Par Kandavas kartodroma trases sacensību un ikdienas treniņu ietekmi uz blakus kaimiņos esošo māju iedzīvotāju ausīm Latvijas Radio vēstīts vairākkārt. Cīņu pret decibelu pārsniedzējiem desmito gadu turpina kandavniece Elza Freiberga, kam, kā pati atzīst,
trases skaļuma dēļ ikdienā jādzīvo Rīgā, nevis Kandavā.
Pašlaik strīdu skatīšanā iesaistījušās visas tiesu instances, arī Tiesībsarga birojs. Tostarp Satversmes tiesa ir atzinusi, ka valdība prettiesiski izdabāja mototrasēm, atļaujot tajās gāzēt skaļāk par Pasaules Veselības organizācijas standartos noteiktajiem decibeliem.
Ņemot to visu vērā, Augstākā tiesa pirms nepilnām divām nedēļām aizliedza domes atļauto Kandavas kartodroma darbību. "Kandavas novada domes lēmumus, ar kuru tika atjaunota trases darbība, bija pamatots ar Ministru kabineta normām, kas vairs nav spēkā. Tāpēc tas atzīstams par prettiesisku. Proti, kartrodroma darbība būtu jāaizliedz," stāsta tiesnese Līvija Slica.
Latvijas Radio rīcībā esošā informācija liecina, ka jau 24. augusta priekšpusdienā Augstākā tiesa par nolemto informējusi gan kartodroma īpašniekus, gan Kandavas domi. Neraugoties uz to, kā ziņo vietējie iedzīvotāji, trasē ir gāzēts arī nedēļas nogalē pēc sprieduma stāšanās spēkā. Turklāt jau pagājušās nedēļas sēdē Kandavas dome lielā steigā atkal lēmusi, ka kartinga trases darbu atjaunos. Iemesls – šogad nav konstatēti pārmērīgi trokšņi. Elza Freiberga tam nepiekrīt, jo Veselības inspekcija vispār atteikusies tos mērīt, jo trokšņi jau iepriekš konstatēti.
"Veidojas tāds apburtais loks - vieni neveic tāpēc, ka sen jau konstatēti, un šie atkal pasaka, ka var darboties, jo neviens šajā gadā mērījumus neveic," saka Freiberga.
Iedzīvotāji tādējādi dzīvo situācijā, kur trokšņu līmenis ir par 20 decibeliem augstāks nekā atļautais.
Iedzīvotāji pret trases darbu turpina cīnīties citās tiesvedībās. Tajā skaitā Vides aizsardzības un Veselības ministrijas tiek aicinātas sadarboties, atzīstot, ka mototrases atstāj kaitīgu ietekmi uz vidi, un tādēļ tām būtu jāsaņem piesārņojošu darbību atļauja. Augstākās tiesas tiesnese Līvija Slica uzskata, ka dome trasē varētu atļaut braukt tikai tad, kad ir īstenoti prettrokšņu pasākumi, proti, uzcelta siena starp trasi un privātmājām.
"Dome var lemt tad, kad trases īpašnieki nāk ar saviem pierādījumiem, ka viņi ievēro normas. Citādi ir jāatgriežas pie iepriekšējā lēmuma, ka tās var nodrošināt, kad ir ievēroti prettrokšņu pasākumi," uzsver Līce.
Ar Kandavas domi Latvijas Radio pagaidām nav izdevies sazināties – piektdien vadība uz telefonzvaniem neatsaucās, bet šodien mērija esot aizņemta mācību gada sākuma sarīkojumos.