Daugavpils pilsētas dome, apstiprinot pilsētas izglītības attīstības stratēģiju, pieņēma lēmumu par būtisku soli Daugavpils vidusskolu izglītības kvalitātes stiprināšanā. Jaunie noteikumi izvirza konkrētas prasības skolēniem, beidzot 9. klasi.
"Minimums, tās ir piecas balles valsts pārbaudes darbos latviešu valodā, matemātikā un svešvalodā. Un, ja skolēns beidz mazākumtautību izglītības iestādi, tad latviešu valodas valsts pārbaudes darbā – centralizētajā eksāmenā ne mazāk kā 46% sasniegtais rezultāts," paskaidroja Daugavpils Izglītības pārvaldes Izglītības satura nodaļas vadītāja Ināra Sprindžuka.
Līdz šim iepriekš minētās prasības izvirzījušas vien divas Daugavpils skolas – Daugavpils Valsts ģimnāzija un Daugavpils krievu vidusskola – licejs. Bet jau pēc gada Ministru Kabineta noteikumi to prasīs visās Latvijas vispārizglītojošās iestādēs.
Aktuālais jautājums, kas jau šobrīd uztrauc Daugavpils skolēnu vecākus – ko darīt tiem skolēniem, kuri, beidzot 9. klasi, saņēmuši zemākus vērtējumus.
"Vidusskola nav vienīgā izglītības iespēja. Šobrīd nav nekādu ierobežojumu Daugavpils profesionālajās izglītības iestādēs uzņemšanas noteikumos. Daugavpilī ir pārstāvēts ļoti plašs dažādu profesiju ieguves klāsts," norādīja Sprindžuka.
Iepriekšējo gadu pieredze liecina, ka aptuveni 60% 9. klašu absolventu Daugavpilī izvēlas turpināt mācības tieši profesionālās vidējās izglītības iestādēs.
Ņikita Kuzmins tikko pabeidzis 11. klasi Daugavpils Valsts ģimnāzijā. Jaunietis uzskata, ka skolu izvirzītās prasības ir pieņemamas, tomēr eksāmenu rezultāti ne vienmēr atspoguļo skolēnu patieso zināšanu līmeni.
"Manuprāt, rakstot eksāmenu, ir vairāki ietekmējoši faktori. Viens no tiem – ļoti svarīgs faktors ir stress. Manuprāt, būtu daudz izdevīgāk vērtēt skolēnu pēc viņa sasniegumiem gadā," uzsvēra Kuzmins.
Šim apgalvojumam nepiekrīt ne Sprindžuka, ne Daugavpils Universitātes rektora vietnieks Jānis Kudiņš. Viņš arī norāda, ka plānotās izmaiņas vidusskolās, kas Daugavpilī attiecināmas uz nākamo mācību gadu, pozitīvi ietekmēs arī augstākās izglītības iestādes.
"Šie skolēni, kuri pabeigs vidusskolas, būs daudz augstākas kvalitātes. Varbūt viņu skaits nebūs tik liels, bet viņi būs ar daudz lielākām zināšanām," sacīja Kudiņš.
Gan Daugavpilī, gan Latvijā kopumā jau augusi profesionālās vidējās izglītības kvalitāte, līdz ar to skolēni, kuri nav iestājušies vispārizglītojošā vidusskolā, var iegūt kvalitatīvas zināšanas un profesionālās iemaņas šajās skolās un jau vēlāk izvērtēt, vai nepieciešams turpināt studijas augstskolās.