Īsi pirms kārtējā izmēģinājuma brauciena uz Aizkraukli vietējie speciālisti kopā ar pārstāvjiem no Čehijas pārbauda jaunā elektrovilciena vilci, bremzes un drošības sistēmas. Izstaigājot sastāvu, daudzviet redzami darba instrumenti, bet atsevišķas salona detaļas vēl ir aptītas ar plēvi. Savukārt gaisā ir jūtama jaunam transportam raksturīgā smarža.
Salīdzinājumā ar vecajiem elektrovilcieniem jaunajos būs ērti iekāpt, tajos būs arī augstāks drošības līmenis.
"Te ir vairāk elektronikas. Ja kaut kas nebūs kārtībā, neļaus apiet to sistēmu un braukt. Ja salīdzina personiskās sajūtas, tad tas ir tā, kā, tēlaini izsakoties, ja kādreiz bija padomju laiku "Zaporožec", tad tagad sajūta, ka pārsēdies uz "Mercedes". Komforts uzreiz ir oi, oi, oi. Mašīnista darba apstākļi ir nesalīdzināmi labāki. Te ir klimata kontrole, nav caurvēju, kas ir vecajos vilcienos, klusāka vadības kabīne. Protams, ir kruīza kontrole. Tas bezmaz vai ir autopilots," stāstīja uzņēmuma "Pasažieru vilciens" instruktors Andris Strautmanis.
Vilcieni sastāv no četriem vagoniem, kuros kopumā var atrasties līdz pat teju 900 pasažieru. Stiprinājums starp vagoniem ir līdzens, tādējādi radot sajūtu, ka viss sastāvs ir viens liels vagons. Sastāvā ir arī labierīcības un aparāti, kuros pasažieriem patstāvīgi vajadzēs reģistrēt biļeti.
"Durvis ir plašākas. Attiecīgi plūsma iekāpšanai un izkāpšanai ir veiklāka, būs jāpatērē mazāks laiks pieturvietās. Ir vienmērīgāka gaita, vienmērīgāks paātrinājums," stāstīja "Pasažieru vilciena" pārstāve Sigita Zviedre.
Strautmanis piebilda: "Jo vilciens ir kā viens vesels. Nav tās autosakabes kā vecajiem vilcieniem, ka tie raustās. Šeit viss tā vienmērīgi paātrinās, arī vienmērīgi apstājas."
Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" pārstāvji kopā ar Latvijas speciālistiem vilcienus testē jau kopš pagājušā gada vasaras, kad atveda pirmo no kopumā 32 vilcieniem, daļu atvedīs nākamajā gadā. To piegādi gan būtiski ietekmējis karš Ukrainā. Tagad tos nākas vest pa autoceļiem, nevis pa dzelzceļu. Turklāt tos piegādā pa daļām. Tā norādīja uzņēmuma "Pasažieru vilciens" vadītājs Rodžers Jānis Grigulis, skaidrojot, ka vilcienu gatavība ir atkarīga no čehu speciālistiem, kuri par projektu ir atbildīgi.
"Mums ir svarīgi, lai šogad 23 vilcieni ir piegādāti. Tas ir pietiekami liels apjoms, lai mēs faktiski gandrīz jau varētu visu esošo parku nomainīt. Atbilstoši mūsu plāniem ir [iecere] pieaudzēt intensitāti, protams, vecie vilcieni paliks, bet tie nākošajā gadā būs retums, tos tik bieži nevarēsim redzēt. Ja viss notiek pēc plāna, – un tuvākajā laikā mēs gaidām ziņas, kā beigsies šie testi –,
ja aprīlī un maijā nav nekādu pārsteigumu, tad, es domāju, tā, kā ir plānots, – uz vasaras beigām, rudens sākumu – šie vilcieni būs ekspluatācijā," sacīja Grigulis.
32 vilcieni kopumā izmaksās 257 miljonus eiro, no kuriem vairāk nekā 140 miljonus segs valsts, bet pārējo daļu – Eiropas Savienība. Lai gan ražošanas izmaksas ir pieaugušas, Grigulis uzsvēra, ka līguma cenu nav plānots mainīt. Kamēr vilcieni pasažieru pārvadāšanai vēl nav gatavi, uzņēmums par tiem nemaksāšot.