«Re:Check»: Kā izplatījās maldi, ka plānots jauns nodoklis – maksa par katru nobraukto kilometru?

Kā izplatījās maldi, ka autovadītājiem plānots jauns nodoklis jeb maksa par katru nobraukto kilometru? To pētīja "Re:Baltica" faktu pārbaudes projektā "Re:Check".

"Re:Baltica" faktu pārbaudes projektā "Re:Check".
00:00 / 08:38
Lejuplādēt

Pēc neskaidri pasniegtas informācijas medijos interneta lietotāji sacēluši traci par Satiksmes ministrijas (SM) plāniem mainīt autoceļu nodevas iekasēšanas kārtību. Kā tas aizsākās?

Oktobra sākumā LSM+ raidījums "Keiss" centās noskaidrot, kā finansēt autoceļu būvi nākotnē, kad tiem vairs nebūs pieejama Eiropas fondu nauda. SM Autoceļu infrastruktūras departamenta vadītājs Tālivaldis Vectirāns stāstīja par jauno likumprojektu, kas paredz kravas auto nodevu piemērot par katru nobraukto kilometru.

Vectirāns pieļāva, ka nākotnē izmaiņas varētu attiekties arī uz citiem transporta veidiem, tostarp vieglajiem automobiļiem.

Viņš intervijā uzreiz arī skaidroja, ka tādā gadījumā būtu jāpārskata citi nodokļi.

Arī sarunā ar "Re:Check" Vectirāns uzsvēra to pašu: "Bet, protams, ja tas arī tā varētu notikt, tad tas būs jādara komplektā ar jau esošajiem citiem nodokļiem – tātad samazinot tos."

Taču atsevišķi klikšķu portāli to pasniedza citādi – kā drīzumā gaidāmu jaunu nodokli, kas būs jāmaksā visiem autovadītājiem. Piemēram, portāls NRA ziņai lika virsrakstu "Sabiedrība "uzsprāgst": Sākušās runas par vēl vienu nodokli, kas skars teju visus". Bet portāls "Jauns.lv" virsrakstā jautāja, "kādēļ autovadītājiem būs jāmaksā par katru nobraukto kilometru?" un ilustrācijai pievienoja foto, kur redzami arī vieglie auto.

Tas savukārt deva iespēju celt paniku sociālo mediju maldinātājiem. Piemēram, kādreizējā Saeimas deputāte, tagad partijas "Suverēnā vara" līdere Jūlija Stepaņenko "Facebook" lapā stāstīja šādi: "Valdība gatavo jaunu nodokli. Šoreiz viņi grib, lai mēs maksātu par katru nobraukto kilometru. Cilvēkiem esot jāaizdomājas, vai tiešām šodien braukt uz darbu vai palikt mājās. Un ko darīt, ja es braucu uz Igauniju?"

Šim video "Facebook" ir 110 tūkstoši skatījumu, un ar to dalījušies 1300 cilvēku. 

Stepaņenko atsaucās uz portāla "Jauns.lv" ziņām, taču vismaz vienā no tām ir lasāms SM skaidrojums, ka šobrīd netiek plānotas izmaiņas attiecībā uz vieglajiem auto.

Arī citi sociālajos medijos raksta par jauno ieceri, kas paredzot maksu par katru nobraukto kilometru. Kāds ievietojis video ar pavasara šļūdonī izdangātu lauku ceļu un jautā, vai būs jāmaksā arī par šo. Ar ierakstu dalījušies 1600 cilvēki.

Šajos ierakstos noklusēts, ka izmaiņas attieksies tikai uz kravas auto un tā nav papildu nodeva. "Pēc būtības tā nav jauna, tā ir tā pati vinjete, tikai citā formā," skaidroja SM pārstāvis.

Eiropas Savienības direktīva nosaka, ka no 2030. gada kravas auto vairs nevarēs lietot laika vinjeti.

"Kāda ir mums, Igaunijā, piemēram, arī šobrīd Lietuvā. Un tad tā loģiski jāaizstāj ir ar šo attāluma vinjeti jeb par katru nobraukto kilometru. Un tas obligātais uzlikums, protams, ir uz lieliem kravas automobiļiem un pa galvenajiem ceļiem, no Eiropas Savienības skatpunkta raugoties, lai šie Eiropas savienošanas transporttīkla ceļi būtu atbilstošā kvalitātē," teica Vectirāns.

Tātad šobrīd iecerētās izmaiņas skars tikai kravas auto un attieksies uz galvenajiem ceļiem. Tām jāstājas spēkā ap 2030. gadu. Pašlaik netiek plānots šādu nodevu piemērot vieglajām automašīnām. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti