Nupat Vācijā iegādājies jaunu "Lamborghini, kāds irākiešu izcelsmes autovadītājs priecīgi steidzās atpakaļ uz savu mītnes zemi Norvēģijā. Taču prieki izrādījās īsi. Pa ceļam uz kādas šosejas Dānijā viņu apturēja par ātruma pārsniegšanu – 236 kilometri stundā (km/h) atļauto 130 km/h vietā. Vairāk nekā 300 000 eiro vērtais luksusa auto tika konfiscēts. Nevis uz brīdi atņemts līdz soda naudas samaksāšanai, bet pavisam konfiscēts un kļuvis par Dānijas valsts īpašumu.
Vai līdzīgs risinājums cīņā ar ceļu satiksmes pārkāpējiem būtu iespējams arī Latvijā? Pirmdien, 29. novembrī, to vērtēja Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcas eksperti. Un viņu domas dalījās.
Administratīvās atbildības likums jau tagad ļauj konfiscēt automašīnu dzērājšoferim. Bet tikai, ja viņš pārkāpumu izdarījis ar savā īpašumā esošu auto.
Juristi brīdināja, ka jebkādi mēģinājumi šo normu paplašināt atdursies pret "satversmības riskiem".
Tieslietu ministrijas pārstāve Jolanta Laura skaidroja: "Ļoti, ļoti liels risks – ja lieta aizies līdz Satversmes tiesai, tad šāda konfiskācija, ja pats īpašnieks nav bijis pie stūres, tiktu atzīta par nesamērīgu tiesību ierobežojumu."
Savukārt Satiksmes ministrijas pārstāve Annija Novikova norādīja: "Mēs lieliski apzināmies, ka šīs sankcijas skartu trešās personas mantu. Trešā persona var būt ne tikai banka. Tas var būt ģimenes loceklis. Tas var būt darba devējs galu galā."
Bet Latvijas Darba devēju konfederācija Pēteris Leiškalns teica: "Noteikti nebūtu samērīgi ņemt transportlīdzekli nost darba devējam, kurš nevar būt 24/7 klāt darba ņēmējam, kurš ir auto vadītājs."
Tam iebilda Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pārstāvis Juris Teteris, sakot: "Nu nav tā, ka gan pēc mūsu Ceļu satiksmes likuma, gan pēc starptautiskajiem ceļu satiksmi regulējušajiem aktiem, ka transportlīdzekļu īpašnieks būtu pilnīgi bezatbildīgā stāvoklī."
Apvienības "Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Kārlis Krēķis norādīja: "Kas mums ir svarīgāk – tās ģimenes pārdzīvojumi, kurai atņem mašīnu? Vai tās ģimenes pārdzīvojumi, kuriem iet bojā radinieks uz šosejas? Kas ir svarīgāk? Cik maksā lietota mašīna? Pāris tūkstošus! Un cik maksā cilvēka dzīvība?"
Lai mazinātu riskus auto faktiskajam īpašniekam, diskusijā tika rosināts ļaut automašīnu īpašniekiem, kuri savu braucamo uztic citam, šādus riskus apdrošināt. Ja pārkāpuma gadījumā tiesa automašīnu konfiscēs, tad faktiskais īpašnieks saņemtu kompensāciju, bet apdrošinātājs šo summu piedzītu no pārkāpēja. Taču diskusijas par regulējumu vēl gaidāmas garas.