Paziņojumā medijiem policija norādīja uz Stradiņa slimnīcas datiem, kur Mutes, sejas un žokļu ķirurģijas centrā trīs gadu laikā ir ārstējušies 30 bērni vecumā līdz 18 gadiem, kuru traumas ir bijušas, sākot no sejas nobrāzumiem līdz pat žokļu kaulu lūzumiem.
Slimnīcas centra vadītāja Anna Ivanova policijas paziņojumā norādīja, ka potenciāli bīstamākais ir vest bērnu kā pasažieri, kas stāv uz elektroskrejriteņa starp stūri un vadītāju: "Ja, šādi braucot, rodas avārijas situācija, skrejriteņa vadītājs krīt uz priekšu un ar visu savu svaru piespiež bērnu pie stūres, kas bieži ir bērna sejas augstumā. Tādā veidā bērns var gūt patiešām šausmīgas traumas."
Tāpēc policija mudināja iedzīvotājus, redzot gadījumus, kad uz skrejriteņa kā pasažieris tiek pārvadāts bērns, ziņot, zvanot uz 110. Ja braucēji pārvietojas ar "Bolt" nomas skrejriteni, tad var ziņot uzņēmumam "Bolt", kas šādos gadījumos var identificēt lietotāju un ierobežot tā piekļuvi lietotnei.
Lauzti galvas kauli un metāla plāksnes sejā
Kopumā trīs gadu laikā – no 2021. līdz 2023. gadam – Stradiņa slimnīcā ar dažādām galvas un sejas traumām pēc negadījumiem, braucot ar elektroskrejriteni, ārstējās 410 cilvēki, no kuriem 220 gadījumos tika konstatētas vaļējas galvas brūces, 71 gadījumā – apakšžokļa lūzums, 58 – vaiga kaula un augšžokļa lūzums, bet 46 gadījumos cietušajiem bija lauzti deguna kauli.
"Mūsu novērojumi ļauj secināt, ka tipiskais elektroskrejriteņu negadījumos cietušais ir jauns vīrietis alkohola reibumā, turklāt negadījumi biežāk notiek nakts stundās. Lielākais cietušo skaits ir vecuma grupā no 20 līdz 23 gadiem, taču gana daudz ir arī pacientu vecumā no 23 līdz 38 gadiem, bet vecākais pacients bijis 66 gadus vecs.
Viens no biežākajiem negadījumu cēloņiem ir braukšana alkohola reibumā.
Trešdaļa cietušo ir atzinuši, ka ir braukuši reibumā, taču patiesībā šis skaits varētu būt vēl lielāks, jo par 40 % pacientu nav datu saistībā ar alkohola lietošanu," informēja Stradiņa slimnīcas Sejas un žokļu ķirurģijas traumpunkta ārsta palīgs Edgars Freimanis.
Viņš uzsvēra, ka gandrīz visi cietušie ir braukuši bez aizsarglīdzekļiem, un šo trīs gadu laikā fiksēts tikai viens pacients, kas negadījuma brīdī bija lietojis ķiveri.
Rentgena attēli, kuros redzamas cietušo traumas:
Viena cietušā ārstēšana valstij izmaksā līdz 5000 eiro
Mutes, sejas un žokļu ķirurģijas centra vadītāja norādīja, ka elektroskrejtireņu negadījumos cietušie visbiežāk gūst kompleksas traumas. Vieglākajos gadījumos tie ir tikai nobrāzumi un sasitumi, bet smagākās ir galvas traumas, kuru ārstēšana prasa ne vien ilgu laiku, bet arī rada lielas izmaksas gan valsts budžetam, gan pašam pacientam.
"Sejas kaulu lūzumiem tiek veikta osteosintēze jeb kaulu savienošana ar metāla mini vai mikroplāksnēm, kas visbiežāk cilvēka organismā paliek uz mūžu. Osteosintēzes operācijas materiālu izmaksas ir 3000 līdz 5000 eiro, kas tiek segtas no valsts budžeta.
Taču sejas traumas visbiežāk iekļauj arī zobu traumas, kuru ārstēšana pacientam jāsedz pašam no savas kabatas.
Šādu traumu ārstēšana slimnīcā var ilgt līdz trīs nedēļām, bet visbiežāk pēc tam pacienti vēl līdz pat gadam turpina ārstēties ambulatori un zobārstniecības klīnikās," norādīja Ivanova.
Ar mērķi samazināt elektroskrejriteņu vadītāju pārkāpumu skaitu un traumatismu Valsts policija kopā ar Stradiņa slimnīcu un "Bolt" īsteno informatīvo kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā". Ar kampaņas materiāliem medijos, sociālajos tīklos un pilsētvidē Valsts policija ar partneriem informē par negadījumu un traumu statistiku, tipiskajiem negadījumiem un ievainojumiem, kā arī dalās ar reāliem cietušo pieredzes stāstiem, tā uzskatāmi parādot, ka agresīva braukšana reibumā un pārkāpjot noteikumus, ir ātrākais veids, kā nonākt slimnīcā.