Lai arī objekta kopējās izmaksas ir aptuveni 183 000 eiro un ministrs to iepriekš nosaucis par nelietderīgu finansējuma izlietošanu, sākotnējā informācija dienesta pārbaudē rāda, ka objekta izbūvei "nodomi bijuši labi".
"Var teikt, ka nodomi ir bijuši labi. Respektīvi – šeit, protams, [nodoms] ir bijis gan par laukuma labiekārtošanu, gan par mehanizētās brigādes pirmsākumu parādīšanu. Bet mēs redzam, ka šeit ir bijuši sadārdzinājumi laika posmā. Šeit tiešām var uzdot jautājumus par līdzekļu lietderīgu un nelietderīgu izmantošanu," pauda Sprūds.
Viņš norādīja, ka objekts netiks nojaukts, bet paliks tāds, kāds ir.
"Šis objekts paliek tāds, kāds tas ir. Mēs esam par to sprieduši, jā, – vai mēs virzāmies kaut kā savādāk uz priekšu. (..) Principā tas ir bijis par [kāpurķēžu bruņutransportiera] CVR(T) – tas parāda mūsu brigādes mehanizācijas pirmsākumus, jo tā ir faktiski pirmā bruņumašīna, kas ienāca mūsu bruņotajos spēkos. Tāpēc arī bija šī ideja kā tāda," sacīja Sprūds.
Ministra ieskatā, objekta novākšana varētu radīt vēl papildu izmaksas, tā izveidošana arī bijusi projekta mazākā finanšu pozīcija, galvenais bijis labiekārtot laukumu pie Ādažu militārās bāzes.
"Lielākais finansējums (..) ir izlietots laukuma labiekārtošanā, pats vides objekts nav izmaksājis to lielāko summu. Tie nav 180 tūkstoši [eiro] par vides objektu, tas ir lielā mērā par laukumu pie Ādažu bāzes. Šeit būtu izmaksas, kas tāpat būtu nepieciešamas. Līdz ar to arī šobrīd pagaidām mēs ieturam pauzi. Šeit ir arī jautājums – ja mēs spertu kādus citus soļus, vai tas neprasītu vēl papildu finanšu ieguldījumus, ko noteikti mēs vairs nevēlētos darīt," sacīja Sprūds.
Vaicāts par atbildību, kas pienāktos amatpersonām par, viņaprāt, nelietderīgu finansējuma izlietošanu, Sprūds norādīja, ka iesaistītas vairākas personas, tomēr, iespējams, svarīgāk būtu domāt par sistēmas uzlabošanu, ne amatpersonu sodīšanu.
"Noteikti ir vairāku personu līdziesaiste, mēs runājam par vairāku amatpersonu iesaisti vairāku gadu garumā. Kopumā sistēma ir ļoti strikta, it īpaši projektiem, kas ir virs viena miljona [eiro]. Tādiem tiek sekots līdzi ar ļoti lielu uzmanību. Bet, ja runājam par būvniecības procesu, mēs runājam par vairākiem simtiem pozīciju. Protams, ka mēs skatāmies. Tas pārbaudē arī parādīsies – šī lēmumu pieņemšanas ķēde. Nodomi ir bijuši no karavīru puses jau pirms 2020. gada. 2020. gadā bija [Nacionālo bruņoto spēku] Apvienotā štāba ierosinājums arī par šādu kompozīciju, vides objektu. Jāskatās konkrēto amatpersonu atbildība. Šobrīd man ir grūti atbildēt, vai te ir tāda atbildība, par ko būtu jāsoda, vai tas tomēr būtu ļoti svarīgi, lai mēs sistēmu pilnveidotu," atzīmēja ministrs.
KONTEKSTS:
Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs 2020. gada nogalē saņēma Nacionālo bruņoto spēku Apvienotā štāba lūgumu iekļaut "militarizētās tēlniecības kompozīciju" aizsardzības nozares Būvniecības programmā. Savukārt 2022. gada 14. februārī tika noslēgts līgums un veikta apmaksa par būvprojekta izstrādi 29 690 eiro apmērā. būvniecības līgums ar AS "R.A.J." 153 325 eiro apmērā tika noslēgts 2023. gada 31. augustā.
Aizsardzības ministrs 11. oktobrī ir ierosinājis dienesta pārbaudi par "militarizētās tēlniecības kompozīcijas" ar kāpurķēžu bruņutransportieri "CVR(T)" būvniecību pie militārās bāzes Ādažos. Sprūds norādījis, ka tā ir finansējuma nelietderīga izmantošana. Dienesta pārbaudes izpildes termiņš ir 31. oktobris.
Tāpat ministrs uzdevis izstrādāt un ieviest uzlabojumus ar būvniecību saistītu iepirkumu un to pārraudzības jomā aizsardzības nozarē, veicot arī esošo projektu auditu.
Šobrīd "militarizētās tēlniecības kompozīcijas" būvniecība ir pabeigta un notiek objekta pieņemšana ekspluatācijā.