Izglītības un zinātnes ministrija apgalvoja – kļūda sistēmā ir novērsta un rezultāti izlaboti. Tomēr reflektanti tiek aicināti, aizpildot elektroniskos pieteikumus studijām, rūpīgi pārbaudīt, kādus eksāmena vērtējumus uzrāda sistēma.
Trauksmi par sagrozītiem eksāmena rezultātiem šonedēļ sociālās saziņas tīklos cēla kāda topošā studenta tēvs. Kopīgi ar dēlu aizpildot elektronisko pieteikumu studijām, viņš pamanījis, ka latviešu valodas eksāmenā nopelnītā vērtējuma 73% vietā attiecīgajā ailē automātiski ielikts cipars 25. Tas attiecīgi samazināja jaunieša izredzes iekļūt augstskolā.
"Principā viņš būtu aiz strīpas vai tikai maksas vietā, vai vispār netiktu augstskolā šī zemā vērtējuma dēļ," norādīja reflektanta tēvs Ivars Auniņš.
"Viņi ir centušies, pēdējos gados jo īpaši, un ieguvuši labas atzīmes. Un tikai sistēmas kļūdas pēc viņiem tiek liegta iespēja tikt budžeta vietā," sprieda Auniņš.
Vairāki pie Latvijas Universitātes sastaptie jaunieši Latvijas Radio stāstīja, ka ieradušies pieteikties klātienē, jo elektroniskajā sistēmā bija kļūmes, nepareizas atzīmes, vai vispār nebija ielādēti dati par atestātu, citiem sistēma nedarbojās un rādīja kļūdas.
"Nevarēju līdz galam pabeigt attālināti. Ar eksāmenu rezultātiem bija problēma. Viņi nebija pieejami vai kaut kas. Latvija.lv tie dati neielādējās līdz galam."
"Viss bija nogājis greizi Latvija.lv, un nevarēja pieteikties elektroniski. Rādījās, ka kādas kļūmes ir. Man personīgi nesakrita gan procentuāli eksāmenu rezultāti, gan arī atzīmes, kas ir atestātā. Viņi nepareizi datus savadīja kaut kā. Es nezinu, kāpēc viņiem tā. Pieņemsim, angļu valodā visaugstākais runāšanā ir 80%, bet ielikti ir tikai 12%."
"Negāja viņiem tā saite, un man pateica, ka atestāta nav, nav centralizētie eksāmeni apstiprināti. Man bija jānāk uz vietas visu iesniegt."
"Man bija problēmas. Kaut kas nepatika ar atzīmēm. Daļai no manas klases tā bija."
"Man eksāmenu datu nebija sistēmā, tāpēc man vajadzēja 2 stundas te braukt no Saldus novada. Tieši sistēmā nebija manu procentu, tāpēc klātienē."
Latvijas Universitātes pārstāvji, kuri pie ieejas sagaidīja studētgribētājus, norādīja, ka klātienē pieteikties nāk katru dienu vienmērīgi, bet daudz – vidēji ap 400 cilvēku. Piektdienas rītā līdz plkst.11 uz vietas pieteikties atnākuši jau aptuveni 100 studētgribētāji.
IZM atzīst kļūdu, tā esot novērsta
Izglītības un zinātnes ministrijā atzina – šāda kļūme vairākos pieteikumos patiešām gadījusies, jo ailē, kur bija jāievada nopelnītais vērtējums procentos, sistēma automātiski ievadījusi nopelnītos punktus, nevis procentus.
"Sistēmā bija abi divi – gan punkti, gan procenti, bet brīdī, kad dati tika ielasīti, tika ielasīti punkti. Tajā brīdī radās apjukums, un bija pamatoti no cilvēku puses raizēties par to, jo visi rezultāti tiek apstrādāti procentos," atzina IZM Informācijas tehnoloģiju departamenta resora pakalpojumu vadītājs Ilmārs Rikmanis.
Ministrijā skaidroja – kļūda radusies tikai šogad, veicot izmaiņas elektroniskajā pieteikšanās sistēmā.
Tādēļ iepriekšējo gadu reflektantiem nav pamata satraukumam.
Pērn "sistēma bija tieši tāda pati. Tas, kas ir izmainīts no pagājušā gada uz šo gadu, – datu nodošanas protokols ir pamainīts, kur tika iekļauti iekšā arī dati par to, cik punktu kārtotājs ir saņēmis katrā daļā. Tad šī interpretācija, vai mēs paņemam punktus vai procentus, ir tas, kas vakardien daudziem, vismaz vairākiem, jauniešiem radīja šķēršļus, lai elektroniski iesniegtu pieteikšanos," skaidroja Rikmanis.
Šobrīd šī sistēmas nepilnība ir novērsta un tai vairs nevajadzētu atkārtoties. Arī tiem, kas, iespējams, steigā iesnieguši sistēmas sagrozīto vērtējumu, tie esot salaboti atbilstoši reāli nopelnītajam eksāmena vērtējumam procentos.
"Visi rezultāti ir atjaunoti un attiecīgi ir ielasīti tādi, kādi viņi ir procentos. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka kādam šobrīd būtu kļūdains rezultāts," mierināja Rikmanis.
Platformas latvija.lv darbību nodrošina Valsts reģionālās attīstības aģentūra, bet visu, kas saistīts ar šo vienoto pieteikumu datu apstrādi, pārzina Rīgas Tehniskā universitāte (RTU), kas ir šo e-pakalpojumu uzturētājs.
RTU norādīja, ka saņēmusi vien dažas sūdzības.
"Mēs esam tādas sūdzības par sistēmas darbību saņēmušas tikai divas," sacīja RTU studiju prorektore Elīna Gaile-Sarkane.
Ilmārs Rikmanis aicina šādos gadījumos, kad radušies šķēršļi, doties uz augstskolu un iesniegt dokumentus klātienē, jo personāls pārbauda sertifikātu un manuāli var ievadīt sistēmā rezultātus.
Kā iepriekš stāstīja paši jaunieši, problēmas bijušas ne tikai ar eksāmenu rezultātiem, bet arī ar atestāta atzīmēm.
"Ir gadījumi, kur svešvalodas sajauc. Ir neprecīzi, bet tādu gadījumu ir salīdzinoši maz. Ja tā ir kāda ievades kļūda, tad ļoti iespējams, ka tā būs visai klasei, bet tā ir ļoti ātri labojama," atzina Rikmanis.
Ja nav iespējas pieteikties klātienē, tad studētgribētāji tiek aicināti būt pacietīgiem. RTU komanda aktīvi risinot šīs sistēmas problēmas, lai sakārtotu datu nodošanu. Tāpat tiem, kuri vēl joprojām novēro kļūdas, jāsazinās ar RTU pa vienotās pieteikšanās tālruni.
Ikviens tiek aicināts rūpīgi pārbaudīt savu pieteikumu un, pamanot kādas nesakritības vai kļūdas, vispirms sazināties ar savu skolu, lai pārliecinātos, ka tā iesniegusi īstos rezultātus. Pēc tam – ar šī e-pakalpojuma uzturētāju Rīgas Tehnisko universitāti vai Valsts izglītības satura centru, lai veiktu nepieciešamos labojumus.