Šis mācību gads ieies vēsturē ar to, ka ilgi gaidītā izglītības reforma mācību saturā tiks īstenota visās Latvijas skolās. Pārmaiņas un mācīšanās pa jaunam ir iemesls, kāpēc ir gana daudz to skolotāju un skolēnu vecāku visā Latvijā, kas ar bažām gaida mācību gada pirmo skolas dienu. Satraukuma pamatotību atzīst arī nozares eksperti.
"Visi saprotam, ka nebūs viegli, vienkārši, ka nebūs vienādi.
Saprotam, ka būs kļūdas, pārpratumi un neskaidrības. Bet tas ir normāli. Atsaucoties uz šeit teikto, kļūdīties ir ne vien cilvēcīgi, bet ļoti vērtīgi un vajadzīgi," sacīja Valsts izglītības satura centra direktors Guntars Catlaks.
Pirmkārt, mainīsies saturs esošajos mācību priekšmetos. Piemēram, Latvijas un pasaules vēsture nebūs divi atsevišķi mācību priekšmeti; otro svešvalodu mācīsies no 4. klases, nevis no 6. klases kā līdz šim. Savukārt sporta stundas tiks pilnveidotas ar zināšanām par veselību – tās būs vērstas nevis uz sacensību, lai noskaidrotu, kurš ātrāks un veiklāks, bet gan uz izpratni, ka veselības pamatā ir fiziskas aktivitātes.
"Jāizvērtē, vai tas veids, kā viņš nonāk pie rezultāta, ir adekvāts.
Un ļoti, ļoti svarīgi, lai pēc iespējas vairāk bērnus uzrunātu un viņi būtu tur klātesoši, motivēti un ar vēlmi to, ko viņi skolā mācās, tālāk pēc tam dzīvē lietot," stāstīja "Skola2030" mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa.
Otrkārt, būs arī pavisam jauni mācību priekšmeti. Viens no tiem būs teātra māksla. Savukārt zem nosaukuma ''Tehnoloģijas'' patversies tādi jauni mācību priekšmeti kā dizains, inženierzinātnes, datori un citi ar tehnoloģijām saistīti priekšmeti. Jautājums, kas uztrauc gan vecākus, gan pašus audzēkņus ir vērtēšana – kā un vai tā atšķirsies no līdzšinējās.
"Skolēniem un arī vecākiem nav līdz galam skaidri spēles noteikumi dažādos priekšmetos.
Kā izskatās kvalitatīvs sniegums un kāpēc vienā situācijā šis sniegums nav pietiekami kvalitatīvs," norādīja "Skola2030" mācību satura izstrādes vadītājs Pāvels Pestovs.
Treškārt, jaunajā standartā no līdzšinējā atšķirsies arī vērtējums jeb atgriezeniskā saite. Būs mazāk atzīmju, toties vairāk dažādu vērtējumu - gan uzslavu, gan arī ieteikumu, kā prasmes uzlabot. Ne vienmēr tai jābūt: pareizi, nepareizi atbildei.
"Skolotājs var mutiski novērtēt, kā tev šajā stundā veicies. Mēs varam visa klase izvērtēt, kā mums veicās ar šo. Es pats varu izvērtēt savu darbu vai arī es varu klasesbiedra darbu izvērtēt," skaidroja Skrīveru vidusskolas matemātikas skolotāja Ilze Gaņina.
Ceturtkārt, visiem skolotājiem vēl nav skaidrs, kā šos vērtējumus paziņot vecākiem. Proti, lai vecāki zinātu, ka mācības notiek arī tad, kad e-klasē nav ierasto ierakstu ar atzīmju cipariņiem. Par ieskaitēm un kontroldarbiem, kas būs galapārbaudījumi apgūtajai tēmai, tāpat kā līdz šim liks atzīmes ballēs. Pakāpeniski gan atzīmes pirmajās trijās klasēs nomainīs izvērtējums līmeņos ar nosaukumiem – sācis apgūt, turpina apgūt, apguvis un apguvis padziļināti.