Drīz apritēs divi mēneši kopš traģiskajiem notikumiem, kad dažu dienu laikā avārijās uz Liepājas šosejas gāja bojā seši cilvēki. Par galveno iemeslu ir atzīta pārgalvīga, nedroša apdzīšana, bet vai šajā ziņā secinājumi ir izdarīti? Lai gūtu priekšstatu, kāda tagad ir situācija uz Liepājas šosejas, LTV devās turp un ceļā veica arī nelielu eksperimentu.
Atļautais ātrums te ir 90 kilometri stundā, tomēr LTV novēroja, ka autovadītāji pārkāpj gan ātruma ierobežojumu, gan arī nepārtraukto līniju. Pārkāpēju lokā – arī satiksmes autobuss.
Jāatzīst gan, ka pats ceļš tagad ir kļuvis pārskatāmāks. Pēc avārijām no ceļu uzturētājiem solītie darbi drošības uzlabošanai ir turpinājušies. Krūmi tiek izcirsti, ceļa līkumi saredzami no lielāka attāluma, un arī grāvji pēc izpļaušanas caurredzamāki.
SIA "Edmeka" strādnieks Edgars Bikovs LTV skaidroja, ka drošības uzlabošanas darbi ceļa posmā no Saldus līdz Blīdenei beigsies šonedēļ. Vaicāts, cik būtiski iztīrīts, viņš noradīja: "Būtiski ir tas, ka dzīvniekus varēs pamanīt. Bet tā... nu, paši šoferīši jau pārgalvīgi brauc. Nu nezinu... Stingrāk policijai jāstāv."
Un te stāsts atkal ir par bezatbildīgiem braucējiem.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Smago ceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas pilotprojekta vadītājs Oskars Irbītis norādīja: "Nezinu, kā cilvēkus vest pie prāta. Ja, tā sakot, nokļūšana ļoti paātrinātā veidā tur augšā "pie Pētera" nebaida, tad man grūti iedomāties, kādas vēl sankcijas šiem cilvēkiem ieviest."
Nelielā LTV eksperimenta pieredze rāda, ka sitiens pa naudasmaku ir iedarbīgs, jo radaru zonās ar neatļautu ātrumu neviens filmēšanas grupu neapdzina. Eksperta ieskatā gan ir vēl efektīvāks un lētāks risinājums: "Nekas tā nedisciplinē vadītāju, kā aiz muguras braucoša policijas mašīna. Viņiem pat nav jāliek sodi, pat nav tur visi pēc kārtas jāaptur un ar ļoti lielu bardzību pret viņiem jāvēršas. Pietiks ar to, ka autovadītāji redz, ka satiksmē patrulē Ceļu policijas mašīna. Līdz ar to uzreiz situācija uzlabosies."
Par to, kas paveikts šosejas infrastruktūras uzlabošanā, "Latvijas Valsts ceļi" sola informēt nākamnedēļ. Tikmēr iedzīvotāji norāda arī uz citiem posmiem, piemēram, Liepājas šosejas 6. kilometrā, kur arvien nav sagaidīta savulaik iecerētā, tad atkal noraidītā un "kaut kad vēlāk" solītā kreisā pagrieziena papildjosla. Apkārtnes iedzīvotājs Sandis Cauka sacīja: "Šeit jau gadiem nav izveidots attiecīgi pareizs krustojums, respektīvi, ļoti bīstami veikt kreiso pagriezienu, braucot no Rīgas. Intensīvas satiksmes apstākļos, apstājoties kaut vai vienai vai divām mašīnām, kas gaida uz kreiso pagriezienu, tiek nobloķēta visa plūsma. Viens otrs attopas pēdējā brīdī, notiek strauja bremzēšana, it īpaši, kad visi brauc kolonnā. Tur ir ļoti interesantas situācijas. Un ziemā, kad ir arī melnais ledus, tas ir izteikti bīstami. Šajā ceļa posmā arī ir ļoti dziļi grāvji un nav aizsargbarjeru."
Satiksmes ministrijā savukārt ir tapusi virkne priekšlikumu grozījumiem Ceļu satiksmes likumā. Tostarp priekšlikums par naudas soda piemērošanu atļautā ātruma pārkāpējiem jau no pirmā pārsniegtā kilometra. Ziņojums par risinājumiem tuvākajā laikā būšot arī pieejams publiskai apspriešanai.
KONTEKSTS:
25. jūnijā uz autoceļa Rīga–Liepāja Saldus novadā notika divas autoavārijas ar upuriem. Vienā no tām, Blīdenes pagastā, bojā gāja trīs cilvēki, bet otrā, Zirņu pagastā, bojā gāja autovadītājs.
Bet dienu vēlāk uz šī paša autoceļa Saldus novada Blīdenes pagastā notika vēl viena traģiska avārija, kurā vieglās un smagās automašīnas frontālā sadursmē bojā gāja 2 cilvēki.