Panorāma

Rīgā atjaunos 11. tramvaja kustību

Panorāma

Panorāma

Neielaižot lidmašīnā suni asistentu, notikusi diskriminācija

«airBaltic» reisā neielaiž sievieti ar suni-pavadoni; tiesībsargs – tā ir diskriminācija

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 4 mēnešiem.

Sociālajos tīklos plašu rezonansi izraisījusi kādas sievietes pieredze, viņai liedzot iespēju lidot ar savu suni-asistentu. Tiesībsarga birojā atzina – šāda situācija ir nepieļaujama un diskriminējoša, bet lidsabiedrība "airBaltic" pieprasījusi paskaidrojumu reisa izpildītājiem – "Carpatair". Baiba apsver iespēju vērsties pret lidsabiedrībām.

«Airbaltic» reisā neielaiž sievieti ar suni-pavadoni; Tiesībsarga birojs to uzskata par diskrimināciju
00:00 / 04:36
Lejuplādēt

Baibai Baikovskai bija paredzēts lidojums uz darba konferenci Malagā, Spānijā. Baibai ir funkcionāli traucējumi, un viņai vienmēr līdzi ir suns-pavadonis. Baiba bez Elfas ir kā bez rokām – suns atver durvis, padod nokritušu telefonu. Suns ir īpaši trenēts un ir Baibas palīgs jau sesto gadu.

Pēdējā brīdī nomaina lidmašīnu

Lidojuma biļetes lidsabiedrībā "airBaltic" Baiba iegādājās jau janvārī, lai būtu droša, ka ar viņu kopā varēs doties arī viņas suns – Elfa.

Līdz pat pēdējam brīdim viņai bija pārliecība, ka abas varēs doties uz Spāniju,

tomēr īsi vien pirms došanās uz lidmašīnas klāja, Baibu pārsteidza nepatīkama ziņa – viņas reisu apkalpo, nevis "airBaltic", bet kompānija "Carpatair", kas atsakās uzņemt Baibu uz lidmašīnas klāja kopā ar viņas suni-pavadoni.

Tiešais lidojums bija viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc Baiba izvēlējas "airBaltic": "Kāpēc mēs maksājām vairāk, un kāpēc es neņēmu nevienu cilvēku līdzi."

Taču uz Malagu Baiba devās viena pati, Elfu atstājot lidostā, kurai pakaļ ieradās Baibas mamma.

"Šorīt no rīta es patiesībā vēl vairāk sapratu, ko tas nozīmē – man palikt bez suņa vai bez cilvēka, bez kāda asistenta, jo manā gadījumā cilvēka funkcijas pilda suns. Man šorīt tas nozīmēja lieku stresu, nespējot piecelties no gultas, ko man ikdienā palīdz izdarīt Elfa, mans suns-asistents," sacīja Baiba.

Baiba atzina, ka šajā situācijā nespēj saskatīt pozitīvo. Viņai palikt bez suņa-pavadoņa nozīmē fiziskas neērtības, draudus nokrist, lielāku nogurumu, finansiālus zaudējumus un emocionālu traumu. Citiem cilvēkiem palikšana bez asistenta var būt pat dzīvības un nāves jautājums. 

"Man jau bija incidents, kur man bija jāsauc spāņu vīrieši palīgā, kur man Elfa varētu palīdzēt. Tā nav ērta situācija," piebilda Baiba.

Nepieļaujama rīcība

"Šāda veida situācijas nav pieļaujamas," atzina Tiesībsarga biroja pārstāve Ruta Siliņa.

Nonākot līdzīgā situācijā, vispirms ir jāvēršas pie aviokompānijas, taču arī Tiesībsarga birojs var iesaistīties kā vidutājs, ja cilvēks vēršas pēc palīdzības un ja abām pusēm nav iespējams rast izlīgumu.

"Suns-pavadonis nav vienkārši mājas mīlulis – cilvēkam ar speciālām vajadzībām, cilvēkam ar invaliditāti šis suns-pavadonis ir kā neatsverams palīgs, kā ierīce, kas viņam palīdz pārvietoties un nodrošina pakalpojuma pieejamību," norādīja Siliņa, uzsverot, ka, liedzot sunim-pavadonim iekāpt lidmašīnā kopā ar savu saimnieku, cilvēkam tiek liegtas tiesības uz pakalpojuma pieejamību.  "Varam teikt, ka

tur ir diskriminācijas aizlieguma pārkāpums, kas nozīmē, ka šajā gadījumā cietusī persona var vērsties pie aviokompānijas un lūgt kompensācijas mehānismu,"

skaidroja Siliņa.

Pieprasa paskaidrojumus 

Lidsabiedrības "airBaltic pārstāvis" Augusts Zilberts norādīja, ka tā ir starptautiska aviācijas prakse, ka suņi-pavadoņi tiek bez izņēmumiem pārvadāti kopā ar to saimniekiem. Šī esot pirmā reize "airBaltic" pieredzē, kad cita lidsabiedrība suni-pavadoni uzņemt uz klāja atteikusi.

"Mēs no savas puses lidsabiedrības vārdā varam izteikt visdziļāko nožēlu un atvainošanos pasažierei par šo ļoti nepatīkamo un mums pārsteidzošo gadījumu," pauda Zilberts.

"airBaltic" ir saziņā ar "Carpatair", lai noskaidrotu precīzi detalizētu pamatojuma atteikumu, taču jau esot gūts apstiprinājums, ka "Carpatair" pārskatīs savus pakalpojuma sniegšanas nosacījumus. "Turpmāk, sākot ar šo brīdi, suņi-pavadoņi tiks uzņemti," piebilda Zilberts. 

Tāpat "airBaltic" turpina arī iekšējo situācijas izmeklēšanu, lai vēl vairāk pilnveidotu lidsabiedrības iekšējo informācijas apriti.

"Protams, mēs segsim visas izmaksas un atdosim naudu par lidojumu,

kas notika vakar [svētdien]," sacīja Zilberts.

Savukārt Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars situāciju atzina par nepatīkamu un norādīja, ka tā ir jārisina, lai vairs neatkārtotos.

"Jautājums par suņa-pavadoņa pārvadāšanu tika aktualizēts vēl pagājušajā gadā, kad arī bija līdzīga situācija, un jāsaka, ka šobrīd aviokompānijai "airBaltic" ir izstrādāta dzīvnieku-pavadoņu pārvadāšanas kārtība. Šajā gadījumā, visticamāk, ir noticis kāds pārpratums, kas aviosabiedrībai būtu jāizvērtē un jāsaprot, kur šis trūkums ir noticis," vērtēja Kokars.

Apsver iespēju vērsties pret aviokompāniju

"airBaltic" vienošanos ar Baibu panāca, un jau pirmdien, 19. jūnijā, Baibas mamma kopā ar suni-pavadoni Elfu caur Parīzi lidoja uz Malagu pie Baibas. Tas radījis sarežģījumus arī mammai, kura strādā slimnīcā par māsu.

"Es esmu tik ļoti pateicīga savam kolektīvam, kas man tik ļoti nāca pretī, jo es strādāju slimnīcā. Elfa lido pie Baibas!" sacīja mamma Ligita Baikovska. Taču Baibu notikušais ir emocionāli sagrāvis, un viņa jau trešdien ar Elfu un mammu atgriezīsies mājās. Tad arī viņa lems, vai vērsties pret aviokompāniju.

Pēc notikušā vairāki juristi pieteikušies Baibai, ka gatavi viņu pārstāvēt. Iesaistīties gatavs arī Tiesībsarga birojs. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti