“Kad rekonstrukcija būs pabeigta, Barona iela iegūs mierīgas ielas ritmu un promenādes noskaņu, par kādu līdzās esošās maģistrāles pat nevar sapņot.” Tā tika rakstīts portālā Riga.lv 2015.gadā.
Gadu vēlāk remontdarbi Barona ielā it kā tika pabeigti, taču iela neskaitās gatava līdz pat šim brīdim. Tā joprojām nav nodota ekspluatācijā, un nav arī zināms, kad tas notiks. Prognozes arvien tiek pārliktas tālākā nākotnē.
Pēdējo reiz to solīja paveikt februārī, taču nu jau ir marta vidus. “Mēs ceram, ka tas būs tuvāko mēnešu laikā,” Rīgas domes Satiksmes departamenta Satiksmes infrastruktūras pārvaldes priekšnieks Edmunds Valpēters.
Satiksmes departamentā, kas bija remontdarbu pasūtītājs, uzskata – iela ir nododama ekspluatācijā, taču gala vārds ir citām iestādēm, no kurām gaida atbildes. “Saistībā ar defektiem tā ir tikai viena sadaļa. Pamatlietas tomēr ir izpilduzmērījumi, atzinuma saņemšana, pamatdokumentācijas pārbaude,” skaidro Valpēters.
Rīgas Būvvaldē, kurai jādod gala vārds, savukārt norāda – izšķirošais faktors ir ielas stāvoklis. “Mūsu pienākums ir pieņemt objektu tādā stāvoklī, lai tas būtu kvalitatīvi izpildīts. Pašlaik, kamēr mēs kvalitāti nevaram apstiprināt, tieši tādēļ turpinās process, un vēl neesam pieņēmuši ekspluatācijā,” skaidro Rīgas pilsētas būvvaldes pārstāvis Edgars Butāns.
Atsevišķi posmi kopā ar neatkarīgu būvekspertu Barona ielā jau atkārtoti apsekoti vēl pagājušajā nedēļā, un defekti joprojām bijuši. Tiklīdz ļaušot laikapstākļi, ielu apsekos pilnībā. Pēc tam Būvvalde arī lems par tālāko rīcību.
Ielas būvnieki Latvijas Televīzijas centieniem sarunāt interviju neatsaucās. Akciju sabiedrība “Ceļu pārvalde”, kas atbild par ietves renovāciju, neatbildēja vispār. Bet par brauktuves renovāciju atbildīgajā uzņēmumā SIA “Binders” norādīja: “(..) Savu viedokli par projektu, darba organizāciju un apstākļiem, kas ietekmē kvalitāti, uzņēmums pauda būvdarbu laikā.”
Toreiz būvnieks nebūšanas skaidroja gan ar to, ka darbu laikā satiksme netika apstādināta, gan pasūtītā projekta nosacījumiem – remontēta tikai virskārta, lai gan vajadzētu arī dziļākus slāņus.
Saskaņā ar regulējumu ekspluatācijā nenodotu ielu var lietot ar pašvaldības atļauju, un Barona ielas izmantošanai tāda ir.
Likumos nav noteikts maksimālais termiņš, cik ilgi ekspluatācijā nenodotu ielu šādi var izmantot.
”Diemžēl, redzot, ka ir šādi konkrēti gadījumi, kad šī nodošana ekspluatācijā ievelkas nesaprotami ilgi, no mūsu puses izskatās, ka būs jānāk ar priekšlikumiem Ministru kabinetam, piedāvājot noteikt specifisku laiku, cik ilgā laika ir jānodod ekspluatācijā konkrētās būves, jo tas palīdzētu arī pašai nozarei,” saka Ekonomikas ministrijas Valsts sekretāra vietnieks Edmunds Valantis.
Ministrijā lēš, ka optimāls laiks būtu pusgads.
Šā brīža regulējuma nepilnības ļaujot nodošanu ekspluatācijā vilcināt arī apzināti.
Piemēram, lai par padarīto nebūtu jāmaksā, ja visu līguma summu paredzēts izmaksāt tikai pēc objekta nodošanas. Tāpat, ja objektu ekspluatācijā nodod uzreiz un garantijas laiks ir trīs gadi, remontdarbi uz būvnieka rēķina jāveic trīs gadus. Bet, ja ielu nodod ekspluatācijā tikai pēc diviem gadiem no pabeigšanas, kopā tie jau ir pieci gadi, kuros finansiālu atbildību nes būvnieks.
Visa līguma summa nav izmaksāta arī Barona ielas būvniekiem. Par brauktuves būvniecību izmaksāti 60%, bet ietvi – 90%. Atlikušo maksās pēc nodošanas ekspluatācijā.