ĪSUMĀ
- Latvijā beidzot sāka kursēt jaunie elektrovilcieni. Iepirkumi un piegāde ievilkās uz 14 gadiem.
- Pasažierus sāka pārvadāt trīs vilcienu sastāvi, bet līdz gada beigām kursēs līdz 19 sastāviem.
- Elektrovilcieni ir ērti, labiekārtoti un brauc klusi, savukārt pasažieri par braucienu līksmo un ir gandarīti.
- Īpašs gandarījums par ērto iekāpšanu no modernizētajiem peroniem.
- Jaunajos vilcienos trūkst novietņu velosipēdiem. Problēmu cer atrisināt līdz vasarai.
Dodoties pirmajā braucienā ar jaunajiem vilcieniem, gaisā jūtama svētku noskaņa, kas manāma arī pasažieros. Daži dienu speciāli pakārtojuši šim braucienam. To vidū ir arī jaunie vecāki Sandra un Roberts, kas vēsturiskajā braucienā dodas ar bērnu ratiņiem.
"Ērti. Tiešām ērti. Nav nekādu problēmu. Tie podesti ir tik zemi, tad var neizmantot pacēlāju. Var bez problēmām tikt iekšā," sacīja Sandra.
Interesanti:
- Jaunos vilcienus ražojis uzņēmums "Škoda".
- Viss četru vagonu elektrovilciens ir 109 metrus garš.
- Vilcienā vietas gandrīz 900 pasažieru – 436 sēdvietas un 454 stāvvietas.
- Maksimālais ātrums – 160 kilometri stundā.
- Šobrīd gan tik ātri braukt nebūs iespējams, infrastruktūra nav atbilstoša, bet cer, ka nākotnē tā varēs.
- Vilcienos nav paredzētas vietas velosipēdiem. Tās sola nākotnē, ja nauda atļaus.
Īpaša diena šodien ir arī Kristīnei un mazajam Kristiānam, kurš esot liels elektrovilcienu fans un kuram īpaši patīk jauno vilcienu krāsa. "Es jau laikam vairāk priecājos par to, ka bērns priecājas, jo viņš ir vilcienu fans. Mēs dzīvojam blakus stacijai. Viņš parasti skatās video, ka tur visādi kruti vilcieni un prasa, kāpēc mums tāda nav. Beidzot mums tāds ir," sacīja Kristīne.
Iekāpt vilcienā ir krietni ērtāk nekā vecajos sastāvos. Pieturās, kurās peroni jau ir modernizēti, iekāpšana ir vienā līmenī ar peronu. Savukārt stacijās, kurās tie vēl nav modernizēti, pasažierim vajadzēs pakāpties tikai par vienu pakāpienu.
Šo ērtību atzīmēja uzrunātie seniori:
Jo vairāk, jo labāk. Paldies Jūrmalai! Paldies visiem! Paldies "[Latvijas] dzelzceļam". Es kādreiz [tur] strādāju.
Kā bija iekāpt jums?
Superīgi. Oo, tā kā pa ielu iet. Normāli.
Man grūti pateikt. Es tā neievēroju. Es fiksēju vilcienu kā tādu. Man vajadzēja manam itāļu mazbērnam aizsūtīt video. Man kungi palīdzēja, bet izskatās, ka līmenis varētu būt vieglāks.
Par jaunām tehnoloģijām gandarīts ir arī mašīnists Juris Miglāns, kurš vilcienus vadot jau 37 gadus: "Man šis ir vēsturisks brīdis. Pirms 17 gadiem es prezentēju modernizēto [elektrovilcienu]. Un viņi joprojām skaitās īpašie – ar puķīti. Šī ir otrā [iespēja] izvest lielajā dzīvē. Izvest dzīvē šo vilcienu."
"Man liekas – lieliski! Zemā grīda, silts salons. Man liekas arī ļoti patīkami šeit iekšā ir," sacīja Armands.
"Mēs speciāli nācām. Sazinājāmies ar "Pasažieru vilcienu", lai pirmajā dienā, nezinu, vai tas ir pirmais reiss, bet gribējās izbraukt. Pāris pieturas pabrauksim un brauksim atpakaļ," pastāstīja Ilze.
Arī citi pasažieri atlikuši ikdienas darbus citā laikā, lai ar jauno vilcienu dotos uz galamērķi.
"Speciāli nācām! Ilgi esmu gaidījusi šo vilcienu, jo es braucu uz Tukumu bieži. Un tā kāpšana pa augstajām trepēm ir apnikusi," sacīja Daiga.
"Nu, brīnišķīgi! Mēs esam pārsteigti, ka mēs trāpījām tik skaistā braucienā. Burvīgi! Un vēl kafiju deva. Mēs gan nepaspējām uz to, bet mēs redzējām. Nu, skaisti! Latvija sen to pelnījusi ir," sacīja Lidija.
