Remonts uz garākā tilta pār Daugavu sākās jau 2014. gadā. Salu tilta remonta pirmā kārta noslēdzās 2015. gada beigās, bet otrās kārtas pirmais posms ilgst no pagājušās vasaras un turpināsies vēl gadu. Pilnsabiedrība „ACB un Tilts” par apmēram 20 miljoniem eiro renovē satiksmes pārvadus pār Krasta ielu, Lucavsalu, Bieķengrāvi, Mūkusalas apli un virkni citu objektu. Termiņš – nākamā vasara.
„Būve tiek būvēta ļoti raiti. Ja mūs nepievils laikapstākļi, mēs plānojam darbus par 90% pabeigt jau šajā gadā,” sacīja „ACB grupas” operatīvais vadītājs Armands Sviķis.
Komentējot autobraucēju lietus laikā pieredzētās milzu peļķes uz tilta, būvnieks uzsver: tas ir tehnoloģiskais process. "Bija izveidota notekūdeņu sistēma, bet tā vēl nebija pievienota lielajam kolektoram, līdz ar to nebija iespējama ūdens novade. Tas tika novērsts tieši pēc divām nedēļām," skaidro Sviķis.
Kustība pār tiltu faktiski notiek caur būvlaukumu, un ar neērtībām ir jārēķinās.
Slēgt tik svarīgu satiksmes artēriju nav iespējams, tādēļ tur celtniekiem jāsadzīvo ar autovadītājiem, velosipēdistiem un gājējiem. Tas ne vienmēr izdodas. Sarežģījumus rada satiksmes un gājēju plūsmas droša organizācija. Sevišķi bīstami atrasties zem tilta pārvadiem, jo darbu laikā no tiem krīt betona gabali.
“Šajā periodā ir bijuši divi tādi starpgadījumi. Bet tie starpgadījumi arī tādi – nu, tos varētu vērtēt. Jau tas ir novērsts, bet būves sākumā bija tādi gadījumi. Mēs tos ņēmām vērā, jo
negaidījām, ka, būvējot vienā galā, otrā galā no deformācijas radīsies kādi betona nogruvumi,” pastāstīja AS “A.C.B.” pārstāvis Armands Sviķis.
Nākamo otrdien papildus ikdienas braucējiem Salu tiltu šķērsos vairāki desmiti tūkstošu cilvēku, lai nokļūtu uz vācu industriālā metāla grupas “Rammstein” koncertu Lucavsalā. Būvnieki apgalvo, ka pievērsuši pastiprinātu uzmanību drošībai, tomēr aicina cilvēkus būt piesardzīgiem. “Jāatceras, ka paralēli notiek būvdarbi. Tie netiek apstādināti neviena koncerta laikā. Arī no sabiedrības puses jābūt uzmanīgiem, katram jāskatās līdzi. Tas tomēr ir būvlaukums,” sacīja Sviķis.
Savukārt apvienības „Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis Kaspars Zandbergs norāda, ka par gājējiem būvnieks un pasūtītājs ir domājis maz – trūkst saprotamu ceļazīmju.
„Pati lielākā problēma – nav izvietotas saprotamas ceļazīmes, kur gājējiem jāiet.
Pats šodien to izbaudīju, braucot ar velosipēdu, un arī citi cilvēki man ir stāstījuši, ka uzkāpj uz tilta un secina, ka tālāk nevar iet. Tad ir spiesti vai nu griezties apkārt un meklēt citu ceļu, kas arī nav viegli, jo nav norāžu, vai arī sliktākajā gadījumā, kā tas bija novērojams Eda Šīrana koncerta laikā, iet pa brauktuvi neatļautās vietās, apdraudot sevi un citus,” secina Zandbergs, kuru Rīgas dome arī uzaicinājusi uz remontdarbu apskati.
Viņš atzīst – gandrīz neiespējami pašlaik būtu šķērsot tiltu ratiņkrēslā.
Būvnieks gan uzsver, ka viss darīts pēc projekta. Vides pieejamību kā apmierinošu vērtē arī būvuzraugs Juris Ozols no SIA „Geo Consultants”.
„Ar invalīdu ratiņiem neesmu braucis, nē. Kritikas no iedzīvotāju puses ir bijis ļoti daudz, bet mēs mēģinām šo situāciju ar būvniekiem risināt,” saka atbildīgais būvuzraugs.
Nepilnības šai ziņā atzīst arī pasūtītāja – Satiksmes departamenta – vadītājs Vitālijs Reinbahs un sola laboties, lai gan iedzīvotāju sūdzību par pārvietošanos ielu būvdarbu laikā nav trūcis arī agrāk. „To var izdarīt, un mēs to darīsim. Visos nākotnes projektos mēs to ņemsim vērā un skatīsimies,” viņš uzsver.
Tikmēr Krasta ielas remonts no Ogres ielas līdz Salu tiltam faktiski ir pabeigts – atjaunota asfalta virskārta, zem kuras palikts ģeorežģis. Vēl gan jānovērš trūkumi komunikāciju lūkās, apzaļumošanā un citviet. Taču līdzās ielai plānoto jauno gājēju un velosipēdu ceļu pretēji solītajam šogad būvēt nesāks – izrādās, ka vēl pat nav izsludināts iepirkums.
„Paceļot dokumentus, es redzēju, ka šogad mēs to nevarēsim izdarīt. Viss jau ir gatavs, pat iepirkuma dokumentācija, bet iepirkums vēl nav izsludināts. Kāpēc? Kapacitātes trūkuma dēļ,” atzīst pavasarī amatā atjaunotais Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta direktors Vitālijs Reinbahs.
Rīgas mēra pienākumu izpildītājs Oļegs Burovs ar Satiksmes departamenta plānošanas spējām nav mierā – atsevišķās sadaļās tiekot apgūti vien 30% naudas un solītie termiņi regulāri jāpārceļ.
„Tas pats ar Čaka ielu. Nu, nebūs Čaka iela šogad [pabeigta], būs tikai komunikācijas. Nebūs [atjaunota] Bruņinieku iela šogad, kas tika solīta vēl pirms dažiem mēnešiem. Nebūs Dienvidu tilta 4. kārtas, kas arī savulaik ir solīta. Man to solījumu, kurus ir sagatavojis jūsu departamenta preses dienests, ir ļoti daudz.
Tāpēc man tiešām ir ļoti liels aicinājums – sākam mainīt plānošanu!” uzsver Burovs.
Lielas cerības viņš liek uz tagadējo Satiksmes departamenta direktoru. Te gan jāpiebilst, ka tieši ar pamatojumu par problēmām Rīgas ielu remontos pirms trim gadiem Reinbahu no amata atstādināja toreizējais mērs Nils Ušakovs (“Saskaņa”). Tiesa šo lēmumu atcēla.
KONTEKSTS:
Krasta ielas seguma maiņa ir viens no šīs sezonas apjomīgajiem ceļu būvdarbiem Rīgā. Posmā no Salu tilta līdz Ogres ielai nomainīts brauktuves segums, kā arī atjaunota lietus ūdens kanalizācija. Taču bažas raisījusi remonta kvalitāte, jo uz vecās ceļa pamatnes uzklātais jaunais segums varot ilgi neizturēt.