Šogad Latvijas elektrisko automobiļu tirgū ienācis jauns spēlētājs – Ķīnas "Great Wall Motor". Vismaz pirmais uznāciens bijis gana spilgts – kompānija pēc pilnīgi jaunu pārdoto auto skaita pirmajā ceturksnī ierindojusies trešajā vietā, atpaliekot tikai no "Volkswagen" un "Tesla". Kompānija sevi pieteikusi ar tās modeli "Ora 03."
"Mēs sākām oficiāli tirgot no šā gada 10. februāra, un līdz šim brīdim mēs esam pārdevuši 53 automašīnas. Protams, mūsu pasūtījumu banka pildās un ir tikai vairāk un vairāk," stāsta "Īle auto" Pārdošanas daļas vadītājs.
Konkrēti šīs mašīnas šarms patērētājiem varētu būt tās cena, kas, ieskaitot valsts atbalstu, veido vienu no pieejamākajiem piedāvājumiem šā brīža elektroautomobiļu tirgū.
Un tieši ar salīdzinoši zemām cenām arī savā iekšējā tirgū un citos izceļas arī citu Ķīnas kompāniju ražotie auto. No šāda viedokļa, ja Ķīnas uzņēmumiem būs tādas ambīcijas, potenciāls teorētiski ir arī Latvijā, jo pie mums, pērkot auto, tieši cena visbiežāk ir galvenais.
"Vispār Latvijas auto pircējs pirmais, uz ko skatās, ir cena. Neinteresē, cik ir kopējā mašīnas vērtība tās mūža laikā, teiksim, cik ir remonta izdevumi vai kaut kādas citas izmaksas, piemēram, OCTA, KASKO. Tas galīgi neinteresē. Interesē, cik es varu nopirkt par to savu naudiņu, kas man ir," ar novērojumiem dalās elektroauto uzlādes tīkla "Eleport" vadītājs Latvijā Kārlis Mendziņš.
Bez naudas aspekta klientiem svarīga tomēr ir arī automašīnu komplektācija un digitālie risinājumi, uzskata "Audi" un "Volkswagen" oficiālā Latvijas dīlera "Moller Auto" vadītāja Izīda Gerkena. Viņa pauž, ka pašlaik patērētāji tomēr dod priekšroku jau zināmām firmām, jo attiecībā uz tām jau izveidojusies zināma lojalitāte.
Taču Gerkena nenoliedz, ka Ķīnas ražotāju lētie piedāvājumi savu stratēģiju elektromašīnu tirgū liek pārdomāt arī mūsu kontinentā: "Eiropas ražotāji nesnauž uz veciem lauriem. Tiek piedāvāti dažādi inovatīvi produkti un tehnoloģiskie risinājumi. Tiek pielāgotas klientu vai patērētāju finansiālās iespējas, līdz ar to veidotas cenu politikas skatoties uz to. Tāpēc domāju, ka arī Eiropā ražotie auto mainās atbilstoši klientu vēlmēm."
Tieši Eiropas kompāniju lobijs varētu kļūt par izšķirošu tajā, vai Ķīnas ražotājiem izdosies nostiprināt savas pozīcijas Eiropā, norāda Kārlis Mendziņš.
Eksperts paskaidro – sargājot savu tirgus daļu, eiropieši varētu mēģināt likt ķīniešiem ceļā šķēršļus. Tādēļ, ja Ķīnas firmas gribēs šeit darboties nopietni, tām varētu būt uz Eiropu jāpārnes ražošana, līdzīgi kā to jau izdarījusi ASV bāzētā kompānija "Tesla".
"Tā Ķīnas automašīna, kas varbūt Ķīnā maksā 10 tūkstošus vai 15 tūkstošus, kamēr tā atnāk līdz Eiropai, tā nez kāpēc sāk maksāt vienā cenā ar Eiropas modeļiem. Un tad, ja Eiropā mēs skatāmies – kādu mašīnu izvēlēties: pa 30 tūkstošiem ir vācietis un 30 tūkstoši ir ķīnietis, tomēr izteikts vairums izvēlēsies par labu eiropietim," teic Mendziņš.
Tāpat viņš atzīmē, ka ievērojama nozīme šajā būs tam, kā attīstīsies ģeopolitiskās attiecības starp Rietumiem un Ķīnu tuvāko gadu laikā.