Valstī ir aptuveni 10 000 cilvēku, kuriem ir invaliditāte redzes traucējumu dēļ. Vēl rindas papildina tie, kuriem invaliditāte nav noteikta. Lai gan pēdējos gados sabiedrības attieksme un infrastruktūra, sevišķi galvaspilsētā, pret neredzīgajiem ir krietni uzlabojusies, joprojām ir vērts atgādināt, ka šādi cilvēki mūsu vidū ir.
"Mēs runājam [par redzes invalīdiem] ļoti bieži. Gan par vadlīniju sistēmām, gan arī par skaņas luksoforiem, par sabiedriskā transporta pieturām. Patiesībā darba ir daudz, ja mēs gribam redzēt universālā dizaina pieeju, kas ir domāta visiem cilvēkiem. Gan cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem, gan kustību traucējumiem, gan arī, pieņemsim, mammām ar ratiņiem," norādīja Latvijas Neredzīgo biedrības centrālās valdes priekšsēdētājs Kaspars Biezais.
Šodien visā pasaulē tiek atzīmēta Starptautiskā baltā spieķa diena, kuras mērķis ir vērst sabiedrības uzmanību uz cilvēku ar redzes invaliditāti ikdienu un vajadzībām.
Šogad neredzīgie pateicās transporta vadītājiem par palīdzību. Pateicība veidota kā eksperiments, lai saprastu kopējo situāciju.
Kā pastāstīja sastaptie neredzīgie cilvēki – komunikācija ir vissvarīgākā.
Alise: "Autobusi ir mana ikdiena. Autobusi un trolejbusi – visu laiku! Es teiktu, ka šoferīšu atsaucība ir, bet bieži vien ir pašam kaut kā jāizrāda sava iniciatīva. Jo tu dzirdi, ka pirmās durvis atveras, bet neviens neko nesaka, nedz autobusa elektroniskie skaļruņi, nedz arī šoferis, un kaut kur tomēr ir jānokļūst. Tad tomēr ir jāizrāda iniciatīva pašam."
Gints: "Visa atslēga ir komunikācijā. Ja cilvēks pats ir komunikabls, tad viss būs ok. Ar vadītājiem jau ir tāpat kā ir ar mums. Ja cilvēkam ir labāks garastāvoklis, vai sliktāks... Cilvēcīgais faktors. Viens vēlas tev palīdzēt, otrs ne."
To, ka cilvēks ir neredzīgs, apkārtējie var saprast pēc baltā spieķa viņa rokās. Dažkārt blakus ir arī suns – pavadonis. Transporta pieturās neredzīgajam jāstāv tieši pie pieturas zīmes, lai varētu uzzināt, kas tas par transportu, un vajadzības gadījumā arī saņemtu palīdzību.
Organizatori sacīja, ka zibakcija noslēgusies veiksmīgi –
teju visi transporta vadītāji izrādīja vēlēšanos neredzīgajiem cilvēkiem palīdzēt.