Dienas ziņas

Liepāja 2025. gadā būs Latvijas Jauniešu galvaspilsēta

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Pieprasa izveidot velojoslu uz Vanšu tilta

Piketā uz Vanšu tilta prasa ierīkot atsevišķu velojoslu

"Tilts nav olimpiāde" – ar tādu saukli šorīt Rīgā uz Vanšu tilta norisinājās pikets, kurā pārdesmit pilsētas aktīvistu aicināja pašvaldību atvēlēt joslas velobraucējiem, kuri spiesti ceļu dalīt ar gājējiem, tādējādi apdraudot cilvēku veselību. Kamēr drūpošo tiltu tik drīzi pašvaldība neremontēs, abās tilta pusēs velojoslu aktīvisti piedāvā izveidot, sašaurinot brauktuvi.

Piketā uz Vanšu tilta prasa ierīkot atsevišķu velojoslu
00:00 / 04:11
Lejuplādēt

Tā kā Vanšu tilta pārbūvi varētu sākt ne agrāk par 2026. gadu, aktīvisti mudina ieviest pagaidu risinājumus uz tilta jau pašlaik.

Ar ironiskiem izsaucieniem un plakātiem uz Vanšu tilta Rīgas pils pusē otrdienas, 13. augusta, rītā daudzus garāmgājējus un velobraucējus pilsētas aktīvisti sagaidīja ar aplausiem, pielīdzinot tilta šķērsošanu ar olimpisko spēļu aktivitātēm. Olimpisko garu uzturēja no autoriepām izveidoti "olimpiskie riņķi". No tām pie kāpnēm ir izveidots arī goda pjedestāls, kurā pirmās divas vietas atvēlētas mašīnām, bet bronza tiek gājējiem un velobraucējiem. Tā biedrība organizācija "Pilsēta cilvēkiem" vērtē pašvaldības prioritātes.

Jau vairākus gadus uz tilta ietves drošības nolūkos uzstādītas norobežojošās barjeras, padarot gājējiem un velosipēdistiem kopīgi izmantojamo tilta daļu būtiski šaurāku.

Lai risinātu tādēļ radušās problēmas, aktīvisti mudina atvēlēt atsevišķu joslu velosipēdistiem, lai padarītu gājējiem pārvietošanos drošāku.

Velobraucējs Kaspars: "Ļoti patīk ideja, ka ir [uz tilta] velosipēdistiem [jābrauc] vienā virzienā un [otrā pusē] otrā, ko daudzi neievēro. Par to vajadzētu parūpēties, pirmkārt, lai velosipēdisti, kas arī uzbrauc šeit augšā, lai saprot jau lejā, ka Vanšu tilts ir organizēts – viena josla uz vienu pusi, [otra] uz otru pusi. Nereti gadās tieši šaurinājuma vietā avārijas un cilvēki neizpratnē. Skaidrs, ka tilts ir jāsaremontē. Ja tas būtu platāks, būtu okei. Bet vai [vajadzīga] atsevišķa josla velosipēdistiem – tas ir okei. Ja uz braucamās daļas, tas vēl vairāk okei, jo gājējus ar velosipēdistiem īsti nevar apvienot. Tas būtu tā kā mans priekšlikums."

Latvijas Radio: "Vai ir ērti izbraukt Vanšu tiltu?"
Velobraucēja Ieva: "Nē, nav. Pavisam grūti. Sarežģīti. Nav okei, galīgi nav okei
Latvijas Radio: "Kā vispār vērtējat šādu akciju?"
Ieva: "Pārsteidzoši, bet ir okei. Ja mēs par tilta uzlabošanu tagad ņemamies, tad izcili."

Velobraucējs Ivars: "Brauciens pār šo tiltu bija jautrs. Nekāda vaina. Bet, acīmredzot, ir kaut kādi objektīvi iemesli, kāpēc tas šobrīd tā ir. Katram procesam ir sākums un vajadzētu būt arī redzamām beigām. Tā kā to arī novēlu, lai tas viss tiktu ātrāk pie beigām sakopts. Man nebija izaicinoši [braukt], jo nebija pārāk daudz cilvēku, bet es pieņemu, ja ir vairāk braucēju, tad ir tā, ka tas "slaloms" ir tāds ne pa jokam."

