Rīta Panorāma

Venēcijas kinofestivāla īpašo balvu saņem Pīters Veirs

Rīta Panorāma

Zibakcija "Uzliec ķiveri"

Izstrādā virtuālu rīku pedagogu nodarinātības modelēšanai

RTU zinātnieki izstrādā modelēšanas rīku pedagogu trūkuma mazināšanai

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki izveidojuši analītisku rīku pedagogu trūkuma monitorēšanai. Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma izstrādātais rīks spēj prognozēt skolotāju pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī modelēt nodarbinātības situāciju skolās līdz pat 2050. gadam. Rīku izmantos politikas veidotāji valsts un pašvaldību līmenī.

Pedagogu trūkums jau šobrīd ir aktuāla problēma visā Latvijā, un prognozes liecina, ka tā būs arī turpmāk. Teju 60% vidējās izglītības programmās Latvijā ir 50 gadus veci un vecāki, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) dati. Vidējais OECD rādītājs ir 39 gadi. Turklāt gados vecāku skolotāju īpatsvars palielinās.

Jaunu speciālistu skaits skolās ir neliels – pedagogi vecumā no 18 līdz 40 gadiem veido vien ceturto daļu no kopskaita, rīka izstrādes laikā secinājuši RTU zinātnieki.

Arī skolotāju noslodze un kvalifikācija ir dažāda, ko ietekmē gan mācību priekšmeti, gan izglītojamo skaits, amats un izglītības iestādes specializācija.

Jaunizveidotais rīks spēj mērīt pašreizējo situāciju skolās, nosakot pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī modelēt nākotnes scenārijus. Tas nāks palīgā politikas veidotājiem.

"Plānojot jaunu pedagogu sagatavošanu, ir jāņem vērā vairāki faktori, piemēram, pārmaiņas mācību saturā, pāreja uz vienotu skolu, pāreja uz Eiropas Savienības svešvalodām kā otru svešvalodu. Šajā pārmaiņu procesā ir svarīgi izmantot un analizēt tādus datus, kas ļauj pieņemt ilgtspējīgus un noturīgus lēmumus," uzsver Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Jānis Paiders.

Veidojot modelēšanas rīku, zinātnieki apkopoja un analizēja liela apjoma datus par vispārējās un profesionālās izglītības sistēmā nodarbinātajiem pedagogiem, izglītojamajiem, pašu izglītības sistēmu, apzināja dažādus politikas instrumentus un intervēja nozares profesionāļus, iegūstot sistēmas dalībnieku "mentālos modeļus" jeb viņu izpratni par to, kā darbojas sistēma.

RTU zinātnieki ar rīka palīdzību secinājuši, ka, ja visi pedagogi strādātu uz pilnu vai pat lielāku slodzi un efektīvi tiktu izmantotas viņu spējas, Latvijā joprojām būtu skolas, kur pastāvētu neatbilstība starp pieprasījumu un piedāvājumu. Īpaši šī neatbilstība vērojama lauku rajonos ar mazākām skolām un lielāku attālumu starp tām.

Situācijas uzlabošanai atsevišķu mācību priekšmetu apguvi varētu organizēt vienlaikus lielākam skolēnu skaitam, nodarbināt skolotājus vairākās izglītības iestādēs un motivēt viņus pilnveidot izglītību un pārkvalificēties, lai varētu mācīt priekšmetus, pēc kuriem ir lielāks pieprasījums, liecina simulācijas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti