Panorāma

Kukuļdošanas skandāls Lietuvā un Latvijā

Panorāma

Atlaiž divus lidostas "Rīga" valdes locekļus

AS "Latvijas tilti" iesaistīta vērienīgā korupcijā

Būvuzņēmumu «Latvijas tilti» saista ar vērienīgu korupcijas skandālu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem un 4 mēnešiem.

Latvijas un Lietuvas korupcijas apkarošanas dienesti īstenojuši vērienīgu operāciju, kurā aizdomās par kukuļošanu, ļaunprātīgu dienesta stāvokļa izmantošanu aizturētas astoņas personas. Pēc tiesībsargu informācijas, lai tiktu pie pasūtījumiem, kukuļus devis  viens no Latvijas lielākajiem būvuzņēmumiem – “LNK” grupā ietilpstošās kompānijas “Latvijas tilti” vadītājs Genadijs Kamkalovs, kurš vēl līdz ar septiņām personām ir aizturēts. Tikmēr “LNK Industries” iesaisti šajos noziegumus noliedz. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Izmeklēšanas Lietuvā un Latvijā

Korupcijas tīkla iespējamie dalībnieki:  

Lietuvā aizturētais “Latvijas tilti” valdes priekšsēdētājs Genādijs Kamkalovs tiek turēts aizdomās par kukuļa došanu  Klaipēdas ostas infrastruktūras direktoram Ģediminam Zumaram. Arī Klaipēdas ostas amatpersona ir aizturēta.

 

Latvijā tiesībsargi aizturējuši arī četrus "LNK Industries" darbiniekus.

 

Aizturēto vidū ir arī Rīgas domes Satiksmes departamenta būvdarbu vadības nodaļas vadītājs Uģis Broža. Tas saistīts ar KNAB sākto kriminālprocesu par iepirkumu būvniecības jomā.         

Piektdien, 17.jūnijā, preses konferencē KNAB vadītājs Jaroslavs Streļčenoks informēja, ka Latvijā un Lietuvā uzsāktās krimināllietas, kuras skar Klaipēdas ostu un Rīgas domes Satiksmes departmentu, ir savstarpēji saistītas. Kopumā Latvijā aizturētas sešas personas, bet Lietuvā – divas personas.

Industries” ietilpstošā uzņēmuma "Latvijas Tilti" valdes priekšsēdētājs Genadijs Kamkalovs tiek turēts aizdomās par kukuļa došanu Klaipēdas ostas direkcijas infrastruktūras direktoram Ģediminam Zumaram. Tas “Latvijas tiltiem” ļāva iegūt vairāk nekā 10 miljonus vērtus pasūtījumus.  Šobrīd abas amatpersonas ir aizturētas. 

“Īpašās izmeklēšanas dienesta rīcībā esošā informācija liecina, ka G.K., pārstāvot Latvijas kompāniju, uzvarēja vairākos būvniecības iepirkumos vairāku miljonu eiro vērtībā, ko izsludināja Klaipēdas ostas pārvalde. G.K. maksāja kukuļus G.Z. vairākās daļās, kā summa pārsniedz 250 minimālo algu līmeni, apmaiņā pret lēmumiem, ko pieņem ostas pārvalde Latvijas kompānijas labā,” atklāja Īpašās izmeklēšanas dienesta pārstāve Jurgita Razmite.

Piektdienas vakarā kļuva zināms, ka Lietuvas korupcijas apkarošanas dienests nelūgs paturēt apcietinājumā abas aizturētās personas un drošības līdzeklis būs vieglāks.

Lietuvas izmeklētāji bez tiesas lēmuma aizdomās turamos drīkst turēt apcietinājumā 48 stundas. 

Tikmēr Latvijā sākts otrs kriminālprocess saistībā ar kukuļošanu Rīgas domes Satiksmes departamentā. Latvijā notika 20 kratīšanas, izņemti datori, nauda un citi pierādījumi. Šajā personā aizdomās turētajiem inkriminē vairākus nodarījumus -  dienesta stāvokļu ļaunprātīgu izmantošanu, dienesta viltojumu, kukuļa došanu, kukuļa ņemšanu.

Aizturētās personas sadarbojas un sniedz liecības. Aizturētas privātpersonas un valsts amatpersonas.

Paziņojumā medijiem KNAB uzsver, ka lietā ir iesaistīts viens no Latvijas vadošajiem būvniecības uzņēmumiem. Kriminālprocesā iesaistītajām personām tiek inkriminēta virkne noziedzīgu nodarījumu valsts amatpersonu dienestā, tai skaitā par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, dienesta viltojumu, kukuļdošanu un kukuļņemšanu.

Latvijas un Lietuvas korupcijas apkarošanas iestāžu publiskotie izmeklēšanas rezultāti liecina par to, Rīgas domes Satiksmes departamentā atklātie pārkāpumi, iespējams, ir tikai daļa no plašāka noziedzīga tīkla, kura centrā ir pazīstamais būvuzņēmums "Latvijas tilti".

Aiztur būvuzņēmuma darbiniekus

Vēlāk "LNK Industries", kuras struktūrā ir ietilpst arī "Latvijas tilti", valdes loceklis Davids Lipkins informēja, ka kopumā aizturēti četri "LNK Industries" darbinieki. Ne viņa amatus, ne vārdus viņš neatklāja, vien pauda - viņi aizturēti darba vietā Rīgā.

Pēdējais no vērienīgākajiem Rīgas Domes Satiksmes departamenta pasūtījumiem bija  Salu tiltu renovācija. Lipkins gan noraidīja iespēju, ka Salu tilta būvniecības konkursā būtu notikusi kukuļošana. Tāpat viņš noraidīja “Latvijas Tiltu” vadītājam inkriminētos pārkāpumus Lietuvā. 

