Vairāki politiķi un arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs bija pauduši bažas, ka tad, ja Vitenbergs strādās šajā parlamentārās izmeklēšanas komisijā, viņš varētu nonākt interešu konflikta situācijā. Vitenbergs agrāk bija satiksmes ministrs, un tagad, strādājot "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā, viņam, visticamāk, nāktos vērtēt pašam savus iepriekš pieņemtos lēmumus.
Saeimas šodienas sēdes darba kārtības lēmuma projektam par parlamentārās izmeklēšanas komisijas izveidi sākotnēji iecerētajā sastāvā tagad pievienots NA frakcijas iesniegums par deleģējuma atsaukšanu Vitenbergam, bet NA deleģējums šajā komisijā strādāt Butānam tiek virzīts kā atsevišķs lēmuma projekts.
Līdz ar to paredzams, ka parlamentārās izmeklēšanas komisijā darbosies Butāns no NA, Andris Kulbergs no "Apvienotā saraksta" (AS), Kristaps Krištopans no "Latvija pirmajā vietā" (LPV), Ģirts Štekerhofs no Zaļo un zemnieku savienības, Skaidrīte Ābrama no "Progresīvajiem", Atis Labucis no "Jaunās Vienotības" un Amils Saļimovs no "Stabilitātei".
KONTEKSTS:
Saeima pagājušajā nedēļā pēc opozīcijā esošo AS, NA, "Latvija pirmajā vietā" (LPV) un pie frakcijām nepiederošo kopā 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanas komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām.
Saeima par komisijas locekļu ievēlēšanu lems ceturtdien, 20. jūnijā.
Kā zināms, patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli, teikts Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotā "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumā.
Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem, dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā – 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017. gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.