Līdz šim NATO iznīcinātāji, patrulējot Baltijas gaisa telpā, kā galvenās bāzes izmantoja militāros lidlaukus Lietuvā Šauļos un Igaunijā Emari. Taču nu arī Latvijas Gaisa spēku bāze piedzīvojusi vērienīgus uzlabojumus. Tādēļ uz laiku, kamēr Emari bāzē Igaunijā turpinās remontdarbi, NATO iznicinātājlidmašīnām par mājvietu kļuvusi Lielvārde.
NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijas galvenais ikdienas uzdevums ir atturēt Krievijas lidmašīnas no mēģinājumiem ielidot Latvijas, Lietuvas un Igaunijas gaisa telpā, kā arī uzraudzīt, lai lidaparāti ievēro aviācijas noteikumus, atrodoties starptautiskajā gaisa telpā virs Baltijas jūras. Šādu pārkāpumu skaits jau gadiem ir nemainīgs – NATO iznīcinātājiem nākas reaģēt vidēji 2–3 reizes nedēļā.
"Mēs pielidojam viņiem tuvu, būtībā – blakus. Uzņemam attēlus, identificējam, kas tas par lidaparātu. Un tad eskortējam tos prom, izsūtām signālu," stāstīja NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas komandieris Svens Jakobs.
Parasti ar to pietiek, lai Krievijas lidaparāti atkāptos no mūsu robežām. Bet, ja viņi izlemtu darīt ko muļķīgu, piemēram, šķērsot Baltijas gaisa telpu, tad NATO piloti gatavi rīkoties atkarībā no apdraudējuma līmeņa.
"Ja viņi mēģinātu ielidot gaisatelpā, tad, pirmkārt, mēs lidotu ļoti tuvu, manevrējot lidmašīnu sāniski, tā lai viņi redzētu, ka esam bruņoti.
Tas ir kā šerifs vai policists, kurš paceļ ieroci par zīmi – redzi, esmu bruņots. Nemēģiniet darīt ko nelikumīgu!" piebilda Jakobs.
Protams, NATO ir skaidri soļi, kā rīkoties arī tad, ja šie mājieni netiktu saprasti, bet cerams – tos nenāksies pielietot.
Lielvārdē šogad bāzējas pieci Vācijas gaisa spēku "Eurofighter". Tie sver tikai 11 tonnas, kas iznīcinātājam ir ļoti maz un ļauj tam ātrāk pacelties un veiklāk manevrēt. Šiem konkrētajiem ir Vācijā ražoti dzinēji ar 60 000 zirgspēku jaudu, un tie var attīstīt ātrumu 2500 km/h.
"No Lielvārdes varam sasniegt Tallinu Igaunijā 6–8 minūšu laikā," atzina NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas komandieris.
Standarta bruņojumā – divas AMRAAM tālās darbības rādiusa raķetes, divas IRIS-T neliela rādiusa raķetes un spārnā ieslēpts ložmetējs. Kā arī, protams, dažādi aizsardzības mehānismi, lai pasargātos no pretinieka ieročiem. Viena šāda lidaparāta cena bez bruņojuma – vismaz 100 miljoni eiro.
Lai tik dārgas tehnoloģijas varētu pilnvērtīgi uzņemt un apkopt, Lielvārdes bāzē veikta virkne infrastruktūras uzlabojumu. Redzamākie no tiem – drošības vaļņi skrejceļa galos un pārvietojamie angāri lidaparātu glabāšanai (lidotāju žargonā saukti par gliemežnīcām), kā arī drošas munīcijas noliktavas. "Eurofighter" aprūpi Lielvārdē veic aptuveni 200 Vācijas karavīru un 100 mūsējo.
"Mūsu infrastruktūras kapacitāte ir spērusi milzīgu soli uz priekšu, ka varam Lielvārdes lidlaukā uzņemt bruņotus iznīcinātājus. Otrkārt – viss personāls, kas mums šo nodrošina, ir ieguvis un gūst līdz šī gada beigām milzīgu pieredzi darbam ar "Eurofighter"," atzina Nacionālo bruņoto spēku (NBS) Gaisa spēku komandieris, pulkvedis Viesturs Masulis.
Īsi sakot – Eiropas karte papildinājusies ar vēl vienu NATO prasībām atbilstošu lidlauku, kas saucas "Lielvārde".