ĪSUMĀ:
- Par pārkāpumiem Kandavas speciālajā pansijā ziņots Tiesībsarga biroja kampaņas laikā.
- Tiesībsarga biroja pārstāvji aprīlī bez brīdinājuma apmeklēja pansiju.
- Pārbaudē konstatēts, ka pansija nav reģistrēta atbilstoši likumam, bet tā sniedz sociālās aprūpes pakalpojumus.
- Ne pansijas iemītnieki, ne viņu radinieki par šo faktu nav informēti.
- Pansijai nebija iecelta vadītāja.
- Pakalpojumi sniegti jau aptuveni sešus gadus.
- Pašvaldība par to zinājusi, cilvēki pansijā ievietoti ar Sociālā dienesta atbalstu.
- Pašvaldība pansiju gribējusi reģistrēt tikai pēc ēkas remonta.
- Pansijas iemītnieki – cilvēki ar funkcionāliem, garīga rakstura traucējumiem, personas ar demenci, seniori.
- Rīcība ārkārtas situācijā aprakstīta uz durvīm piestiprinātā lapiņā. Telpas iemītniekiem būtu jāpamet pašiem.
- No iemītniekiem iekasētā īres maksa un ēdināšanas nauda glabāta mapītē.
Lūdz Ģenerālprokuratūras izvērtējumu
Iestādē sniegtie un piedāvātie pakalpojumi nevar tikt uzskatīti par šo cilvēku veselībai un dzīvībai atbilstošiem un drošiem, uzsvēra birojā.
Tiesībsargs par konstatēto Kandavas speciālajā pansijā ir vērsies Ģenerālprokuratūrā, lūdzot izvērtēt, vai šajās darbībās ir saskatāma Krimināllikumā paredzētā atbildība, un jau saņēmis atbildi, ka notikušo izskatīs Valsts policija.
Uzziņai:
- Kandavas pansija nav reģistrēta Labklājības ministrijas sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un par tās pastāvēšanu oficiāli nav informētas atbildīgās iestādes - Labklājības ministrija, Veselības ministrija, Veselības inspekcija, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests u.c.
- Šo iestāžu uzdevums ir nepieļaut pretlikumīgu rīcību un cilvēku veselības un dzīvības apdraudējumus, regulāri uzraugot normatīvo aktu izpildi.
-
Likums noteic, ka sociālos pakalpojumus drīkst sniegt tikai tāds pakalpojumu sniedzējs, kas ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un šādu pakalpojumu sniegšana ir tā pamatdarbība.
-
Pakalpojums jāreģistrē ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc tā sākšanas.
"Apbrīnoju šo tiesiskā nihilisma līmeni un necieņu pret likumu, kā rezultātā apdraudēta mazaizsargātu cilvēku veselība un pat dzīvība. Jāsaprot, ka
šajā situācijā mēs runājām par vienu no visievainojamākajām sabiedrības grupām, tādēļ pārkāpumu var vērtēt kā īpaši rupju,"
uzsvēris tiesībsargs Juris Jansons.
Nereģistrēta un bez vadītāja
Lielu artavu pārkāpuma konstatēšanā sniedza pavasarī rīkotā tiesībsarga kampaņa "Dzīve pansionātā – kāda tā ir?", kuras laikā iedzīvotāji dalījās ar saviem vai savu līdzcilvēku pieredzes stāstiem. Tieši kampaņas laikā tiesībsargs saņēma informāciju arī par Kandavas speciālo pansiju, kura jau vairākus gadus nav reģistrēta Labklājības ministrijas sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.
Tiesībsarga biroja darbinieki bez brīdinājuma apmeklēja šo pansiju.
Pansija Kandavā, Ķiršu ielā 10, ir izvietota divu stāvu ēkā. Tiesībsarga biroja pārstāvju vizītes dienā, 17. aprīlī, tajā pakalpojumus saņēma 24 personas, tostarp cilvēki ar funkcionālajiem un garīga rakstura traucējumiem, personas ar demenci un seniori.
Visām minētajām personām pansija ir deklarēta kā viņu dzīvesvieta.
Pansijā strādā deviņi darbinieki: interešu pulciņu vadītāja (darba dienās, darba laikā), dežurants (darba dienās, darba laikā) un septiņas aprūpētājas. Nakts laikā pansijā strādā viena aprūpētāja.
Pansijā nav oficiāli iecelta vadītāja, kura uzdevums ir nodrošināt ne tikai tās darbības tiesiskumu, bet arī vairāku administratīvu jautājumu risināšanu.