Ērtāki, bet bez velo novietnēm
Jaunajā četru vagonu vilcienā, kurā ietilpt var aptuveni tikpat pasažieru, cik vecajā sešu vagonu sastāvā, ir tik silti, ka rodas vēlme novilkt ziemas jaku. Attiecīgi var secināt, ka solītā klimata kontrole darbojas. Pie mīkstiem sēdekļiem ir kontaktligzdas un elkoņu balsti. Savukārt virs galvas – plaukts, uz kura var nolikt mantas. Vilcienā ir arī labierīcības un bezvadu internets.
Savukārt ekrānos var redzēt, kurās pieturās vilciens piestās. Brauciens ir rāms – vilciens mierīgi paātrinās un bremzē. Arī starp vagoniem pārvietoties ir ērti, jo savienojuma vieta ir līdzena. Kopumā braucienu varētu salīdzināt ar "Rīgas satiksmes" zemās grīdas tramvajā piedzīvoto.
Taču jaunajos sastāvos nav velonovietņu, un kļūdu solīja labot uzņēmuma "Vivi" (iepriekš "Pasažieru vilciens") vadītājs Rodžers Jānis Grigulis:
Es ceru, ka velobraucēji ziemas laikā piedos, ka tās velovietas nebūs, bet, ja tie lēmumi laikus tiks pieņemti, tad līdz vasarai tas varētu tikt sakārtots.
Vai plānots piestiprināt kaut kādas konstrukcijas?
Dažādi. Vai nu vertikāli var nolikt, vai nu horizontāli. Jāizvēlas labākais variants, jo katrā gadījumā, ievietojot velosipēdus, mēs pazaudējam sēdvietas.
Bet kā velonovietnes projektā varēja neiekļaut? Tas taču ir zaļais kurss.
Man grūti pateikt. Tajā brīdī, kad es stājos amatā, 2017. gadā, bija notikusi pirmā kārta, kad bija atlases kārta. Otrā kārta arī bija iesniegti visi tehniskie piedāvājumi. Tā ka tās specifikācijas bija nodefinētas. Mēs gājām ar tām specifikācijām, kas bija jau pirms tam sagatavotas.
Cer uz pārsēšanos vilcienos
Ar jaunajiem vilcieniem izpildīs reisus Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā. Kopumā Latvija saņems 32 jauno vilcienu sastāvus. Latvijā šobrīd ir atvesti 20 elektrovilcienu sastāvi, bet pirmajā dienā dzelzceļa līnijās devās trīs elektrovilcienu sastāvi.
Pasažieru pārvadātāji cer, ka jaunie vilcieni mudinās cilvēkus pārsēsties uz sabiedrisko transportu. "Jauns laikmets mūsu mobilitātes sistēmā. Mēs nostiprināsim dzelzceļu un kombinēsim ar citiem transporta veidiem," sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie").
Plāno biežākus reisus
Pēc visu jauno elektrovilcienu saņemšanas un to ekspluatācijas uzsākšanas vilciena pasažieru pārvadātājs "Vivi" varēs ieviest intervāla grafikus visos elektrovilcienu maršrutos. Tas nozīmē, ka darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.
Pasažieru pārvadātāja mobilajā lietotnē "Vivi" varēs redzēt, kuros reisos brauc jaunie vilcieni un kuros vecie.
Katrs vilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem, stāvvietas – 454 pasažieriem. Tajos ir viena līmeņa iekāpšana no pasažieru platformām. Iekāpšanas un izkāpšanas ātrumu veicina arī 1,3 metru platas divviru durvis.
Visa projekta kopējās izmaksas ir gandrīz 258 miljoni eiro, bet tie nav tikai vilcieni – summa iekļautas arī citas izmaksas, tajā skaitā to apkopes centra būvniecība. Savukārt 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114 miljonu eiro apmērā.
Šogad "Pasažieru vilciens" cer pieņemt 18–19 vilcienus, bet visus pasūtītos – līdz nākamā gada vidum, ja nerodas vēl kādas ķibeles.
KONTEKSTS:
Šī gada februārī vilcienu ražotājs "Škoda Vagonka" un "Pasažieru vilciens" (tagad – "Vivi") Satiksmes ministrijai apliecināja, ka plānots sākt pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem elektrovilcieniem jau šīs vasaras beigās, bet vēlāk paziņoja, ka sertifikācijas procesa dēļ tomēr vilcieni nesāks kursēt ātrāk kā šī gada rudenī.
Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem. Taču karš Ukrainā aizkavēja piegādes, jo vilcienus līdz Rīgai nācās vest ar autotransportu un montēt uz vietas.
Katrs vilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem.
Ministru kabinets atbalstīja valsts budžeta ilgtermiņa saistības 255,889 miljonu eiro apmērā "Pasažieru vilciena" elektrovilcienu iepirkuma finansēšanai.