Cigarešu kontrabandas pieaugums muitniekiem liek būt radošiem – mācībās Latgalē stiprina prasmes

Šonedēļ Muitas austrumu un dienvidaustrumu sauszemes robežu ekspertu grupa (CELBET) rīkoja praktiskās mācības Daugavpilī un Indrā – vilcienos un dzelzceļa muitas punktos. Latvija kā tikšanās vieta šīm mācībām nav izvēlēta nejauši. Lai sniegtu atbalstu citām CELBET dalībvalstīm, Latvijas muitas dienests ir devis "zaļo gaismu" CELBET Vilcienu kontroles ekspertīzes centra izveidei Daugavpilī. Īpaši svarīgi tas ir mūsdienās, kad ar vilcieniem tiek pārvadāts milzīgs apjoms kravu, arī kravas ar tādām precēm, kas pakļautas sankcijām.

Cigarešu kontrabandas pieaugums muitniekiem liek būt radošiem – mācībās Latgalē stiprina prasmes
00:00 / 04:25
Lejuplādēt

CELBET ir 11 Eiropas Savienības (ES)ES dalībvalstu iniciatīva: Somija, Igaunija, Latvija, Lietuva, Polija, Ungārija, Slovākija, Horvātija, Rumānija, Bulgārija un Grieķija. Gandrīz visas šīs valstis mācībās Daugavpilī un Krāslavas novada Indrā ir pārstāvētas. Un galvenais akcents mācībās likts uz kontrabandas apkarošanu tieši uz dzelzceļa, stāstīja Muitas pārvaldes Muitošanas procesa vadīšanas daļas vadītāja vietnieks Lauris Krivāns.

"Šajās trijās dienās mēs organizējam starptautiskas mācības par kravas vilcienu kontroli. Mums ir dalībnieki no deviņām ES valstīm. Strādājam ar reāli atlasītiem vagoniem, ar kravām. Mums ir tiesības pārbaudīt jebkuru vilcienu un kravu, bet, protams, fiziski nav iespējams izkraut katru lielo vagonu. Taču mums ir kontroles metodes, kas balstās uz riska novērtēšanu, un tā arī tiek atlasīti šie augsta riska vagoni, kuros tad tiek veikta padziļinātā muitas kontrole. Un te vienā vagonā arī tika atrastas kontrabandas cigaretes un otrā vēl veic kontroli," skaidroja Krivāns.

Viss notiek reāli, uz reāla dzelzceļa un ar reālām kravām, kuras muitas darbinieki pārbauda.

"Čugunā mēs atradām vienu kasti ar cigaretēm, un vagonos, kuros ir graudi, tikai tur tās ir nevis kravā, bet pašā vagona konstrukcijā. Tas nebija īpaši sagatavots mācībām. Pašiem tas bija pārsteigums," pauda Krivāns.

Šo mācību laikā ir atrastas reālas kontrabandas cigaretes, stāstīja Muitošanas procesa vadīšanas daļas vecākais muitas eksperts Oļegs Jerofejevs: "Tagad mums nepieciešams speciāls aprīkojums, lai izņemtu tās cigaretes ārā. Ar rokām to nav iespējams izdarīt. Šodien bija lieliska iespēja arī pastrādāt uz atvērta tipa vagona, kur iekšā bija krava ar čugunu. Interesants kravas veids, jo vajag daudz fiziska spēka, lai izkontrolētu to kravu. Viens čuguna gabals sver ap 5–6 kilogramiem. Ja gribam veikt kvalitatīvu kontroli, tad vajag ar rokām to pārkraut."

Daugavpils un Indra kā šo starptautisko mācību norises vietas nav izraudzītas nejauši, tā ir tiešā pierobeža ar Baltkrieviju, ar kuru savieno dzelzceļa līnija.

"Mēs gribam dalīties ar savu pieredzi un esam uzņēmušies šo iniciatīvu, jo uzskatām, ka tā ir mūsu stiprā puse. Ņemot vērā kontrabandas preču plūsmu un mūsu izveidotās kontroles metodes, mēs esam labi šajā jomā sevi pozicionējuši," pauda Krivāns.

Lai arī kravu apjoms pēdējos gados no Baltkrievijas ir mazinājies, kontrabanda ir un paliek. Un tieši cigaretes, kā atzina muitā, arī ir galvenā kontrabandas prece.

"Pamatā tās ir cigaretes, zinām, kāda tā tendence ir no Baltkrievijas. Pirms kara laika pārvadājumu plūsma un apjoms bija lielāks, bet tas nenozīmē, ka mēģinājumu skaits ievest kontrabandu ir mazinājies," atzīmēja Krivāns.

2024. gada deviņos mēnešos muitas kontroles rezultātā konstatēts vairāk nekā 21 miljons kontrabandas cigarešu. Pērn šajā pašā laikā – 6,8 miljoni cigarešu. Tas nozīmē, ka muitas kontroles rezultātā konstatēto nelegāli pārvietoto cigarešu apjoms šogad ir pieaudzis trīs reizes. 2023. gadā 12 mēnešos kopā tika konstatēti 7,6 miljoni kontrabandas cigarešu.

Piemēram, augustā Indrā, veicot dzelzceļa vagona ar kravu "Plastmasas piederumi" muitas kontroli, ar rentgena iekārtu tika konstatēti 3,92 miljoni Baltkrievijā ražotu cigarešu. Arī kontrabandistu izdoma, kur slēpt cigaretes, ar katru gadu liek par sevi manīt, stāstīja Krivāns.

"Viss iet līdzi laikam, nestāv uz vietas arī kontrabandisti, mēģina apiet kontroli, mēģina izdomāt jaunas cigarešu slēpšanas un ievešanas metodes, un viņi ir izdomas bagāti. Mūsu uzdevums ir neatpalikt, un iet pa priekšu," pauda Krivāns.

Tas liek būt modriem un inovatīviem arī pašiem muitas darbiniekiem, pārmeklējot kravas un regulāri arī rīkojot apmācības, kā šonedēļ uz dzelzceļa Baltkrievijas pierobežā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti