Pagājušonedēļ "Latvijas Radio 4" iztaujāja Rīgas mēru Vilni Ķirsi. Domes priekšsēdētājam žurnālistes jautāja arī par bedrainajām Rīgas ielām: "Ir lielas bedres, ļoti daudzi pārsit riepas. Vienlaikus redzam, ka ceļu remontu budžets ir ļoti liels – 35 miljoni eiro, bet Jūs pats teicāt, ka vajag minimums 40 miljonus, lai vismaz uzturētu šo stāvokli. Kāpēc nepietika naudas?"
Ķirsis sacīja, ka jārunā par vēsturi. Viņš atbildēja latviski, tāpēc atbildes ētera laikā tulkotas krievu valodā.
"Mums jāpaskatās vēsturē. Kad es atnācu [strādāt domē] un sāku atbildēt par infrastruktūru, tam tērēja vienu līdz divus miljonus eiro gadā. Faktiski 40–50 reizes mazāk nekā bija nepieciešams.
Manā laikā izdevās pacelt līdz desmit un vairāk miljoniem, bet šajā gadā mēs speram nākamo soli, cenšamies ieguldīt vairāk nekā 30 miljonus," sacīja Rīgas mērs.
Ķirsis pirmoreiz ar līdzīgu apgalvojumu nāca klajā pirms nepilna gada. Lūk, fragments no Latvijas Televīzijas "Rīta Panorāmas" pērn martā. Viņš stāstīja, ka reizi desmit gados jānoņem ielas virskārta un jāuzliek jauna: "Mēs arī redzam problēmas būtību, ka iepriekšējos gados tam tērēts gaužām maz. Šogad mēs esam paredzējuši tam tērēt 15 miljonus, kas ir 15 reizes vairāk, nekā tas vidēji noticis iepriekšējos 10 gados."
Ķirsis runāja arī par konkrētiem gadiem. Proti, vidēji tikai viens miljons ceļu remontos esot ieguldīts 2017. un 2018. gadā – tātad toreizējā mēra, "Saskaņas" pārstāvja Nila Ušakova, laikā.
Vai tiešām Ušakova laikā Rīgas ielas tikpat kā neremontēja un jaunu asfaltu nelēja? Ziņu arhīvi un pašas domes savulaik sniegtā informācija liecina ko citu. Piemēram, 2017. gada jūnijā Latvijas Radio vēstīja šādi:
"Šovasar galvaspilsētā remontēs 10 ielu posmus, šodien informēja Rīgas dome. Remontdarbi būs Brīvības, Krišjāņa Valdemāra, Duntes, Dzirnavu, Lāčplēša ielā, arī mazāk noslogotās ielās. Kopējās izmaksas plānotas ap 12 miljoniem eiro.
Savukārt 2018. gada budžetā ielu seguma atjaunošanā bija iedalīti 13 miljoni eiro.
"Re:Check" jau pērn Ķirsim jautāja, kāpēc viņš maldina, stāstot, ka iepriekš ielu remontos ieguldīts tik maz?
Toreiz gan viņš pats, gan dome skaidroja, ka, jā – atsevišķas ielas gan pārbūvētas, bet neesot notikusi regulāra ielu asfaltēšana.
Arī tagad mēra pārstāve Elīna Bīviņa norādīja uz pašvaldības apkopoto informāciju, kurā dažādi ielu remontdarbi sagrupēti dažādās kategorijās.
Tātad Rīgas mērs runā par konkrētu remonta veidu – asfalta seguma atjaunošanu bez būvprojekta. Taču tas nenozīmē, ka pirms Ķirša ielu atjaunošana Rīgā nenotika. Asfalta segums ik gadu tika atjaunots par vairākiem miljoniem eiro, tikai sarežģītāka un plašāka apjoma darbu ietvaros. Tostarp tādos, kuros iepriekš tika izstrādāts būvprojekts.