Oktobrī kļūst arvien vēsāks, un šis ir brīdis, kad vasaras auto riepas ir jāsāk mainīt uz ziemas riepām.
"Atgādināšu, ka obligātais periods ir no 1. decembra līdz 1. martam, taču skaidrs, ka jau novembrī un varbūt pat oktobra izskaņā laikapstākļi ārā jau kļūst ziemīgi. Tad, kad vidējā tāda gaisa temperatūra noslīd ap +6.. +7 grādiem, tad jau vasaras riepām efektivitāte strauji krītas," norādīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters.
Ja riepas ir beigušas savu dzīvi, tad jādomā, kā tās utilizēt. Iespējas ir vairākas – riepas var nodot gan par nelielu samaksu, gan bez maksas. Jāņem vērā, ka riepas nedrīkst atstāt pie kopējiem sadzīves atkritumu konteineriem. Dabā tās sadalīsies ilgāk nekā 100 gadu laikā.
"Jāpieņem lēmums, vai šīs riepas atstāt autoservisā – ir autoservisi, kas tās pieņem par maksu vai bez maksas, un tur atstāt šīs autoriepas. Vai nu otrs variants: paša spēkiem aizgādāt līdz vietām, kur tās tiek pieņemtas, piemēram, "Skiroviegli.lv" ir iespējams atrast šķirošanas laukumus. Šķirošanas laukumos četras riepas gadā no iedzīvotāja būtu jāpieņem," pastāstīja "CleanR" Sadzīves atkritumu departamenta vadītāja Liene Rumpane.
Tiesa, ne visu gadu atkritumu apsaimniekotāji riepas pieņem bez maksas, bet tieši brīdī, kad mainās sezonas no rudens uz ziemu un no ziemas uz pavasari, daudzi atkritumu apsaimniekotāji riepas pieņem bez papildu samaksas.
Vest uz mežu var izrādīties dārgāk. Pirmkārt, tās būs degvielas izmaksas, otrkārt, kāds garāmbraucējs vai novērošanas kamera var pieķert un tad jārēķinās ar lielām soda naudām.
"Ja mums ir svaigi nodota riepa, tā derīga otrreizējā pārstrādē, mēs to varam atgriezt ekonomiskajā apritē. Ja riepa ir pastāvējusi saulē, tad, visticamāk, vienīgais veids, kā to var utilizēt, ir atbilstoši sadedzināt. Tai zūd vērtība kā resursam," skaidroja SIA "Zaļā josta" valdes priekšsēdētājs Jānis Lapsa.
Tas nozīmē, labāk nolietotās riepas uzreiz nodot utilizācijai, nevis gadu desmitiem glabāt mājas garāžā vai veidot, piemēram, no tām puķu dobes un pēc tam domāt, ko ar sadalīties sākušo riepu iesākt. No tām riepām, kas tiek laikus pārstrādātas, tiek atgūti to ražošanas procesā izmantotie naftas produkti, tekstils un metāls. No atgūtajām izejvielām pēc tam ražo bērnu laukumiņu un stadionu segumus, blīvējumus, kas absorbē tramvaju sliežu troksni un pat asfaltu.
"Uzņēmums, kas šīs riepas importē, samaksājot mums apsaimniekošanas maksu, ir pārlicis atbildību uz mums, pienākumu riepas savākt un atbilstoši pārstrādāt vai utilizēt," norādīja Lapsa.
Līdz 31. oktobrim atkritumu apsaimniekotājs "CleanR" un "Zaļā josta" īpašā akcijā aicina Rīgas un Pierīgas iedzīvotājus nodot nolietotās vieglo automobiļu riepas bez maksas, tās atvedot uz uzņēmuma šķirošanas laukumiem. Akcijas laikā varēs bez maksas nodot vairāk nekā četras riepas.
"Rudens akcijā mēs pieņemsim riepas bez ierobežojuma, līdz ar to šajās divās nedēļās gan juridiskās, gan fiziskas personas var izmantot iespēju atvest pie mums riepas un nodot," sacīja Rumpane no "CleanR".
Bez maksas iespējams nodot vieglo automašīnu riepas. Traktoru vai citu lielāku transportlīdzekļu riepu nodošana ir maksas pakalpojums.