Pieprasa paskaidrojumus
Savukārt pirmdien, 21. augustā, "Liepājas autobusus parks", kas Latvijā ir viens no lielākajiem pasažieru pārvadātājiem, bija atcēlis 33 reisus.
Lielais atcelto reisu skaits liecina, ka ar problēmu varētu būt saskārušies simti un pat tūkstoši pasažieru, kuriem nācies mainīt savus dienas plānus.
Rīgas autoostā sastaptie pasažieri apstiprināja, ka šādas izmaiņas nav patīkamas:
Seniore: "Nav patīkami; gaidu, kad atbrauks kāds. Pierasts bija jau. Cilvēki jau aizgājuši prom, meklē kādu risinājumu."
Ķekavnieks: "Nav baigi patīkami. Jau kuro reizi atnāku un netieku mājās. Kādu stundu jāgaida vai nu "Bauska", vai nu "Ķekavnieks", kamēr izdomā atnākt."
Sieviete: "Pirms nedēļas biju Rīgā, toreiz nebija problēmu."
Autotransporta direkcijā (ATD) norādīja, ka tā nav pieņemama situācija, un pieprasīja līdz šodienas beigām uzņēmumam situāciju paskaidrot un iesniegt konkrētu plānu, kā to risināt.
"Pārvadātājs ir apņēmies reisu izpildi nodrošināt pilnā apmērā. Šobrīd viņi ar to netiek galā.
Autotransporta direkcija kritiski vērtē šo situāciju. Tas ir absolūti nepieņemami.
Kalkulēsim pēc noteiktas formulas arī soda apmēru, kas viņiem pienāksies par neizpildītiem reisiem. Šobrīd mēs esam augusta vidū. Rēķins jāpiestāda līdz augusta beigām. Jā, viņi saņem dotācijas, bet tās nekad netiek maksātas par neizpildītiem reisiem," skaidroja direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis.
ATD skaidroja, ka aprēķinās arī soda apmēru, kas uzņēmumam pienāksies par neizpildītiem reisiem. Cik liela summa, ATD nekomentēja, norādot, ka tas būs zināms mēneša beigās.
Savukārt Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks norādīja, ka sodu apmēri nav grozīti un par 51 neizpildītu reisu mēnesī joprojām ir piemērojams 500 eiro naudas sods. "Vai tas ir adekvāti pret cilvēkiem, kas nenokļūst paredzētajā vietā?" retoriski vaicāja asociācijas vadītājs.
Nav pirmā reize
Arī Ošenieks pauda, ka kopumā situācija vērtējama ļoti kritiski, jo šis nav pirmais gadījums, kad "Liepājas autobusu parks" nevar izpildīt reisus. Līdzīga situācija bija pērn Ogrē un Aizkrauklē.
"Tās šobrīd ir sekas gan iepirkumam, kas bija neadekvāts attiecībā uz sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu, gan tam, ka netiek maksāts pienācīgs atalgojums šoferiem,"
iemeslus skaidroja Ošenieks.
Sabiedriskā transporta padomei, pēc asociācijas vadītāja domām, ir jāizvērtē, vai šis uzņēmums vispār ir spējīgs izpildīt līguma saistības, ko tas uzņēmies 10 gadu garumā.
"Nav pieļaujams, ka pasažieri paliek pieturvietās un netiek nogādāti uz darba vietām, veselības aprūpes iestādēm un tamlīdzīgi," piebilda Ošenieks.
Slimo katrs trešais šoferis
"Liepājas autobusu parks" skaidroja, ka uzņēmumā šobrīd slimo 30% Pierīgas šoferu. Uzņēmuma padomes loceklis Didzis Jēriņš, kurš ir arī Liepājas izpilddirektora vietnieks, teica, ka šoferi nav saslimuši ar kādu vienu vīrusu, bet gan dažādām saslimšanām. Šoferu vidējais vecums ir 60 gadu.
Arī uzņēmuma vadītāja Anna Valtere sacīja, ka šāds slimojošo šoferu skaits "nav raksturīgs", tāpēc arī nav iespējams izpildīt visus reisus.
Savukārt Ošenieks, neapšaubot šoferu slimošanas faktu, aicināja meklēt iemeslus, kādēļ ir tik liels slimības lapu skaits, jo pandēmijas Latvijā nav. "Viens no aspektiem varētu būt lielais [darba] stundu skaits," viņš pieļāva.
"Mēģinām aktīvi risināt un veltām visus resursus, veicam šoferu relokāciju no dažādām struktūrvienībām un pārvadājumiem. Veicam aktīvus piesaistīšanas pasākumus," skaidroja Valtere.
Pašvaldība ietekmēt nevarot
Atbildot uz jautājumu, vai problēma ar reisu izpildi skars arī citus reģionus un maršrutus, uzņēmumā norādīja, ka pagaidām ne. Savukārt gaidāmo sodu uzņēmums nekomentēja, sakot – dzīvosim, redzēsim.
Pēc "Lursoft" datiem "Liepājas autobusu parkam" ir desmit akcionāru. Viens no lielākajiem ir Liepājas dome, kurai pieder aptuveni trešdaļa akciju. Pilsētas izpilddirektora vietnieks un uzņēmuma padomes vadītāja vietnieks Didzis Jēriņš uzsvēra, ka pašvaldība ietekmēt uzņēmumu nevar.
"Viens ir tas, ka "Liepājas autobusu parks" nodrošina pārvadājumus arī Liepājas pilsētā. Tas ir komercuzņēmums. Liepājas pašvaldībai ir ierobežots akciju skaits. Tā ka nav tādas tiešas iesaistes, un arī pašvaldība nevar sniegt komersantam atbalstu, kas nav paredzēts likumdošanā," skaidroja Jēriņš.
Lai pasažieri līdz Ķekavai varētu nokļūt, Autotransporta direkcijā aicina izmantot reisus, kas brauc uz Bausku, Vecumniekiem un Baldoni.
Aktuālo informāciju par reisu izmaiņām pasažieri aicināti meklēt Autotransporta direkcijas vietnē.