Pansijas vadītāja funkcijas daļēji pildīja interešu pulciņa vadītāja, kuru iemītnieki arī uzskata par pansijas vadītāju,
kā arī Tukuma novada Sociālā dienesta darbinieki.
Ugunsgrēka gadījumā telpas jāpamet patstāvīgi
Interešu pulciņa vadītāja nevarēja uzrādīt Tiesībsarga biroja darbiniekiem nevienu oficiālu dokumentu, kas apliecinātu pansijā sniegto pakalpojumu likumību un tajā dzīvojošo iemītnieku atbilstību ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nepieciešamībai ilgtermiņā.
Tāpat interešu pulciņa vadītāja nevarēja uzrādīt nevienu dokumentu, kas apliecinātu visiem 24 klientiem ikdienā sniegto ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu aprakstu – pierakstus par darbu ar iemītniekiem un viņiem sniegto atbalstu, ikdienas aprūpes un higiēnas nodrošināšanu, dokumentus par iemītnieku sociālās situācijas novērtēšanu, kā arī atbalstu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanā.
Turklāt nebija dokumentu, kas regulētu iekšējo kārtību pansijā, kā arī noteiktu darbinieku rīcību ārkārtas situācijās.
Iemītnieku istabās uz durvīm bija piestiprinātas A4 formāta lapas ar uzrakstu, ka ugunsgrēka gadījumā visiem patstāvīgi jāpamet istabas.
Tiesībsarga birojā norādīja - pansijas iemītnieki ārkārtas situācijas gadījumā nebūtu spējīgi patstāvīgi pamest pansijas telpas.
Pašvaldība zināja
Vairāki iemītnieki apstiprināja, ka pakalpojumi pansijā tiek sniegti aptuveni sešus gadus, un ar Sociālā dienesta atbalstu tajā ievieto cilvēkus, kuriem ir grūti aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ.
Neskatoties uz to, ka pansija nav reģistrēta un sniedz likumam neatbilstošus pakalpojumus, Tukuma novada dome slēdza līgumus par pansijas pakalpojumu piešķiršanu ar iemītniekiem un/vai viņu tuviniekiem.
Arī darba līgumus ar pansijas darbiniekiem noslēdza Tukuma novada Sociālais diensts.
Savukārt pansijas iemītnieki un viņu tuvinieki nebija informēti, ka saņem likumam neatbilstošus pakalpojumus.
Tiesībsarga biroja pārstāvjiem telefoniski sazinoties ar Tukuma novada Sociālā dienesta direktori Inu Balgalvi, noskaidrojās, ka dienesta administrācija plānojusi pansijas reģistrāciju tikai pēc tam, kad tiktu izstrādāts projekts un veikts remonts sadzīves apstākļu uzlabošanai pansijā.
Turklāt telefona sarunas laikā bija nepārprotami secināms, ka Tukuma novada dome un arī tās Sociālais dienests līdz šim nav uzskatījuši par nepieciešamu ievērot likuma nosacījumu, ka sociālos pakalpojumus drīkst sniegt tikai reģistrēts šo pakalpojumu sniedzējs.
Zīmīgi, ka Tukuma novada dome par pārkāpumu zināja jau iepriekš –
administratīvi teritoriālās reformas ietvaros 2021. gadā tā bija pārņēmusi pansiju no Kandavas Sociālā dienesta un jau tajā brīdī secināja, ka sniegtais pakalpojums vairāku gadu laikā nav bijis reģistrēts un neatbilst likumdošanā noteiktajām prasībām.
Ēdināšanas un īres naudu iekasē mapītē
Ierodoties pansijā un ienākot darbinieku kabinetā, Tiesībsarga biroja pārstāvji konstatēja, ka pulciņu vadītājai uz galda atradās caurspīdīga mapīte, kurā bija labi redzamas Latvijas naudas zīmes – aptuveni daži simti eiro.
Uz Tiesībsarga biroja pārstāvju jautājumu, kam pieder šī nauda, darbiniece atbildēja, ka tā ir klientu īres maksa, kuru viņa vedīs uz Tukuma novada domes kasi.
"Ņemot vērā, ka pansija nav reģistrēta Labklājības ministrijas sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, nav saprotams, uz kāda tiesiska pamata no iemītniekiem tiek iekasēta ikmēneša īres maksa, kā arī atsevišķa maksa par ēdināšanu – 120 eiro mēnesī par pusdienām un vakariņām un 1 eiro dienā par brokastīm.
Tiesībsarga biroja pārstāvju rīcībā nav informācijas, vai pansijas darbinieku kabinetā redzētās naudas zīmes tajā pašā dienā tika reģistrētas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktai kārtībai un nodotas Tukuma novada domes kasē.