Smārdes pamatskolā pirms četriem gadiem skolā ieviesa kastes, kurās skolēni pirms stundu sākšanās noliek viedierīces un saņem tās atpakaļ pēc stundu beigšanās.
"Tas nebija viegli, jo sākumā skolēnu attieksme bija, es teikšu, diezgan klaji negatīva un noraidoša," sacīja Smārdes pamatskolas direktora bijusī vietniece Iveta Čilipāne.
Skolas vadība nolēma šādi rīkoties, jo redzēja, ka skolēni starpbrīžos praktiski nekomunicē, pārsvarā lūkojoties viedierīcēs. Bērni nespēja koncentrēties mācībām; pedagogi arī novēroja, ka arvien vairāk ir tādu skolēnu, kuri pēc telefona noņemšanas kļuva nervozi.
Smārdes pamatskolas sākumskolas skolotāja Ērika Balgalve skaidroja, ka tas saistīts arī ar spēlītēm, ko bērni spēlē telefonā: "Viņš ir nervozs. Ja viņi savā starpā sacenšas un spēlē spēles telefonos, viņiem jau nav laika domāt ne par ko! Viņš ienāk klasē, viņš domā – kā tik man te kaut ko izdarīt. Kāda tur vairs mācīšanās?"
Viedierīces pēc vajadzības var izmantot arī stundu laikā, bet tikai ar pedagoga atļauju, kad tas nepieciešams mācībām.
Skolēni šo liegumu izprot, taču atzīst, ka nereti dienā "sēž telefonos" divas, trīs, četras un vairāk stundas.
Smārdes pamatskolas 8. klases skolnieks Rūdolfs: "Visvairāk izmantoju sociālos tīklus, telefonā it īpaši, un tas arī ir vienīgais, ko es izmantoju telefonā."
Smārdes pamatskolas 8. klases skolnieks Uvis: "Nu laika ziņā droši vien četras stundas vidēji noteikti, bet traucēt tas netraucēja. Sociālie tīkli tik, cik paskrollēt, bet tas ir tā – brīvā laika aizpildīšanai."
Skolā atzina, ka liegums ir uzlabojis bērnu komunikāciju un arī mācībās viņiem klājas labāk.
"Bērni ir uzreiz mierīgāki. Viņi atnāk, atpūtušies koridorā. Svaigs gaiss. Taisām logus vaļā, lai būtu svaigs gaiss koridorā starpbrīžos. Līdz ar to viņi atnāk, viņi ir gatavi jau domāt, strādāt un darboties tālāk," sacīja skolotāja Balgalve.
Arī vecāki atbalsta skolas iniciatīvu. 2. klases skolēna mamma Edīte atzīst, ka viņa pati bija pamanījusi, ka bērni pārāk ilgi lieto viedierīces: "Bija, jā, ka tāds nervozs bērns paliek, raud, kad noņem, piemēram, telefonu.
Pēc šīm epizodēm es nolēmu – jā, varbūt ir vispār jānoņem nost un jāpavēro, kā tas bērns mainās. Un tas palīdzēja."
Šobrīd Saeimā iesniegts likumprojekts mobilo telefonu lietošanas ierobežošanai skolās. IZM norāda, ka viedokļi ir dažādi: daļa norāda uz tehnoloģiju nepieciešamību izglītības iestādēs, citi, ka ir jāvar ierobežot bērna iespējas izmantot viedierīces.
"Skolas būs tiesīgas pašas noteikt kārtību, kādā gan skolotāji, gan izglītojamie lietos tehniskos līdzekļus. Un šeit mēs runājam gan par mācību procesu, gan arī par audzināšanas darbu," norādīja IZM parlamentārā sekretāre Silvija Reinberga.
Darbs pie likumprojekta vēl turpinās, bet ministrijā norāda, ka nākotnē jādomā par telefonu un citu viedierīču liegšanu pirmsskolā.