Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonā ietilps Vecrīga un tās apkārtne, Ķīpsala, maza daļa Pārdaugavas (līdz Uzvaras parkam), aptuveni puse no Zaķusalas un pārējā Rīgas daļa līdz Duntes un Laktas ielas krustojumam, Gaisa, Zemitāna un Deglava tiltam.
Saglabājot un aizsargājot kultūrvēsturiskās vērtības minētajā teritorijā, pašvaldības uzdevums ir veicināt aktīvas un dzīvīgas pilsētvides attīstību. Ir nepieciešams arī nostiprināt principus, kur gājēju, velosipēdistu un sabiedriskā transporta pārvietošanās ir prioritāra attiecībā pret privāto autotransportu. No tā var secināt, ka, izstrādājot šo plānojumu, Rīgas vēsturiskajā centrā un tā apkārtnē
stāvvietu skaits ar laiku varētu sarukt, vairāk parādīsies velojoslu, iespējams, – arī luksoforu, kas sabiedriskajam transportam dos priekšroku.
Uz to vedina domāt pašvaldības skaidrojums, ka plānojuma izstrāde nepieciešama, lai īstenotu pašvaldības plānus attiecībā uz mobilitāti, publisko vidi, apbūvi un apdzīvojuma attīstību.
Balsoties uz Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likuma grozījumiem, plānojums jāizstrādā līdz 2028. gada beigām. Jāatgādina, ka par vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas plānojumu pašvaldība sprieda jau iepriekš, taču līdz minētajiem likuma grozījumiem aizsardzības zonas teritorijas plānojumu devēja par lokālplānojumu. Februārī mainīja nosaukumu, bet pamata doma ir tā pati. Uz to pirmdien Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas sēdē norādīja arī Teritorijas plānojuma nodaļas vadītāja Māra Liepa-Zemeša.
"Plānojuma mērķis un darba uzdevumi arī saglabājas tie paši, kas tika definēti lokālplānojumā, – teritorijā saskaras daudzās, dažādās intereses. Plānojuma izstrādes virsmērķis ietver vietas ilgtspējīgu attīstību kā pasaules mantojuma vietai un arī uzsver lokālo interesi – veidot dzīvotspējīgu, mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošu pilsētvidi," skaidroja Liepa-Zemeša.
Plānojuma izstrādi komiteja pirmdien bez iebildumiem atbalstīja, lēmums vēl jāpieņem domes sēdē.
Taču pilsētplānotājs Valts Murāns no uzņēmuma "Vefresh" piesardzīgi raugās uz pašvaldības iecerēm, retoriski jautājot, vai tiešām pašvaldība ir visu izdarījusi iepriekšējā plānojumā.
"[Plānojums] būtu jāvērtē kā politiskas partijas vēlēšanu programma. Ne visam var ticēt.
Vienmēr jāskatās, kas beigās būs iekšā. Vecajā vēsturiskā centra plānojumā ir neizdarīti darbi. Jautājums – vai vajag intelektuālo kapacitāti atkal veltīt tādai ilgtermiņa programmai. Mēs varētu risināt problēmas daudz lokālāk. Tagad centrā daudzās ielās mums ir 30 km/h ierobežojums, kas nebija nekādā koncepcijā. Tas vienkārši tika izdomāts, ka tā ir pareizā lieta, uz ko iet. Nevajadzēja trīs gadus to plānot," sacīja Murāns.