ĪSUMĀ:
- Salacgrīvas tilts jau ilgu laiku ir ļoti sliktā stāvoklī; vietējie pārliecināti – tas jāatjauno.
- Tagad tilta projekts ieguvis ES Militārās mobilitātes fonda līdzfinansējumu.
- Nav plānots rekonstruēt - tiltu nojauks un tā vietā būvēs jaunu, cer to izdarīt 2 gados.
- Pašvaldības vadītājs gan pieļauj, ka dabas liegumu dēļ darbi var notikt ilgāk.
- Projekta kopējās izmaksas - aptuveni 18 miljonu eiro, 7,5 miljonus segs ES, pārējo – valsts.
- Veco tiltu nojauks, izveidots pagaidu tiltu, visticamāk, būs vienvirziena kustība ar luksoforiem.
Tilts ir svarīga sastāvdaļa gan Baltijas, gan Eiropas tranzītam, savienojamībai un arī drošībai, jo pār to ved arī militāro tehniku.
Pašlaik, stāvot uz Salacgrīvas tilta, kad to šķērso kravas auto rinda, var just, ka tas sāk drebēt un sajūta nav patīkama. Arī kāds garāmgājējs LTV filmēšanas komandai uzsauca: "Tik ilgi uz tilta nestāviet!"Jauno tiltu iecerēts uzbūvēt tuvāko divu gadu laikā.
"Dreb, jā, jau kuro gadu tā ir, bet visu laiku jau viņi kaut ko piečubina un… kā pie mums!" atzina Salacgrīvas iedzīvotājs Valdis.
"Nu visi jau saka, ka ir slikti, ka vajadzētu uzlabot. Kā nekā - te daudz mašīnu braukā pāri, gan starptautiskie autobusi, tā kā noteikti vajadzētu uzlabot," sprieda Salacgrīvas iedzīvotāja Meisija.
Bet Salacgrīvas iedzīvotājs Ivo vērtēja: "Tādas bedres! Reizēm ejot pāri, es redzu, ka tas šoferis neredz, ka tāda vājprātīga bedre, es reizēm parādu, lai viņš brauc pa tilta vidu, jo bedre ir tāda, ka diskus lauž kopā cilvēkiem".
Te nav plānots kaut ko rekonstruēt - tiltu nojauks un tā vietā būvēs jaunu.
Pagājušā gada nogalē izsludinātais būvniecības konkurss noslēgsies 12. februārī, un darbi jāuzsāk šopavasar, informēja satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie").
Viņš uzsvēra tilta nozīmi satiksmes infrastruktūrā un to, ka tas jāpabeidz divu būvsezonu laikā — līdz nākamā gada beigām.
"Es šobrīd vados pēc speciālistu dotajām indikācijām, es domāju, ka divos gados uzbūvēt šādu nozīmīgu tiltu, tas būtu gana labs sasniegums," norādīja Briškens.
Arī Limbažu novada domes priekšsēdētājs Dagnis Straubergs (Latvijas Reģionu apvienība) cer, kas viss notiks ātri, taču par jauna tilta pabeigšanu ministra uzsvērtajā termiņā viņš galvu ķīlā neliktu.
"Salacas tilts atrodas "Natura 2000" teritorijā, tur ir pietiekami daudz liegumu, kurā brīdī drīkst veikt tādus darbus, šādus darbus," norādīja Straubergs.
Projekta kopējās izmaksas paredzētas aptuveni 18 miljonu eiro apmērā ar pievienotās vērtības nodokli, no kuriem septiņarpus miljoni iegūti Militārās mobilitātes fondā. Atlikušo daļu segs valsts.
Jaunajam tiltam būs mazāks balstu skaits, lai pavasaros caur to vieglāk ietu cauri ledus. Tā kā esošo tiltu nojauks, Salacas šķērsotājiem būs izveidots pagaidu tilts. Tas būs turpat blakus un patlaban izskatās, ka risinājums būs tāds pats, kā tagad — vienvirziena kustība ar luksoforiem katrā pusē.
Esošais tilts būvēts pirms vairāk nekā 60 gadiem un nekad nav piedzīvojis kapitālo remontu.
KONTEKSTS:
Pērnā gada vasarā Salacgrīvā esošā Salacas tilta, kas ir daļa no starptautiskās nozīmes autoceļa "Via Baltica", sliktais tehniskais stāvoklis piesaistīja ne tikai vietējo, bet arī kaimiņvalstu uzmanību, Igaunijas Satiksmes departamentam lūdzot Latvijas kolēģus skaidrot situāciju.
Tilts pār Salacu ir jau cienījamā vecumā – teju 65 gadus vecs. Tam ir bijuši remonti, bet kapitāla remonta nav bijis. 2020. gada rudenī veiktā izpēte liecināja – vai nu nekavējoties ir jāveic nopietns remonts, vai tilta lietošana jāierobežo. Tilts ir daļa no nozīmīgas tranzīta šosejas, kas ir svarīga arī šī brīža ģeopolitiskās situācijas ziņā un, ņemot vērā valsts drošības aspektu, tilta pārbūves projekts tika iesniegts Militārās mobilitātes projektu konkursā.