“Mēs nekad neesam bijuši iesaistīti noziedzīgos nodarījumos, un arī šajā gadījumā mēs noraidām šīs apsūdzības kā absolūti nepamatotas. Sakarā ar notikušā apstākļiem Kamkalova kungs ir atstādināts uz laiku no amata, lai veiktu kompleksu apstākļu noskaidrošanu. Attiecībā uz “LNK Industries”, mums ir informācija, ka vakar tika aizturēti četri “LNK industries” valde... darbinieki. Mūsu rīcībā nav informācijas par aizturēšanas iemesliem, un mēs aktīvi sadarbojamies ar Latvijas izmeklēšanas iestādēm,” sacīja Lipkins.

Ierosinātās krimināllietas viņš skaidro ar ārkārtīgi aso konkurenci gan Latvijas, gan Lietuvas būvniecības tirgos un arī norāda, ka uzņēmumam nācies saskarties jau vairākkārt.

Iepriekš Latvijas Televīzija vēstīja, ka, iespējams, ceturtdienas, 16.jūnija, vakarā aizturējis Rīgas domes Satiksmes departamenta būvdarbu vadības nodaļas vadītāju Uģi Brožu. Piektdien Rīgas domes Satiksmes departamentā direktora vietas izpildītāja Diāna Šmita Latvijas Radio raidījumā "Pēcpusdiena" apliecināja, ka Broža nav ieradies darba vietā un sazināties ar viņu neizdodas, lai gan darbā viņam būtu jābūt. Savukārt pārējie departamenta darbinieki, kuri nav atvaļinājumā, ir ieradušies darbā.

Pēc tam, kad izskanēja ziņas par Lietuvas Īpašā izmeklēšanas dienesta aizturēto Latvijas pilsoni, "Latvijas tilti" valdes priekšsēdētāju Genādiju Kamkalovu, šo informāciju apstiprināja arī pašā uzņēmumā.

"Latvijas tilti" biržā publicētajā paziņojumā norāda, ka uzņēmuma padome pieņēma lēmumu par Kamkalova atstādināšanu no darba pienākumu izpildes un dienesta pārbaudes veikšanu.

Kukuļošana Klaipēdas ostā

Vērienīgā operācija notikusi abās valstīs. Vienlaicīgi kratīšanas notika vairākos Latvijas uzņēmumos un arī Lietuvā. Klaipēdā tika aizturēts Klaipēdas ostas infrastruktūras vadītājs Gedimins Zumars.

Komkalovu tur aizdomās par kukuļošanu. “Latvijas tilti” jau kādu laiku sadarbojas ar Klaipēdas ostu. Pirms dažiem gadiem veica darbus jaunajā terminālī. Un tikko uzņēmums uzvarēja konkursā par vēl desmit miljoniem eiro.

"Mūs informēja, ka tas ir saistīts ar "Latvijas tilti" uzņēmumu un ar viņu projektiem Klaipēdas ostā,” apliecināja Klaipēdas ostas pārstāvis Lins Rudis.

Ostas pārstāvji komentē, ka tiešām kratīšanas notikušas, bet kukulis neesot atrasts. Taču pēc izmeklēšanas dienesta informācijas – kukulis bija vairāku desmitu tūkstošu eiro apmērā.

Zīmīgi, ka tieši piektdien Klaipēdā viesojas Lietuvas premjers Aļģirds Butkevičs. Klaipēdā viņš teica, ka detaļas nezina, izņemot to, ka kratīšanas notikušas arī citur: "“Tas vienmēr pārsteidz. Saprotiet, es nezinu notikušā detaļas šobrīd, jo manā rīcībā nav vairāk informācijas, vai tas ir saistīts ar publiskajiem iepirkumiem, vai citiem darbiem.”

Arī satiksmes jomu pārvaldošais ministrs Rimants Sinkevičs, kurš gatavojās svinīgi pārgriezt lentītes, komentēja kratīšanas un aizturēšanas: "Es nevaru apšaubīt tiesībsargājošo institūciju rīcību. Es domāju, ka viņiem ir pamats un viņi dara savu darbu. Runājot par mani un ostas institūciju, mūsu pienākums ir sniegt visu informāciju un palīdzēt reālās situācijas noskaidrošanā."

Jāmin, ka būvfirma "Latvijas tilti" saņēmusi vairākus Klaipēdas ostas pasūtījumus vairāku desmitu miljonu eiro apjomā, no kuriem lielākais īstenots 2013.gadā un kura ietvaros uzņēmums par 32,36 miljoniem eiro izbūvēja Klaipēdas ostas pasažieru termināļa piestātni.

Šajā laikā Lietuvas valdības amatpersonas pauž pārsteigumu par nelikumībām Klaipēdas ostas iepirkumos un sola visu iespējamo palīdzību izmeklēšanā. "Es nevaru apšaubīt  likumsargājošo iestāžu rīcību. Es domāju, ka viņiem ir pamats un viņi dara savu darbu. Runājot par mani un ostas pārvaldi, mūsu pienākums ir sniegt visu informāciju un palīdzēt, lai  noskaidrotu, kas tieši ir noticis," sacīja Lietuvas transporta ministrs Rimants Senkevičs.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Atgādināšu, ka Klaipēdas osta kravu apgrozījuma ziņā pēdējā laikā apsteigusi Latvijas ostas. Un arī šogad gan Rīgā, gan Tallinā novērojams krāvu kritums, savukārt Klaipēdā - pieaugums. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti