Revīzijā, vērtējot ceļu satiksmes drošību 2018. gadā, gūtas vairākas atziņas – strauji jāsamazina cietušo skaits, jālikvidē tā dēvētie melnie punkti un jāapkopo precīzāka informācija par negadījumiem. Atskatoties uz izvirzīto šodien – VK norādīja, ka mērķi nav pilnvērtīgi sasniegti un darba vēl daudz.
VK Pirmā revīzijas departamenta direktore Inese Kalvāne atzina, ka uz ceļiem valda visatļautības sajūta: “Mums, ceļu satiksmes dalībniekiem, ir jābūt šai sajūtai, ka tas nebūs ilgi vai nebūs iespējams, ka pārkāpums tiks fiksēts. Tam nav jābūt ar policistu pa katriem 10 kilometriem. Mūsdienās ir iespējami dažādi risinājumi.”
Valsts policijā (VP) atbildēja, ka viss revīzijā minētais ir ņemts vērā. Pie problēmjautājumiem ir strādāts, bet tomēr – viss nav novērsts. Taču par visatļautību uz ceļa policijā nepiekrīt.
VP Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis sacīja: “Noteikti, ka atsevišķai kategorijai tādas domas valda. Ņemot vērā mūsu kapacitāti, mēs joprojām uzraugām satiksmi, un, ņemot vērā pārkāpumu skaitu, tad redzam, ka esam spējīgi arī ar šo kapacitāti reaģēt un aizturēt vadītājus.”
Liels kadru trūkums ir galvenais iemesls, kāpēc var šķist, ka policija uz ceļiem redzama nepietiekami bieži.
“Katru gadu to darbinieku skaits, kas atstāj dienestu, ir lielāks nekā tas skaits, kas nāk klāt. Un kopumā valstī no visiem uzraudzības amatiem mums ir vakances apmēram 25% no brīvajām vietām,” pastāstīja Jančevskis.
Rīgas reģionā, kurā satiksme ir visintensīvākā, darbinieku pietrūkst visvairāk. Tukšas ir 40% darbavietu. Dienests neesot pievilcīgs atalgojuma dēļ, tas ir biežākais iemesls, kas tiek norādīts atlūgumu vēstulēs.
VK arī atgādināja par tehniskajiem līdzekļiem. Tās vērtējumā policija tos varētu izmantot biežāk. Uz to norādīja arī revīzijā. Tagad policijā atzīmēja, ka piemēram, bezpilota lidaparāti pārkāpumu fiksēšanai tiek izmantoti biežāk – līdz divām reizēm nedēļā.
Jančevskis skaidroja: “Piemēram, mūsu satiksmes drošības pārvaldē tie ir pieci dalībnieki, kuri šobrīd ieguvuši licenci [drona vadīšanai] un daļa vēl ir licences ieguves procesā.”
VK arī norādīja, ka nav sasniegts uzstādītais mērķis par bojāgājušo skaita strauju samazinājumu. Policijā lēš, ka statistiku varētu uzlabot stingrāki sodi un vidējā ātruma radaru ieviešana.