Pārsūdzēti teju 2000 eksāmenu rezultāti – divreiz vairāk nekā pērn

Pēc aizvadītās valsts pārbaudes darbu sesijas Valsts izglītības satura centrs (VISC) saņēmis 1995 apelācijas no skolēniem, kuri lūguši pārskatīt eksāmenu vērtējumu. Saņemto apelāciju skaits ir teju divas reizes lielāks nekā pagājušajā gadā, kad pēc eksāmenu sesijas saņemtas 1011 apelācijas.

ĪSUMĀ:

  • Vidusskolas eksāmenu rezultātus lūdz pārskatīt divreiz vairāk skolēnu nekā pērn; pamatskolās skaits sarucis
  • Visbiežāk apelācijas iesniegtas matemātikas eksāmena rezultātiem
  • Valodu eksāmenu rezultātus pārsūdz tehnisku kļūmju dēļ
  • Izglītības ministre uzskata, ka apelāciju iesniegšana ir laba prakse
  • Bijusī ministre kritizē izglītības reformas ieviešanas procesu

Visvairāk lūdz pārskatīt vērtējumu matemātikas eksāmenā

Lielāko daļu jeb 1558 apelācijas iesnieguši vidusskolēni, kas ir 3% no visiem saņemtajiem un novērtētājiem centralizēto eksāmenu darbiem vidējā izglītībā. Savukārt pamatizglītībā lūgts pārskatīt 437 eksāmenu vērtējumus, kas ir 1% no visiem saņemtajiem un novērtētajiem darbiem.

Visvairāk skolēnu vērsušies ar lūgumu pārskatīt viņu vērtējumu matemātikas eksāmenā – saņemtas kopumā 1085 apelācijas pamatizglītībā un vidējās izglītības optimālajā līmenī. Vairāki iesniegumi saņemti arī par eksāmenu rezultātiem angļu valodā.

Valsts izglītības satura centrā skaidro, ka šogad apelāciju skaits kopumā ir dubultojies tāpēc, ka pagājušajā gadā, lai nokārtotu eksāmenus, bija nepieciešams sasniegt tikai 10%, bet šogad tie jau ir 15%, un šie papildus 5% šajā gadījumā esot daudz.

Pārsūdzēšanas iemesli valodu eksāmenos nereti ir tehniskas kļūmes

Viens no tipiskākajiem iemesliem apelāciju iesniegšanai ir kļūdaini ievadīta eksāmenu informācija pārbaudījumu sistēmā. Šajā gadījumā tas ir attiecināms vairāk uz valodu eksāmeniem, kuros ir vairākas daļas un šo daļu rezultāti ir sajaukti vietām vai arī darba lapas un melnraksti ir nepareizi iesniegti.

"Piemēram, ja viņš ir pildījis svešvalodā lasīšanas daļu un nav iesniedzis atbilžu lapu, tad viņam par to ir nulle punktu. Iesniedzot apelāciju, izrādās, ka tā atbilžu lapa ir, bet kodā ir bijusi problēma vai tā atbilžu lapa ir palikusi viņa darba burtnīcā. Tad mēs tās darba burtnīcas, tās atbildes ņemam un vērtējam," stāsta Valsts Izglītības satura centra Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs Kaspars Špūle.

VISC Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs Kaspars Špūle
00:00 / 00:20
Lejuplādēt

Otrs tipiskākais apelācijas iemesls ir kļūda skolēna reģistrēšanā eksāmenam – eksāmenu ir kārtojis, bet skolēna dalība nav reģistrēta sistēmā. Pašlaik pēc apelāciju izskatīšanas var rasties gadījumi, kad skolēns tomēr saņem pozitīvu atbildi. VISC skaidro, ka šajā gadījumā ir jāiet uz skolu un jāvēršas administrācijā, uzrādot apelācijas lēmumu.

Čakša: Apelāciju iesniegšana ir laba prakse

Izglītības ministre Anda Čakša ("Jaunā Vienotība") Latvijas Radio uzsvēra, ka apelāciju iesniegšana ir laba prakse, jo tās norādot uz lietām, ko šajā izglītības sistēmā var uzlabot. "Programma skolā" arī solās sakārtot skolu ekosistēmu, kas pašvaldībām dotu iespēju labāk pārstrukturēt savas resursu iespējas un nodrošināt bērniem labākus pedagogus līdz ar to ilgtermiņā vajadzētu uzlaboties arī skolēnu rezultātiem.

"Tagad jau sarunās ar pašvaldībām mēs runājām par visiem kvalitātes kritērijiem, pie kā kopā ir jāstrādā, lai mēs iegūtu šos labos rezultātus. No mūsu puses te ir stāsts par metodiskā centra izveidi, metodiskajiem materiāliem, skolotāju sagatavošanas programmām, skolotāju atbalsta programmām," teica ministre.

Izglītības ministre Anda Čakša
00:00 / 00:16
Lejuplādēt

Ministrijā veiks šo rezultātu analīzi un situāciju vairāk komentēšot septembra vidū, arī salīdzinot ar pagājušo gadu.

Šuplinska: Izglītības reformas īstenota ačgārni

Komentējot šī brīža izglītības kvalitāti, bijusī izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska uzskata, ka kompetenču pieejas reformu vajadzēja īstenot jau 2017./18. gadā. Viņasprāt, šī īstenošanas secība esot bijusi ačgārna – no plānošanas perspektīvas vispareizāk vispirms būtu bijis sagatavot mācību izdevumus un tad gatavot pedagogus, un tad pilotprojektos eksperimentēt. Ilga Šuplinska to izskaido ar nespēju skolēnus ieinteresēt viņiem saistošā un mūsdienīgā veidā.

"Tikmēr, kamēr skolā izmanto ļoti tradicionālas pieejas, principā nav iespējams bērnu ieinteresēt. Ja bērnu nav iespējams ieinteresēt, viņam nav motivācijas mācīties, tāpēc joprojām krītas rezultāti pilnīgi visās jomās, varbūt angļu valodā vienīgi ne," pauž Šuplinska.

Bijusī izglītības ministre Ilga Šuplinska
00:00 / 00:34
Lejuplādēt

VISC vēl turpina izskatīt saņemtās apelācijas. Informācija par apelāciju rezultātiem tiek solīta septembra sākumā. Izglītības un zinātnes ministrija rezultātu analīzi no savas puses sola septembra vidū.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti