Shēmas rezultātā, izmantojot pašvaldības uzņēmumu "Rīgas satiksme", bez konkursa tiesības izvietot reklāmu apmēram 800 sabiedriskā transporta pieturvietās saņēmis ar Rīgas domes (RD) politisko vadību saistīts uzņēmums. Turklāt šobrīd RD kabinetos top jauns dokuments, kas turpmāk uzņēmumam nodrošinās lielākas privilēģijas nekā citiem.
Jau ilgstoši uzņēmums "Baltic media line" no Rīgas domes kapitālsabiedrībām iegūst ekskluzīvas tiesības uz to rīcībā esošiem objektiem izvietot reklāmas. Tā pirms trīs gadiem "Rīgas namu pārvaldnieks" (RNP) bez konkursa izvēlējās nule kā dibināto "Baltic media line". Tā ieguva tiesības iznomāt reklāmas laukumus uz pašvaldības kapitālsabiedrības pārvaldībā esošajām ēku sienām. Vēlāk arī ar reklāmu apdrukāt pašvaldības uzņēmumu ikmēneša rēķinus.
"Baltic media line" pieder uzņēmumam "Pilsētas līnijas". Tas savukārt jau ilgstoši izvieto reklāmu galvaspilsētas sabiedriskajā transportā, tagad arī pieturvietās.
"Konkursa nebija, jo starp "Rīgas satiksmi" un "Pilsētas līnijām" ir noslēgts līgums," apstiprina "Pilsētas līnijas" valdes locekle Ilma Kauliņa.
"Pilsētas līnijas" pašas gan shēmā darbojas kā starpnieks. Jo reālie darbu izpildītāji un reklāmas laukumu iznomātāji ir vides kompānija "JCDecaux".
Vides reklāmas nozarē strādājošie lēš, ka "JCDecaux" ieņēmumi no šīs reklāmas būs mērāmi ap četriem miljoniem eiro gadā.
"Tāda ir tā juridiskā konstrukcija, bet būtība ir sekojoša, ka mums ir, pateicoties šai konstrukcijai, liels privāts partneris, kurš iegulda vairāk nekā 10 miljonus eiro, mainot, savedot kārtībā pilsētas infrastruktūru, apsaimniekojot, gādājot par to infrastruktūru, viņi tālāk pārdod reklāmu, saņem visus ieņēmumus," norāda Rīgas mērs Nils Ušakovs ("Saskaņa").
Vienošanās paredzot, ka "JCDecaux" it kā bez atlīdzības uzstādīs "Rīgas satiksmei" nepieciešamās 800 pieturvietas. Taču realitātē par pieturvietām tomēr samaksās, tikai jau no Rīgas domes budžeta.
Rīgas domē top grozījumi saistošajos noteikumos par nodevas apmēriem no vides reklāmām. Kamēr pārējie vides reklāmu iznomātāji nodevā maksās par 18% vairāk nekā līdz šim (1,85 eiro), par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs izvietotajām reklāmām saglabāsies pazeminātais nodevas apmērs (0,43 eiro). Iespējamā starpība daļēji segs pieturvietu uzstādīšanu. "Tā ir tradicionāla pieeja, kad liels privātais partneris izdara kaut ko labu pilsētai un attiecīgi pilsēta viņam arī var iet pretim. Tas ir pilnīgi un absolūti loģiski," skaidro Ušakovs.
Taču neatbildēts paliek jautājums, kāpēc netika rīkots iepirkuma konkurss par šo pieturvietu uzstādīšanu. Iespējams, ka šādā veidā izdotos atrast pilsētai izdevīgāko risinājumu.
"Rīgas satiksmes" vadītājs Leons Bemhens, aizbildinoties ar slimību, šonedēļ interviju LTV raidījumam "De facto" atteica. Taču uzņēmuma pārstāvis uz "De facto" jautājumu par to, vai "Rīgas satiksme" pirms līguma noslēgšanas ar "Pilsētas līnijām" apzināja arī citu pretendentu piedāvājumus, lai noskaidrotu, kurš no uzņēmumiem piedāvāja "Rīgas satiksmei" finansiāli izdevīgāko risinājumu, tā arī neatbildēja: "Saskaņā ar starp "Rīgas satiksmi" un "Pilsētas līnijām" noslēgto līgumu par reklāmas nesēju nomu, "Pilsētas līnijām" iznomātas visas "Rīgas satiksmes" īpašumā, valdījumā vai turējumā esošās reklāmas eksponēšanas vietas, tai skaitā vides reklāmas objekti sabiedriskā transporta pieturvietās."
Taču, iespējams, ka iemesli "Pilsētas līniju" veiksmes stāstam meklējami tās īpašnieku struktūrā.
Trešdaļa uzņēmuma pieder "Well media Rīga". Tās īpašnieks ir Boriss Carjovs.
Viņš jau iepriekš minēts ar Rīgas domi saistītos skandālos un ir mēra Nila Ušakova padomnieka Ērika Teilāna biznesa partneris. Vēl 30% pieder Ievai Šapiro. Viņa kopā ar politiķiem pietuvināto uzņēmēju Māri Martinsonu darbojas kopā motokrosa atbalsta biedrībā.
Kapitāldaļa turētāja ir arī Ineta Gadzjus. Žurnālisti izpētījuši viņas saistību ar Leonardu Teni, kurš apsūdzēts "Daimler" kukuļošanas lietā. Tenim ir arī senas politiskas saites ar Rīgas vicemēru Andri Ameriku ("Gods kalpot Rīgai").
Vēl 5% pieder Tomam Didrihsonam. Interneta resursos atrodams, ka Didrihsons ilgstoši strādājis vadošos amatos uzņēmumā "Spilva". Te jāpiezīmē, ka tās vadītāja ir "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena sieva Lolita.
Arī "Pilsētas līniju" valdes locekle Ilma Kauliņa ir viena no šī uzņēmuma līdzīpašniekiem. Raibais īpašnieku sastāvs, kurš pietuvināts politiķiem, liek domāt par konkrētām interesēm, kā labā "Pilsētas līnijas" tiek izmantotas. "Absolūti Jūsu pieņēmums," bažas cenšas novērst Kauliņa. Viņa turpina: "Man bija 10 gadu pieredze, strādājot reklāmā, līdz es ieņēmu amatu "Pilsētas līnijās".
Tas, ka uzņēmumi, kas ir pašvaldības, ir zināmā saiknē ar politiku, tā ir likumsakarība. Tāda ir varas iekārta un tā tiek būvēta šī struktūra. Tas, ka mūsu darbs ir novērtēts, es to jūtu katru reizi, kad es sazinos ar nākamajiem potenciālajiem sadarbības partneriem - vienalga, vai tie būtu valsts uzņēmumi, vai pašvaldības uzņēmumi."
Tomēr savulaik tieši Ušakova vadītā dome lēma, ka Rīgas būvvaldei vairs nebūšot jāizsludina konkurss par pieturvietu uzstādīšanu un reklāmas nomu tajās.
Tam tobrīd piekrita arī atbildīgā ministrija. Taču pašvaldība, visticamāk, bija izplānojusi soli tālāk par ministriju un izmantoja tās šķietamo atbalstu. "Nevienā brīdī valsts puse nav uzskatījusi, ka tas būtu jāveic bez konkursa. Tajā brīdī Rīgas dome, iespējams, izmantoja šo "caurumu" likumdošanā un izmantoja tiesības, nododot tālāk "Rīgas satiksmei", kura kā kapitālsabiedrība tālāk nodeva šo reklāmas apsaimniekošanas lietas privātām kompānijām," norāda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra (VARAM) padomnieks, Rīgas domes deputāts Dainis Locis (Nacionālā apvienība). Viņš papildina, ka "kārtējo reizi izpeld šis "Rīgas satiksmes" kapitālsabiedrības stāsts, un jāsaka, kā tā nav laba prakse. Tur noteikti būtu jāpievērš uzmanība, vai tas ir Rīgas pilsētas interesēs, šāda kārtība."
Mainīt kārtību gan šobrīd esot par vēlu. Līgumi ir noslēgti un izmaiņu gadījumā it kā labticīgie līguma slēdzēji varētu vērsties tiesā.