Piedāvājums LDz meitasuzņēmumiem – "LDz ritošā sastāva servisam" un "LDz Cargo" – iegādāties dīzeļlokomotīves pirmo reizi nāca 2014.gadā no "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas" (DLRR), taču tas tika noraidīts. Savukārt 2015.gada sākumā tika nolemts, ka lokomotīves tomēr vajag – kopumā četras, turklāt tā paša modeļa kā iepriekš noraidītās, iepirka no DLRR akcionāra – "Skinest Rail".
Tieši šī iepirkuma sakarā ir aizdomas par kukuļošanu. Tāpat kā iepriekš, lokomotīvju pircēja "LDz ritošā sastāva servisa" toreizējais valdes loceklis Ivars Rullis, arī pratinātais lokomotīvju nomnieka "LDz Cargo" agrākais vadītājs Mačs jebkādu spiedienu no Magoņa vai kādas citas personas noraida. Bet tieši konkrētā dīzeļlokomotīvju modeļa izvēle esot bijusi likumsakarīga.
"Jūs domājat, ka tās ir tāpat kā "Kellogs" pakas veikalos? Nu, nav jau!" teica Mačs,
norādot, ka "LDz ritošā sastāva serviss" aptaujājis vairākus iespējamos lokomotīvju piegādātājus, taču to piedāvātās lokomotīves neesot derējušas. "Vienkārši nederēja pēc daudziem parametriem," paziņoja Mačs.
Magoni viņš slavēja kā labu vadītāju un arī viņa vainai netic.
"Nu, situācija, kur Magonis būtu ņēmis kukuli, nu ir absurdi," uzskata Mačs.
Savās liecībās Mačs norādīja, ka lēmumu par šādiem iepirkumiem nepieņem viens cilvēks, un noprotams, ka tieši uz to arī balstās aizstāvība.
"Liecinieks arī diezgan pārliecinoši apstiprināja to, ka nekādu ietekmi viņš nav izjutis, un arī pastiprināja, ka nekāda ietekme nav bijusi no Magoņa kunga vai citām personām, lai tiktu pieņemts koleģiālais lēmums iegādāties šīs lokomotīves," sacīja Oļega Osinovska advokāte Jeļena Kvjatkovska.
Prokurore no komentāriem par "LDz Cargo" lomu runāt atteicās, norādot, ka šajā tiesas stadijā tas nebūtu atbilstoši. Liecinieku iztaujāšana plānota arī turpmākajās sēdēs. Pirmdien tiesa tās saplānoja līdz pat šī gada beigām. Visdrīzāk, tiesneša, prokurores un advokātu plānotājs šīs lietas sakarā būs jāver vaļā arī nākamajā gadā.
KONTEKSTS:
2015.gada augustā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) aizturēja toreizējo LDz valdes priekšsēdētāju Uģi Magoni aizdomās par aptuveni pusmiljona eiro liela kukuļa pieņemšanu. Medijos izskanēja, ka kukuļņemšana saistīta ar LDz meitasuzņēmuma "LDz ritošā sastāva serviss" daudzmiljonu iepirkumu - četru vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Igaunijas miljonāram Oļegam Osinovskim piederošā uzņēmuma "Skinest Rail".
Osinovskis gan igauņu žurnālistiem izteicies, ka konkurss par šo lokomotīvju piegādi esot noticis pēc visiem noteikumiem un no šī darījuma ieguvušas visas iesaistītās puses.
Lietā apsūdzība celta gan Magonim, gan Osinovskim, un abiem nācies sēsties uz apsūdzēto sola. Magonis un Osinovskis tiesā vainu neatzina, bet Osinovskis arī lūdza apsūdzību precizēt.