Pirms teju diviem gadiem Rīgā demonstrējot toreiz vēl pašam lidmašīnu ražotājam “Bombardier” piederošo testa laineri “CS300”, kompānijas pārstāvji nekautrējās lielīt tā priekšrocības – mazāku degvielas patēriņu, klusāku lidojumu un lielāku vietu pasažieriem un bagāžai.
“Bombardier C Series” programmas galvenais vadītājs Robs Devārs pirms diviem gadiem stāstīja, ka lidojumu testu programmas rezultāti ir labāki, nekā cerēts, un kompānija gatavojas sākt šo lidmašīnu apkalpošanu un plāno palielināt ražošanas jaudu rūpnīcās Kanādā.
“airBaltic” pirmās lidmašīnas sāka saņemt pagājušā gada nogalē. Šobrīd flotē ir septiņi “Bombardier CS300” lidaparāti. Aviokompānijā gan atzīst, sākot intensīvu lidaparātu ekspluatāciju, atklājušies arī vairāki sīki defekti.
Trešdien, 11.oktibrī, viena šāda defekta dēļ nācās atcelt visus lidojumus ar šī tipa lidmašīnām.
“Veicot tehniskos darbus, iepriekšējā dienā tika konstatēti mazi tehniski bojājumi, kas ir papildus iekārtā, kas piestiprināta pie dzinēja, un šie te bojājumi bija jāpārbauda, līdz mēs varam turpināt lidojumus,” skaidroja “airBaltic” Lidojumu departamenta vecākais viceprezidents Pauls Cālītis.
Trešdien konstatētos defektus lidmašīnu dokumentācijā ražotājs nebija iekļāvis kā vienus no iespējamajiem. Tāpēc pasažieru drošības labad lidaparāti tika noņemti no reisiem, un kompānija nekavējoties sazinājās ar ražotāju, pieprasot precīzas remontu instrukcijas.
Pēc vairākām stundām ražotāji tās atsūtījuši. Līdzko problēmas novērstas, lidmašīnas varējušas atgriezties ierindā.
Civilās aviācijas aģentūra uzteic “airBaltic” par izlēmīgo rīcību. Šādi gadījumi, ieviešot jaunus lidaparātus neesot retums.
Savukārt pasažieriem par lidojumu drošību “CS300” tipa gaisa kuģos satraukties nevajagot.
“Lidmašīna tas ir ārkārtīgi tehniski sarežģīts objekts. Pilnībā uzprojektēt, simulējot reālos ekspluatācijas apstākļus, ir neiespējami, [..] tikai ilgstošā laikā reālās ekspluatācijas laikā vājās vietas parādās,” sacīja Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs.
“Lai cik tas neizklausītos paradoksāli, tam tā ir jābūt,” uzsvēra Gorodcovs.
Kopumā defektu dēļ trešdien nācies atcelt trīs reisus, ietekmējot 372 pasažieru ceļojumu plānus. Dažos maršrutos ietilpīgāko reaktīvo lidmašīnu vietā nosūtīti mazākās ietilpības turbopropelleru gaisa kuģi. Tā dēļ Briselē aiz borta nācās palikt arī Lietuvas parlamenta spīkera Viktora Pranckieša vadītajai delegācijai.
Cik lieli zaudējumi radušies neplānoto problēmu dēļ, to “airBaltic” neatklāj.