Mārtiņš: "Sajūtas ir tādas, ka tās barjeras ar katru mēnesi bišķīt vairāk pavirzās nost no tām margām. Un arvien mazāk vietas, pa kurieni braukt. Tas nav ideālais variants, ka riteņbraucējiem vai skūteristiem, vai vēl kāda transportlīdzekļa piekritējiem jāsamainās ar gājējiem. Tas nav optimāli drošībai."

Lauma: "Katru reizi, kad eju garām vai pāri [tiltam] ar savu dēlu, man ir vienmēr prieks, ka es pāreju pāri. Tā ir mana tā gala sajūta. Un es biju domājusi jau fotografēt un rakstīt, tā kā man ir ļoti liels prieks par šādu iniciatīvu."

Aicina izveidot veloceļu un samazināt braukšanas ātrumu

Pagaidu variantā pirms tilta pārbūves esot iespējams pārmarķēt joslu platumu un ar pagaidu barjerām izveidot vismaz 1,5 metrus platu atdalītu veloceļu posmā, kur ietves platums ir būtiski sašaurināts. Kopumā četrās vietās esot arī jādemontē atvairbarjeru posms un jāpielīdzina apmales.

Šāds risinājums atslogotu ietvi un riteņbraucējiem nodrošinātu ērtu veidu, kā šķērsot tiltu, netraucējot gājējiem vai autobraucējiem uz brauktuves.

Brauktuves joslu skaits netiktu samazināts, bet būtu nepieciešams samazināt atļauto braukšanas ātrumu uz 50 km/h abos virzienos,

it īpaši ņemot vērā tilta pirmsavārijas stāvokli, norādīja organizācija "Pilsēta cilvēkiem".

Apvienības valdes priekšsēdētājs Rūdolfs Golubovs uzskata, ka piedāvātais risinājums uz tilta regulāros sastrēgumus neietekmēs:

"Arī ja joslas būs šaurākas, mēs piedāvājam arī otrā tilta pusē [ātruma ierobežojumu] 70 [km/h] nomainīt uz 50 [km/h]. Tur nekā slikta [nebūs], [tādējādi] arī pašiem autovadītājiem [vajadzētu] saprast, ka tilts ir pirmsavārijas stāvoklī, nevis, ka to dabū izbaudīt tikai cilvēks, kas atrodas uz ietves. Joslas paliktu tādas pašas, kā ir šobrīd – divas, tur [centra pusē] sākas trešā, bet principā uz tilta ir divas joslas. Vienkārši viņas būtu šaurākas un pa viņām mierīgi izbrauktu arī sabiedriskais transports, viss platums būtu pietiekošs."

Rīgas dome: Piedāvājumam ir gan pozitīvie, gan negatīvie aspekti

Vanšu tilta remonta iepirkums Rīgā šovasar piedzīvoja neveiksmi. Pašvaldība tuvākā mēneša laikā grasās izsludināt jaunu konkursu. Sākt remontu varētu ne agrāk kā 2026. gadā, Latvijas Radio iepriekš norādīja domē. Tikmēr attiecībā uz "Pilsēta cilvēkiem" piedāvāto risinājumu Rīgas domē norādīja, ka tam ir gan pozitīvi, gan negatīvi aspekti: "Pozitīvais ir satiksmes plūsmas mazināšana uz gājēju ietves. Tomēr šāda risinājuma ieviešana, fiziski sašaurinot brauktuvi, rada riskus operatīvā transporta izbraukšanai sastrēgumstundās."

Aktīvists Golubovs gan esot novērojis, ka operatīvais transports sastrēgumu spēj apbraukt pa tilta pretējo pusi, kur sastrēguma neesot.

Rīgas domes Ārtelpas un mobilitātes departamenta Satiksmes infrastruktūras pārvaldes priekšnieks Andrejs Urtāns atzina, ka pašlaik neredz iespēju ierīkot velojoslas, tomēr to plānots izdarīt tilta pārbūves laikā:

"Tiltam vietas ir tik, cik ir. Bet faktiski gājēju un velo zona tiks paplašināta, tieši paplašinot tilta konstrukciju, izmantojot vieglākus materiālus, pieliekot platākus tilta gabarītus."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti