir atvērts jautājums – kā varētu atvērt gaisa telpu, lai neradītu drošības riskus. Kā viens no potenciālajiem variantiem varētu būt gaisa telpas atvēršana pa sektoriem, kam sekotu arī pakāpeniska lidostu atvēršana. 

"Pašlaik skatāmies uz to, ka pirmajā kārtā mēs teorētiski varētu atvērt sešas lielas lidostas, bet atkal – teorētiski, jo ne visas uzreiz būtu spējīgas uzņemt gaisa kuģus. Ar laiku šīm lidostām pievienotos reģionālās lidostas, bet šeit mēs vērtētu nepieciešamību,"

sacīja Grigorjeva. 

Pašlaik visi plāni tiek rakstīti pieļāvuma formā, jo, kā arī sarunā vairākkārt uzsver Ukrainas pārstāvji, visu situāciju diktē fronte un ārvalstu palīdzība. 

Ukrainas lidostas izmanto brīdi, lai ieviestu Eiropas Savienības (ES) prasības

Ukraina ir ceļā uz ES un tas paredz vairāku jomu regulējošo dokumentu pārrakstīšanu, atjaunošanu vai izstrādāšanu no jauna. Šie noteikumi attiecas arī uz aviācijas un lidostu sektoru. Arī šajā jomā Ukrainas puse ir izdarījusi daudz, piemēram, lidostu virszemes apkalpošanā izstrādātas jaunas vadlīnijas. 

Vizītes laikā Latvijā Ukrainas pārstāvji arī viesojās RIX Rīgas lidostā, kur viņi tika iepazīstināti ar dažādiem lidostas darbības principiem, kas vērsti uz pasažieru pieredzes un apkalpošanas kvalitātes uzlabošanu, sākot no reģistrācijas un bagāžas nodošanas, līdz pat lidmašīnu atstumšanai no termināla.

"Lai veiktu savus uzdevumus pienācīgi un efektīvi, mēs un mūsu speciālisti piedalāmies dažādās apmācībās, lai celtu savu kvalifikāciju. Esam arī dalībnieki Eiropas Savienības iniciatīvas projektā, lai pilnveidotu normatīvās prasības lidlauku infrastruktūrai un lidlauku iekārtām,"

sacīja Ukrainas delegācijas pārstāvji. 

Latvija strādā pie tā, lai būtu viena no pirmajām valstīm, kas atsāk lidojumus

Ukrainas aviācijas pārstāvji Latvijā ieradās pēc mūsu puses uzaicinājuma un Latvija ir viena no tām valstīm, kas ir līdere atbalsta sniegšanai Ukrainas aviācijas sektoram. Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" (CAA) Ukrainas kolēģus iepazīstināja ar labāko praksi ES likumdošanas ietvara pielietošanā, kā arī sniedza praktiskus piemērus lidlauku sertifikācijas un uzraudzības jomā.

"Latvijai ar Ukrainu civilās aviācijas jomā ir izveidojušās ciešas attiecības, ņemot vērā, ka Ukraina ir nozīmīgs galamērķis Latvijas pasažieriem. Ar mūsu zināšanu ieguldījumu, stiprinot UAA kompetenci, varam palīdzēt pēc iespējas ātrāk Ukrainai atsākt civilās aviācijas lidojumus, kolīdz tie būs iespējami. Kopīgi strādājam pie tā, lai Latvija būtu viens no pirmajiem galamērķiem lidojumos no Ukrainas lidlaukiem," sacīja CAA direktors Māris Gorodcovs.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti