Aizliegtais paņēmiens

Aizliegtais paņēmiens. Kokaīna lielā krava

Aizliegtais paņēmiens. Pelēkie autoservisi

«Aizliegtā paņēmiena» eksperiments: Kādu remontu vienam «Audi» paredz 5 servisos, un vai tie maksā nodokļus?

Cik vienoti ir dažādu servisu meistari par to, kas mašīnai kait, un vai necenšas piedomāt kādu vainu, lai nopelnītu vairāk? LTV raidījums "Aizliegtais paņēmiens" eksperimentā ar 14 gadus vecu "Audi" devās uz pieciem servisiem, saņemot atšķirīgās "diagnozes" un darbu tāmes. Turklāt vairāki servisi bija gatavi par darbu saņemt samaksu skaidrā naudā, nemaksājot nodokli.

Eksperimenta varone  - “Audi A4”
Eksperimenta varone - “Audi A4”

Eksperimenta varone

“Audi A4”, universāls,14 gadi (pašlaik Latvijā visu reģistrēto aptuveni 800 000 auto vidējais vecums).
Dīzelis, kas arī Latvijai ir tipiski.
Šāda vecuma “Audi” cena sludinājumu portālos šobrīd ir ap 5000 eiro, ja izieta tehniskā apskate un var braukt.
Šim auto tehniskā apskate bija izieta dažas nedēļas pirms eksperimenta.

Raidījuma komanda uz servisiem devās ar leģendu, ka šo auto iedeva patestēt, lai izdomātu, vai to pirkt vai nepirkt, un noskaidrotu, cik tajā vēl jāiegulda.

Servisu ir daudz – gandrīz 5000, bet izvēle ir pašu rokās, nekādu "balto", "melno" vai sertificēto servisu sarakstu nav.

Neliela daļa no servisiem ir pat ļoti glauni, plašos un gaišos dīleru salonos ar paklājiem un bezmaksas kafiju, tie visbiežāk arī apkalpo glaunas un pavisam mazlietotas mašīnas, bet raidījuma komanda šoreiz devās uz servisiem, uz kuriem Latvijā brauc lielākā daļa mašīnu saimnieku, kuriem tās visbiežāk savukārt ir pat ļoti daudzlietotas.

Un eksperimentam izvēlēti nejauši pamanītie servisi Rīgā, kuros par diagnostiku prasīja no 30 līdz 80 eiro.

Pirmais serviss: kvēpu filtra dēļ auto neizietu apskati

Pirmais serviss, kurā iegriezās "Audi", ir Latgales ielā, netālu no "Doles" veikala, kur piedāvāja diagnostiku.

Bez sarūsējušajiem sliekšņiem, kas ir acīm redzama problēma, meistars pievērsa uzmanību stūres pastiprinātajam, kuram jāmaina sūknis, buksēm jeb stabilizatoriem, pēc testa secināja, ka izmešu daudzuma dēļ auto neizietu tehnisko apskati un būtu jāpārbauda kvēpu filtrs, būtu jāmaina arī ģeneratora siksna, iespējams, arī zobsiksna.

Un finālā servisa pārstāvis paskaidroja, ka šī auto savešana kārtībā, lai "vismaz gadu brauktu bez bēdām", izmaksātu līdz 2000 eiro.

Otrais serviss: kvēpu filtrs ir normas robežās

Citā servisā Brīvības ielā pievērsta uzmanība auto krāsojumam, jo vietās, kur tā biezums atšķiras no rūpnīcas standarta, auto varētu būt labots.

Bet ģeneratora siksna gan jāmaina.

Savukārt kvēpu filtrs neesot ideālā stāvoklī, tomēr ir "normas robežās".

Trešais serviss: kaut kas ar ātrumkārbu

Nākamais serviss bija "AGM" Miera ielā, blakus Lielajiem kapiem. Arī tur pievērsa uzmanību rūsai, turklāt ne tikai sliekšņos, bet arī pie priekšējā stikla un pie jumta, atklāja arī problēmas ar stūres pastiprinātāju un ģeneratora siksnu.

Bet atšķirībā no iepriekšējiem servisiem pauda aizdomas arī par kādu vainu ātrumkārbā.

Ceturtais serviss: jāmaina amortizatori

Rūsu, problēmas ar stūres pastiprinātāju, nodilušu ģeneratora siksnu uzrādīja arī pārējie servisi.

Bet "Valeroniks" firmas "Rencēnu" autoservisā Meirānu ielā, Ķengaragā, netālu no Šķirotavas stacijas pievērsa uzmanību arī buksēm un problēmām ritošajā daļā, kā arī secināja, ka viens amortizators sāk "suloties", kas nozīmē, ka būtu jāmaina abi amortizatori.

Piektais serviss: rūsa ir, bet tā – laba mašīna

Servisā Krāsotāju ielā, līdzās Ziedoņdārzam, arī secināja, ka jāmaina ģeneratora siksna, jācīnās ar rūsu, jālabo stūres pastiprinātājs.

Bet "visā visumā viss kārtībā, laba mašīna", turklāt "visiem problēmas ar rūsu, visām mašīnām, viņas visas rūsē". Ar visu krāsošanu automašīnā varētu ieguldīt 1500 eiro, bet par šo naudu "taču tādu mašīnu nenopirksi".

Ģeneratora siksnu iesaka mainīt visi, bet tehniskajā apskatē par to neaizrāda. Kāpēc?

Nodilušo ģeneratora siksnu pamanīja visos servisos un brīdināja, ka tā var saplīst, radot tālākas problēmas. Taču šis "Audi" tikai nesen izgāja tehnisko apskati un par šo problēmu aizrādījumu nebija.

Nodilušo ģeneratora siksnu pamanīja visos servisos
Nodilušo ģeneratora siksnu pamanīja visos servisos

Lai pārliecinātos, raidījuma komanda auto uz tehnisko apskati aizveda vēlreiz (to brīvprātīgi var darīt biežāk nekā reizi gadā). Taču arī otrajā reizē par ģeneratora siksnu aizrādījumu nebija.

Ceļu satiksmes drošības direkcija skaidroja, ka Eiropas Savienības direktīva neparedz tehniskā stāvokļa vērtējumu ģeneratora siksnai, to vērtē divos gadījumos – ja nav pienācīgi nospriegota vai ir tik ļoti bojāta, ka var radīt plīšanas draudus, kas saistīts tikai ar dīzeļmotora pārbaudi.

CSDD valdes loceklis Jānis Liepiņš raidījumam pauda, ka viņam grūti komentēt šo situāciju, neredzot siksnu, "ja mēs redzētu to siksnu virsū uz mašīnas, nu tad es varētu pateikt – jā, iespējams, darbinieks ir kļūdījies vai ir kaut kāds arguments."

Bet šī siksna var ietekmēt drošību uz ceļa. Ja tā plīst automašīnai ar hidraulisko stūres pastiprinātāju, tā pārstāj nodrošināt jaudu stūres pastiprinātāja sūknim, rezultātā zaudēta stūres pastiprinātāja palīdzība, kas var būt īpaši bīstami, braucot ar lielāku ātrumu vai asos pagriezienos.

Tāmes: plānotie darbi atšķiras, cenas no 550 līdz 955 eiro

Servisu atsūtītās remontu tāmes bija ļoti atšķirīgas, jo atšķiras arī plānotie darbi.

Divi servisi uzskatīja – ja maina ģeneratora siksnu, tad jāmaina arī zobsiksna, un tad jāņem nost mašīnas "purns". Par stūres pastiprinātāja sūkni gan visiem bija vienprātība – ir jāmaina.

Viens serviss paredzēja, ka jāmaina arī divi amortizatori. Par turbīnu spiedienu viens domāja, ka vaina sensorā, otrs – ka kolektorā, atlikušie divi tam īpašu uzmanību nepievērsa.

Servisā Brīvības ielā tāme bija no 550 līdz 750 eiro atkarībā no tā, par cik varēs dabūt stūres pastiprinātāja sūkni.

Bet servisā Krāsotāju ielā konkrētu tāmi neizsniedza, jo tomēr esot jāskatās daudz smalkāk, arī ar to pašu ģeneratora siksnu.

Servisu atsūtītās remontu tāmes bija ļoti atšķirīgas, jo atšķiras arī plānotie darbi.
Servisu atsūtītās remontu tāmes bija ļoti atšķirīgas, jo atšķiras arī plānotie darbi.

Bet kuram tad ir taisnība? Šobrīd šajā jomā nepastāv nekādu prasību vai standartu, savulaik bija izskanējušas idejas, ka attiecībā uz autoservisiem būtu jāievieš kāda kārtība, bet tas nav darīts.

Vai servisi maksā PVN, vai strādā "ēnās"?

Ceturtā servisa tāmē 955 eiro pievienotās vērtības nodoklis (PVN) ir iekļauts, par to liecina tāmes izdruka, un citu variantu arī nemaz nepiedāvā.

Bet pārējās tāmēs, izrādās, ir bez PVN.

Pirmajā servisā piedāvāja maksāt skaidrā naudā, savukārt, ja maksās ar pārskaitījumu uzņēmumam, nāks klāt PVN. Servisa pārstāvis secināja: "Lētāk būtu šitā [skaidrā naudā]. Tev arī būs lētāk, un man tas būs izdevīgāk."

Servisā Brīvības ielā piedāvāja divus variantus – maksāt skaidrā naudā vai ar pārskaitījumu firmai, taču tad rēķins pieaugs par 10%.

Servisā Miera ielā izvēli atstāja klienta ziņā – maksāt skaidrā naudā vai arī oficiāli ar PVN.

Daudziem nelieliem servisiem īsti nevar saprast, kādu juridisko personu tie pārstāv, un starp raidījuma apmeklētajiem servisiem tādi bija trīs.

Savukārt Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) norādīja uz vēl vienu blakni – maksājot skaidrā naudā, klients nesaņem čeku, un pēc tam problēmu gadījumā neko nevar pierādīt.

PTAC pārstāve Sanita Gertmane norādīja – lai patērētājs varētu celt pretenzijas, ir nepieciešams pirkumu, maksājumu apliecinošs dokuments. Ja tāds ir, tad situāciju var risināt, un šādu gadījumu skaits pieaug – pērn gada laikā bijušas 19 sūdzības, bet šogad jau 31.

Gertmane arī norādīja, ka jābūt kādam "vienošanās procesam par tiem defektiem",  ir svarīgi, lai autoserviss piedāvātu kaut kādu tāmi, kur ir konkrēti atrunāti defekti, kas tiks laboti un cik tas maksās.
 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti