Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs (MRCC Rīga) trešdien, 22. februārī, plkst. 02.42 saņēma informāciju no kravas kuģa "Escape", ka uz tā izcēlies ugunsgrēks, ko nav izdevies nodzēst ar autonomās ugunsdzēsības sistēmu.
Ugunsgrēks sākās motortelpā un izplatījās pa kuģa virsbūvi.
Centrs nekavējoties norīkoja krasta apsardzes kuģi "Saule" doties uz notikuma vietu. Vienlaikus Valsts robežsardzes helikopteram tika dots rīkojums būt gatavam nekavējoties pacelties. Tāpat apziņoti visi operatīvie dienesti.
Plkst. 02.57 kuģa "Escape" apkalpe pameta kuģi glābšanas laivā. Savukārt centrs deva uzdevumu blakus esošajam kravas kuģim glābt apkalpi. Visi kuģa "Escape" apkalpes locekļi uzņemti uz kuģa "Kairit" klāja, kas viņus nogādāja Rīgas ostā.
Uz kuģa "Escape" atrašanās vietu devās arī velkoņi "Stella" un "Orion", kas aprīkoti ar ūdens stobriem un putu ģeneratoriem, lai nepieciešamības gadījumā veiktu kuģa dzēšanas darbus.
Patlaban kuģis "Escape" ir bez vadības un dreifē uz Rīgas līča rietumu piekrasti. Kuģis atrodas starp Mērsragu un Roju apmēram deviņus kilometrus no krasta.
Krasta apsardzes kuģis "Saule" notikuma vietā atklātas liesmas nav novērojis.
Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra priekšnieks komandleitnants Pēteris Subbota Latvijas Radio pastāstīja, ka "cik mums ir nācies redzēt fotogrāfijas, tad kuģis ir salīdzinoši labā stāvoklī, kāds nu var būt pēc ugunsgrēka. Krava nav skarta. Tas, ko mēs redzam, ir deguma pēdas jeb kvēpu pēdas uz kuģa virsbūves, tātad mēs varam secināt, ka ugunsgrēks ir vai nu pa ventilācijas šahtām, vai nu pa skursteņiem mēģinājis izkļūt, bet par laimi nav aizdedzinājis pašu kuģa virsbūvi un apdzisis dabiskā veidā."
Viņš gan atzina, ka pastāv kuģa atkārtotas aizdegšanās risks.
"Escape" dreifs gan nav liels, un atbilstoši aprēķiniem velkoņiem vajadzētu to sasniegt, pirms tas nokļūs uz sēkļa.
"Escape" kuģo zem Nīderlandes karoga, un uz tā konteineros ir bīstama krava – polimēri un krāsu materiāli. Patlaban nav ziņu, ka konteineri būtu deguši.
Kuģa garums ir 168,03 metri un platums – 25,83 metri. Kuģa bruto tonnāža ir 17 368 tonnas, bet pilnā kravnesība (DWT) – 21 293 tonnas. Kuģis būvēts 2011. gadā. Spriežot pēc pēdējām apmeklētajām ostām un reisiem, pieļauj, ka kuģis ir bijis arī tehniskā kārtībā.
Valsts vides dienesta (VVD) sabiedrisko attiecību vadītāja Aija Jalinska norādīja, ka dienests ir informēts par notiekošo un tā speciālisti seko līdzi notikumu attīstībai.
VVD rīcībā pašlaik nav informācijas par kādiem draudiem videi saistībā ar kuģa aizdegšanos.
No Latvijas ugunsgrēka cēloņus izmeklēs Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs, bet nav izslēgts tas, ka to darīs arī kuģu kompānija.