Viedais luksofors Liepājā pusotra gada laikā fiksējis vairāk nekā 270 transportlīdzekļu, kas krustojumu šķērso pie dzeltenā vai pat sarkanā gaismas signāla.
"Pagājušajā gadā bija 140 pārkāpumi no aprīļa līdz decembrim, un šogad no 1. janvāra līdz septembrim ieskaitot fiksēts 131 pārkāpums," pastāstīja Liepājas Pašvaldības policijas priekšnieka vietnieks Kaspars Vārpiņš.
Dati par fiksēto pārkāpumu vispirms nonāk Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), kas tos pārsūta pašvaldības policijai lēmuma pieņemšanai. Pēc tam CSDD šo lēmumu elektroniski vai pa pastu nosūta pārkāpējam.
CSDD Liepājas klientu apkalpošanas centra vadītājs Gvido Ķirsons pauda, ka viedais luksofors noteikti daļai vadītāju licis aizdomāties par satiksmes drošību un kontroli, tādējādi drošībai uz ceļa arī uzlabojoties.
Arī autovadītāji piekrita, ka modernās tehnoloģijas liek braukt piesardzīgāk:
Vineta: "Liek uzmanīties. Līdz ar to tiek ievērots ātrums, līdz ar to arī tālāk nav satiksmes negadījumu – Ūliha iela visa ir drošāka."
Ligita: "Vispār šādi luksofori, manuprāt, disciplinē autovadītājus. Piemēram, tajā posmā noteikti autovadītāji sāk ievērot noteikumus."
Jevgēņijs: "Atkarībā no situācijas – gadās taču, ka ātrums ir tāds, ka vairs nespēj nobremzēt un nākas lidot pāri pie dzeltenā. Strīdīgs jautājums."
Liepājā strādājošais viedais luksofors ir pirmais, taču nu jau vairs ne vienīgais –
šogad tādi uzstādīti arī Rīgā, Jūrmalā un Daugavpilī, ar vietējo pašvaldību jau noslēgts līgums par tā uzstādīšanu Salaspilī.
Izstrādes un ražošanas izmaksu apjomu uzņēmums neatklāj, jo tas esot komercnoslēpums, toties norāda, ka Liepājas pilotprojekts sniedzis uzņēmumam iespējas attīstīt savus eksporta tirgus.
"Mēs esam uzstādījuši šo risinājumu gan Grācas pilsētā (Austrijā), gan Viļņā (Lietuvā), un viens no mērķiem noteikti bija atrast jaunu biznesa virzienu, jaunu biznesa nišu," pastāstīja SIA "LMT" datorredzes un mobilitātes risinājumu vadītājs Gints Jakovels.
Tikmēr Vārpiņš pauda, ka Liepājā ir vēl daudz vietu, kur šādu luksoforu varētu uzstādīt: "Pēc būtības jebkurā krustojumā, ja tajā iebrauc pie sarkanās gaismas, ir liels risks, ka var notikt avārija."
Statistika par luksofora aizliedzošā signāla neievērošanu valstī kopumā ir ar lejupejošu līkni –
2022. gadā no gada sākuma līdz 15. oktobrim tika fiksēti 1448 šādi pārkāpumi, pērn tādā pašā laikposmā 1339, bet šogad – 1013.
2022. gadā kopumā šādu pārkāpumu bija 2071, bet 2023. gadā – 1814.