ĪSUMĀ:
- Pašvaldībām būs pieejams 21 miljons eiro 38 bezemisiju autobusu iegādei.
- Augšdaugavas novadā jau pasūtīti divi bezemisiju jeb elektroautobusi.
- Novada garākajā maršrutā - 60 kilometri - elektroautobusu visdrīzāk nelaidīs, bažas, kā tas izbrauks lauku ceļus.
- Augšdaugavas novads jaunajā uzsaukumā bezemisiju autobusu iegādei visdrīzāk nepiedalīsies.
- "Auto asociācija": Elektroautobusus nevar uzspiest visām pašvaldībām, jo situācija atšķiras.
- Autobusu iegāde aktuāla ne tikai skolēnu pārvadājumiem, bet arī civilās aizsardzības vajadzībām.
Garākajā maršrutā elektroautobusu nelaidīs
Īsi pēc mācību dienas noslēguma lauku vidusskolas pagalmam dažu minūšu laikā cauri izbrauca vismaz seši lielāki un mazāki autobusi. Skolēni sakāpa transportlīdzekļos, kas viņus ved uz visām debespusēm, dažiem vēl būs jāpārsēžas. Ir autobuss, kas ražots pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, ir arī tāds, kas nopirkts pirms pāris gadiem.
Augšdaugavas novada pašvaldības aģentūras "Višķi" pārziņā ir četri autobusi, jaunākais pirkts pirms septiņiem gadiem, bet jau lietots.
Šeit priecājas, ka pašiem ir savas garāžas un meistari, taču tik un tā visas ķibeles novērst pašu spēkiem nevar.
"Šim autobusam, kurš ir mazais, mēs pagājušogad nomainījām motoru, tas prasīja ļoti lielas izmaksas. Līdz ar to, kamēr jauna nav, labojam esošo tehniku," stāstīja Augšdaugavas novada pašvaldības aģentūras "Višķi" direktors Kaspars Putniņš.
Jauns autobuss būs. Pašvaldība pasūtījusi četrus dīzeļdegvielas autobusus un divus bezemisiju jeb elektroautobusus.
"Višķi" rēķinās, ka viņiem iedalīs elektroautobusu, jo atšķirībā no citiem pagastiem šeit ir garāžas ar pietiekami lielu elektrības pieslēguma jaudu, kur izvietot uzlādei nepieciešamās iekārtas.
Garākais maršruts autobusam ir 60 kilometri, elektroautobusu visdrīzāk tajā nelaidīs.
"Ziemas apstākļos – vai viņi spēs nodrošināt to maršrutu, izbraucienu un nepaliks ceļa vidū?" šaubas pauda Kaspars Putniņš.
"Nevar uzspiest visām pašvaldībām"
Bažas ir par to, kā elektroautobuss izbrauks sliktāk iztīrītus lauku ceļus. Augšdaugavas novads jaunajā projektu uzsaukumā bezemisiju autobusu iegādei visdrīzāk nepiedalīsies, pauda pašvaldībā.
"Šobrīd likumdošana nosaka – ja tu gribi iegādāties dīzeļdegvielas autobusus, tev obligāti ir jānopērk viens "zaļais". Tad, protams, nav kur likties un ir jānopērk tas "zaļais". Bet tas "zaļais" netiks tik daudz izmantots, kā varbūt ministrijai gribētos," atzina Augšdaugavas novada pašvaldības izpilddirektors Pēteris Dzalbe.
Citādāk ir pilsētu pašvaldībām, kur maršruti ir īsāki un uzlādes infrastruktūru izbūvēt vieglāk.
Biedrības "Auto asociācija" prezidents Andris Kulbergs stāstīja: "Ir jābūt selekcijai, manuprāt, nevar uzspiest visām pašvaldībām.
Ir jāsaprot, kur ir to jēgpilni darīt un kur nav. Arī autobusu piedāvājums nav tik plašs un nosedzošs, kas varētu nosegt visas vajadzības. Arī servisa pasākumi. Mēs esam nokavējuši, mēs uzspiežam šobrīd, bet pārējie jautājumi vēl nav atbildēti."
Asociācijā vēl piebilda, ka autobusu iegāde kļuvusi aktuālāka ne tikai skolēnu pārvadājumiem, bet arī civilās aizsardzības vajadzībām. Arī šajos gadījumos rēķinās, ka var nākties veikt garus pārbraucienus.